• Anonym (9 år)

Hur ska jag hjälpa min kompis som har svårt att få barn?

Om hon inte vill prata så vill hon inte och då ska du inte "tvinga" henne. Det kanske är för känsligt helt enkelt. Men vill hon prata så gäller mest att lyssna! Aldrig någonsin komma med goda råd!! Det är det absolut värsta man kan göra mot nån som har svårt bli gravid! Till goda råd hör även myterna som t.e.x "slappna av","ge upp","sluta tänka" och liknande dravel. Fertiliteten funkar inte så och det blir som att säga att det är hennes fel för hon har "tänkt fel".

Fråga bara hur det går,vad nästa steg blir och säg att du finns där. Det räcker långt! Glad Självklart ska du inte gnälla över dina egna barn eller lite nattsömn eller annat för som ofrivilligt barnlös skulle man kunna offra alla nätter framöver bara man fick ett barn.

Hjälpa rent konkret kan du ju inte tyvärr,men finnas där och peppa. Peppa lagom,då-överhurtighet vill man inte heller ha.

• Anonym (9 år)
    Anonym (kompis) skrev 2015-04-09 12:11:15 följande:
    Tack för ditt svar! Det är precis såhär jag tänker också, att jag faktiskt aldrig kan veta hur det känns och att jag ska vara ett stöd snarare än ett försök till lösning, för en lösning hittar ju paret på egen hand. 

Det där med att tänka på hur en ska prata om sitt eget barn är svårt tycker jag. Hela mitt liv är den här babyn nu och en hel del av att vara med bebisen är stress och meck, svårt att inte nämna en sömnlös natt när alla är det.. Lite så tänker jag. Då kommer inte hon att få veta något om mig och jag förutsätter att hon ändå är intresserad av hur jag mår och vad som händer i mitt liv eftersom vi är vänner. Menar du ändå att allt kring detta är tabu? Eller, om en kanske tänker sig för så att det inte sägs på ett ovanligt klumpigt sätt, kan jag ändå prata med henne om min vardag? Det känns också fel att börja utesluta henne i tron om att hon ska tycka att det är jobbigt, samtidigt som jag inte vill skapa en svår situation för henne...
    Jag skulle kräkas av ångest över din bebis så för mig är allt sånt uteslutet. Men det är upp till var och en att känna efter om de orkar med bebisar eller inte och i vilken utsträckning. Men lite tillbakahållning på klagomålen-det tillför ju absolut ingenting till en som inte kan få barn! Det låter bara fel i våra öron att gnälla på nåt man haft den enorma turen att få! Kommer hon hem frivilligt till er kan hon nog ta en hel del,men du märker ju om hon reagerar negativt. Då får du backa. Frågar hon först är det ju lättare,då kan du prata mer fritt om bebben.

• Anonym (9 år)

Umgås bara ni utan bebis lät som en bra ide´! Då blir det inte bebisfixerat utan fritt fram för annat.

Svar på tråden Hur ska jag hjälpa min kompis som har svårt att få barn?