• Ia84

Efterlysning IVF Sahlgrenska

Hej! Vårdgarantin för oss gick ut i måndags till su. Började forska lite i att bli förflyttad. Många samtal hit och dit. Idag pratade jag med en sekr på ivf su och bad dem skicka vidare min remiss till carlanderska, det var inga problem och su står för alla kostnader på carlanderska eftersom de inte hållt vårdgarantin. Tyckte det gick förvånansvärt enkelt så hoppas det inte stöter på några hinder på vägen. Har också hört att su vill att remissen skickas till vbg först men det sa dem inte till mig. Lycka till!!

• Ia84
    apelsinpress skrev 2015-04-23 12:54:39 följande:

Hej!

Undrar vad som gäller för vårdgarantin. Gäller det enbart att få komma in på utredning, eller gäller det även efter utredning till att få börja med IVF?

Jag och min sambo har nämligen precis gjort "klart" vår utredning på SU (alltså innan dess stått i kö ca 4-5 mån för att komma dit) och nu har läkaren satt oss i kö till deras IVF eftersom min man har dåliga spermier. Har tagit klart alla prover m.m. och står alltså bara o stampar o väntar på IVF. Minst 5 mån kö enligt dem.
    Kan jag använda vårdgarantin för att minska kötiden till IVF eller gäller vårdgarantin bara att få komma på utredning?

Vi gjorde vår utredning på vårt hemsjukhus där inget visade vara fel på oss. Blev remitterad till Sahlgrenska där väntetiden är ungefär 5 månader. När vårdgarantin gick ut så ringde jag och bad dem vidarebefordra remissen till carlanderska och det har dem nu gjort. Su kommer stå för alla kostnader då dem inte hållt vårdgarantin. Carlanderska fick min remissen en tisdag eller onsdag och på torsdagen fick vi hem information och tid för första besöket så det gick snabbt, har nu tid 4/5 o vad jag förstår så börjar man behandling ganska omgående om allt ser bra ut! Denna väntan är dock hemsk, tiden går så sakta. Lycka till!!
  • Ia84
    apelsinpress skrev 2015-05-21 13:19:33 följande:
    Vad skönt att ni kommit igång!

Jag förstår fortfarande inte riktigt om jag har rätt till "förflyttning" till privat vårdgivare eftersom jag redan är "inne i SU´s vård" men väntar på IVF. Dvs SU har gjort klart utredningen och skickat remiss/kö till IVF, men är osäker på om vårdgarantin gäller första besöket bara eller även remissen/kön till IVF.

För risken finns om jag ringer och åberopar vårdgarantin, att SU menar att de redan hållit kötiden eftersom jag haft mitt första besök till utredning och fått diverse behandlingar, sen att kötiden enligt dem till IVF just nu är drygt 5 mån inte har med saken att göra...?

Jag hoppas såklart deras remiss till IVF räknas som att "ny" garantitid påbörjas.

Ska ringa vårdgarantin och försöka i alla fall.
    Jag tycker du ska ringa och höra dig för iaf.

Är under min första behandling nu, tagit sprutor o dags för äggplock imorgon.

När carlanderska hade fått min remiss fick jag tid för första besök inom två veckor och började behandling vid nästa mens som kom en vecka därpå.

Är så nöjd med allt på carlanderska!! Bra bemötande, alla hälsar och känns tryggt!
  • Ia84

När vår vårdgaranti gick ut sista mars. Kontaktade jag vårdgarantin su, kom inte fram på telefon så mailade istället o de vidarebefordrade mitt mail till enhetschefen på reproduktionsmedicin su. Fick svar av enhetschefen efter någon dag som gav mig ett nr till deras sekreterare som skulle kunna hjälpa mig att få remissen vidareskickad. Ringde det nr och sa att vårdgarantin gått ut och skulle istället vilja att remissen skickades vidare till carlanderska. Frågade även vad gäller kostnader o hon jag pratade med sa att dem kommer stå för alla konstnader i o med att dem inte följt vårdgarantin. En läkare där skickade vidare min remiss. Två dagar efter carlanderska mottagit remissen fick vi brev om tid för första besök 1,5 vecka senare. Började behandling förra måndagen och imon är det dags för äggplock, så spännande men nervöst.

