Så vit skrev 2015-07-06 21:55:10 följande:
Har ett par frågor om det är någon som kanske vet. Vi har gjort IVF privat innan så jag förstår mig inte riktigt på hela den här offentliga vården och vårdgaranti och så. Vår klinik har skickat en remiss till Sahlgrenska och vi har fått en bekräftelse per brev på att de har tagit emot vår remiss och att kallelse kommer att skickas per brev.
Innan vi fick den bekräftelsen ringde jag SU och frågade om väntetider och vårdgaranti och så. Hon jag pratade med sa att det var ca 6-7 månaders väntetid och att vårdgarantin börjar gälla från att en läkare har bedömt remissen. Hon blev dock lite irriterad när jag undrade om vårdgarantin och menade att de inte kunde svara på något om det, hur det funkar eller vad som händer när 3 månader har gått, och hänvisade mig till något annat kontor som har hand om sådana frågor.
Då har jag en fråga som är ifall remissen verkligen är bedömd och att vi nu står i kö? Jag har försökt ringa numret på bekräftelsen, men de har semester typ hela juli. Jag tycker att brevet vi fick var lite otydligt och jag tänker att det kanske bara är en bekräftelse på att remissen har kommit fram och inte att den är bedömd?
Sen är ju nästa fråga så klart vad som händer när tiden för vårdgarantin har passerat? Vad har vi för rättigheter? Jag har läst om personer som har fått flyttats till en privat klinik och det hade ju varit hur bra som helst att få flyttas till kliniken där vi redan har varit.
Hoppas någon vet något om detta!
Så vitt jag vet så börjar vårdgarantin gälla från det datum då remissen är skriven.
Vet dock inte om remissen är bedömd när du fick ditt brev.
När vårdgarantin har gått ut så har du rätt att be Sahlgrenska skicka vidare remissen till valfri klinik o Sahlgrenska står för hela kostnaden även vid en privatklinik.
Vår vårdgaranti gick ut 30/3. Bad dem skicka vidare remissen till carlanderska i Gbg. Fick en tid där i början av maj o startade behandling vid nästa mens. Lyckades på första försöket o är nu gravid i vecka 9. Så glad och lycklig. Vi har varit tillbaks på carlanderska i vecka 8 och sett den lille o ett litet hjärta som slog.
Lycka till!!