• jennyz

Arvskifte, bostadsrätt

Jag undrar hur det fungerar i ett arvskifte när parterna inte är överens... Om den ena parten sagt flera gånger att den personen ska köpa ut en bostadsrätt ur dödsboet, och flyttat in i den i väntan på att ägandet ska skrivas över, sedan helt plötsligt vill den personen inte betala det pris som bostadsrätten är värderad till, samma pris som diskuterats ända från start... Hur ska detta hanteras bäst, och när kan man vräka ut denna person (kommer mest troligt aldrig att flytta ut om den personen får bestämma Rynkar på näsan) Det finns en annan köpare på lägenheten redan nu som kan ta över den omgående, eftersom personen vetat om köpeskillingens storlek länge så kan man väl inte tycka att man ska lång skälig tid på sig att flytta ut???

• Svar på tråden Arvskifte, bostadsrätt
  • jennyz

Jag tycker inte att jag får några klara svar från någon, de anser precis som vi att det är väldigt mycket tjafs, ja ena dagen, nej dagen efter sedan ja igen och så har det fortsatt i 8 månader, inget blir klart så vi kan gå vidare eftersom denna person inte skriver på papper heller... ????

• Anonym (:))

Utse en arvsskiftesman av tingsrätten som gör arvsskiftet. Denna gör sen ett förslag till skifte kam klandras hos TR. Innan ägandet är överskrivet så borde ju personen bo där 'olagligt' och dödsboet bör kunna ansöka om avhysning hos kfm.

• ardath bey

Man undrar ju varför personen vill köpa bostadsrätten. Det normala är väl att den tillskiftas den som ska ta över den, annars måste ju dödsboet betala vinstskatt.
    Räcke

• ardath bey

Räcker inte den delägarens del av dödsboet till bostadsrättens värde får han kompensera övriga delägare förstås.

• jur13

Frågan är om "personen" som bor i lägenheten har skrivit något kontrakt om att denne har rätt att bo där fram till försäljningen? Om så inte är fallet har personligen ingen laglig grund att åberopa för att bo kvar.

Tidigare fanns regler besittningsskydd för den som har hyrt en bostadsrätt i mer än 2 år i följd. Nu har en ny lag kommit på området. Den som har hyrt en bostadsrätt i andra hand efter den 1 februari 2013 har inte besittningsskydd enligt "Privatuthyrningslagen" (2012:978) 3 § 3 st.

Ansök om vräkning i närmast behöriga domstol om vederbörande framhärdar med att olovligen ockupera bostaden.

• jennyz

Personen har flyttat in efter bouppteckningen påbörjats, tanken var att den skulle tillskiftas den, tillgångar finns i dödsboet så det räcker...
    Vräka tror jag inte är ett alternativ direkt, personen blir då utan bostad i och med att hon var gift med den avlidne, men huset de bodde i gemensamt var enskild egendom och tillskiftas barnet... Vi hoppas bara att personen inte jävlas mer, arvskiftet blir väldigt utdraget när inte alla parter vill att det ska bli klart... ð??ª

• ardath bey
    jennyz skrev 2015-04-10 06:50:06 följande:

Personen har flyttat in efter bouppteckningen påbörjats, tanken var att den skulle tillskiftas den, tillgångar finns i dödsboet så det räcker...
    Vräka tror jag inte är ett alternativ direkt, personen blir då utan bostad i och med att hon var gift med den avlidne, men huset de bodde i gemensamt var enskild egendom och tillskiftas barnet... Vi hoppas bara att personen inte jävlas mer, arvskiftet blir väldigt utdraget när inte alla parter vill att det ska bli klart... ð??ª

Om tanken ändå var att den efterlevande makan skulle tillskiftas bostadsrätten förstår jag inte riktigt varför ni funderar på vräkning och en extern köpare.
    Men det känns som att det finns en hel del bitar i detta som är okänt för mig och jag avstår från vidare spekulationer.
  • jur13

Ett annat alternativ. Om "personen" vägrar lösa ut dödsboet blir dödsbodelägarna samägare till bostaden. Samägandelagen blir tillämplig och enligt dess 6 § kan en av samägarna hos rätten söka om att bostaden ska bjudas ut till försäljning på offentlig auktion.

Värde bör skrivas upp såhär:
    marknadsvärdet
    - vinstskatt (vid en tänkt försäljning)
    - mäklararvode
    = värde

Man tar alltså hänsyn till latent kapitalvinstskatt varför det reella värdet understiger det direkta marknadsvärdet som bostaden faktiskt säljs för. Kanske är det så att "personen" har tagit med detta i sin beräkning.

• ardath bey

Förutsätter inte det att skifte sker så att lagfart finns hos f d dödsbodelägarna?

• Anonym (charmigt)

Har jag fattat det rätt om änkan tvingas flytta från det hus hon bott i med sin man för att det ska tillskiftas ett barn. Hon flyttar då in i den bostadsrätt som hon skall tillskiftas enl arvskiftet, men då ska hon helt plötsligt lösa ut bostadsrätten, som hon har rätt till enl arvskiftet o ni börjar tjafsa om vräkning och extern köpare ?

Verkar som att en hel del bitar saknas nånstans....

• ardath bey
    Anonym (charmigt) skrev 2015-04-10 14:36:55 följande:

Har jag fattat det rätt om änkan tvingas flytta från det hus hon bott i med sin man för att det ska tillskiftas ett barn. Hon flyttar då in i den bostadsrätt som hon skall tillskiftas enl arvskiftet, men då ska hon helt plötsligt lösa ut bostadsrätten, som hon har rätt till enl arvskiftet o ni börjar tjafsa om vräkning och extern köpare ?

Verkar som att en hel del bitar saknas nånstans....

Mina tankar rörde sig också åt det hållet.
    Dessutom (vet ej om det håller juridiskt)- om bostadsrätten säljs externt, fast avsikten var att den ska tillskiftas änkan, borde inte hela köpeskillingen för bostadsrätten rätteligen tillfalla änkan? Så för dödsboet blir det ett nollsummespel att skifta ut bostadsrätten till änkan eller sälja den till en extern.
Svar på tråden Arvskifte, bostadsrätt