• Ia84
    Ahla skrev 2015-05-21 21:15:56 följande:
    Det var detta jag försökte citera när jag skrev: Kunde inte hålla med mer. Har andra ultraljudet där imorgon, vi kanske går förbi varandra
    Vad roligt, hoppas allt går bra! Vi ska vara där riktigt tidigt imorgon o kommer väl därifrån vid lunchtid. Jag är visst först ut för äggplock, skönt att slippa vänta så länge.
  • Ia84
    utandig skrev 2015-05-21 19:22:21 följande:
    Oboj, tror du att jag blir lite bitter nu när vi är inne i 5 året att försöka få barn Rynkar på näsan. Tack för din förklaring, uppskattar de verkligen. vet du om man kan få hjälp med vårdgarantin när man är imellan behandlingar. har googlat med får bara funderingar och inga svar. kanske skall ringa till vårdgarantin imon o fråga . humm. 
    Vi har också försökt i fem år. Men jag behövde gå ner i vikt först innan vi kunde få hjälp, har nu gått ner 29 kg. Därför har det tagit sin tid.
  • Ia84
    Ahla skrev 2015-05-21 21:21:26 följande:
    Liknar historien för oss, fast vår remiss tog omvägen via Varberg, fast du och jag gjorde samma sak samtidigt.
    Antar att även du fick telefonsvararsvaret att vårdgarantin var stängt på grund av sjukdom... ;)
    Vår slapp ta vägen förbi Varberg, vilket verkar helt befängt att det ska gå förbi en region som inte ens tillhör västra Götalandsregion, men jag har också hört att en del remisser skulle gå därigenom. Detta pga av att Sahlgrenska inte har något avtal med carlanderska, vet dock om de fick det i samband med att jag ringde då för dem sa då att dem hade avtal så det var inga problem.

Japp sjukdom på vårdgarantin så fick deras mailadress o mailade istället.
  • Ia84
    Ahla skrev 2015-05-22 01:05:45 följande:
    Lycka till! Hoppas det går bra. Berätta gärna sen, om du vill!
    Mitt äggplock idag gick jättebra, tyckte inte det var så farligt. Fick ut sju ägg. Helt underbar personal, massa information o väldigt lugna, kände mig riktigt lugn. Nu på väg hem!
  • Ia84
    Ahla skrev 2015-05-22 10:53:10 följande:
    Hurra! Dags för mig på måndag.
    Då får du berätta sedan hur det gått för dig! Lycka till!!
  • Ia84
    utandig skrev 2015-05-22 23:44:21 följande:
    Då hoppas vi att allt ditt hårda arbete ger resultat, jag håller tummarna för er Glad
    Tack så jättemycket!
  • Ia84

Fem av sju ägg blev befruktade, fått ändrat min insättning till på onsdag istället för på måndag som de trodde. Blev så glad! Sovit jätteorolig i natt o inbillat mig att mina ägg o killens spermier inte ska gilla varandra!

• Ia84
    Ahla skrev 2015-05-23 17:35:34 följande:
    Hur mår du nu?
    Det kan vara så att fler ägg växer till sig de sista dagarna för dig med!

Ingreppet tyckte jag inte var alls farligt. Men idag har jag faktiskt mer ont än efteråt igår. Ligger med värmedyna och panodil tar jag. Jag har dock svårt att ligga still och inte göra något i hemmet så är uppe emellanåt o grejar o jag tror det är därför jag får mer ont. Man ska tänka på att kissa ofta med, gör ondare när blåsan ligger mot äggstockarna.

Är du nervös för måndag? Var det första plocket för dig?
  • Ia84
    Ahla skrev 2015-05-25 12:48:14 följande:
    Så har även jag gjort mitt plock. Aj aj aj. Men åtta ägg kom ut.
    Vad skönt att det är gjort ändå. Håller tummarna nu för att många befruktas. Tyckte du ingreppet var jobbigt?
  • Ia84
    Ahla skrev 2015-05-25 15:30:07 följande:
    Ja, jag hade väldigt ont men fick så mycket medicin att jag lär glömma det :)
    Det är ju verkligen så olika det där, jag tyckte inte äggplocket var så jobbigt men däremot haft väldigt ont efteråt.
  • Ia84
    Ahla skrev 2015-05-27 08:21:10 följande:

Sex av åtta :)

Åh vad roligt att så många tog sig! Vi är nu på väg till kliniken för insättning, något vi sett fram emot.
  • Ia84
    Ahla skrev 2015-05-27 17:04:05 följande:
    Hur gick det?
    Det gick jättebra, kändes typ som när man tar cellprov.

Hade två jättefina ägg, ett till mig och ett till frysen. Tre ägg ska odlas vidare till imon och ev till frysen då.

Coolt att man har ett litet frö i ens mage nu som är något av både mig och min sambo. Nu håller vi bara tummarna för att detta lilla frö vill stanna hos oss.
  • Ia84
    Ahla skrev 2015-05-27 18:50:58 följande:
    Mina varmaste tankar till er!
    Tack! Lycka till på lördag! Du får berätta hur det gått sedan!
  • Ia84

Är gravid, plussat med två test idag på vår testdag, är så lycklig, så svårt att ta in trots alla symtom jag har. Efter fem års kämpande så äntligen lyckades vi på första IVF-försöket. 

• Ia84
    Ahla skrev 2015-06-07 16:37:09 följande:

Hur har du mått på vagitorierna, Ia84?

Jag önskar dig all lycka till på onsdag, du måste berätta hur det gått sedan.

Jag har haft lite ökat med flytningar, mått lite illa, spända och ömma bröst, sedan vet jag ju inte heller vad som varit vagitorierna och vad som varit gravidsymtom. Mått lite mer illa idag. Känner att jag har lågt blodtryck, blir lite svimfärdig om jag ställer mig upp för fort. Men det sista är ju säkert gravidsymtom.
    Hur mår du då? Känner du något?
  • Ia84
    Så vit skrev 2015-07-06 21:55:10 följande:

Har ett par frågor om det är någon som kanske vet. Vi har gjort IVF privat innan så jag förstår mig inte riktigt på hela den här offentliga vården och vårdgaranti och så. Vår klinik har skickat en remiss till Sahlgrenska och vi har fått en bekräftelse per brev på att de har tagit emot vår remiss och att kallelse kommer att skickas per brev.

Innan vi fick den bekräftelsen ringde jag SU och frågade om väntetider och vårdgaranti och så. Hon jag pratade med sa att det var ca 6-7 månaders väntetid och att vårdgarantin börjar gälla från att en läkare har bedömt remissen. Hon blev dock lite irriterad när jag undrade om vårdgarantin och menade att de inte kunde svara på något om det, hur det funkar eller vad som händer när 3 månader har gått, och hänvisade mig till något annat kontor som har hand om sådana frågor.

Då har jag en fråga som är ifall remissen verkligen är bedömd och att vi nu står i kö? Jag har försökt ringa numret på bekräftelsen, men de har semester typ hela juli. Jag tycker att brevet vi fick var lite otydligt och jag tänker att det kanske bara är en bekräftelse på att remissen har kommit fram och inte att den är bedömd?

Sen är ju nästa fråga så klart vad som händer när tiden för vårdgarantin har passerat? Vad har vi för rättigheter? Jag har läst om personer som har fått flyttats till en privat klinik och det hade ju varit hur bra som helst att få flyttas till kliniken där vi redan har varit.

Hoppas någon vet något om detta!

Så vitt jag vet så börjar vårdgarantin gälla från det datum då remissen är skriven.
    Vet dock inte om remissen är bedömd när du fick ditt brev.

När vårdgarantin har gått ut så har du rätt att be Sahlgrenska skicka vidare remissen till valfri klinik o Sahlgrenska står för hela kostnaden även vid en privatklinik.

Vår vårdgaranti gick ut 30/3. Bad dem skicka vidare remissen till carlanderska i Gbg. Fick en tid där i början av maj o startade behandling vid nästa mens. Lyckades på första försöket o är nu gravid i vecka 9. Så glad och lycklig. Vi har varit tillbaks på carlanderska i vecka 8 och sett den lille o ett litet hjärta som slog.

Lycka till!!
Svar på tråden Efterlysning IVF Sahlgrenska