• Penida

Vad går ditt/dina barn på för aktivitet?

Tjejen: Handboll, fotboll och balett. Hon är 7 år.
    Killen: Fotboll. Han är 6 år.

Avskyr CIO-metoder
  • Penida
    Drottningen70 skrev 2015-03-28 21:49:35 följande:

Pojke 6 år går på dans.

Tycker det är helt stört att ha fler än två såna aktiviteter per vecka. Att ha fler än 3 är i princip barnmisshandel.

Vill du utveckla?
    Avskyr CIO-metoder
  • Penida
    Drottningen70 skrev 2015-03-28 21:54:38 följande:
    Inte direkt. Om man inte fattar själv vad som är gale med att ha 4 aktiviteter per vecka för typ en 8 åring så lär man aldrig heller greppa saken. Men jag är inte förvånad över den ökande psykiska ohälsan hos barn eller att det finns 12 åringar med magsår ...
    Okej, jag har själv funderat en del på detta nämligen. Vi satte två som gräns, nu blev det tre men fler skulle vi inte tillåta.
    Samtidigt kan det räcka med en aktivitet och jättemycket träning och resor och tid som ägnas åt den, det är inte alltid antalet aktiviteter som avgör utan snarare det runt omkring.
    Jag förstår dock vad du vill säga men tänker att annat spelar in också, hur långa dagar barnet har på förskola och fritids t.ex. Om mycket hemmatid finns att bara vara och slappa och leka med kompisar och göra läxor osv är det kanske inte lika illa?

Avskyr CIO-metoder
  • Penida
    Drottningen70 skrev 2015-03-28 22:09:38 följande:
    Jaa... Typ.... Omsorgsbrist...
    Du känner inte att du överdriver lite nu med tanke på att du inte vet något alls om hur de lever sitt liv mer än barnen har x antal aktiviteter? Kan du se att det spelar in hur mycket tid barnet har på förskola eller skola och fritids. Hur långa dagar går ditt barn? En viss skillnad är det ju om man ser till annat som är viktigt om barnet går 50 eller 30 timmar i veckan..
    Avskyr CIO-metoder
  • Penida
    Drottningen70 skrev 2015-03-28 23:05:34 följande:

[quote=75080564][quote-nick]scanmia skrev 2015-03-28 22:26:41 följande:[/quote-nick]Oj vilken reaktion! Vad har den sitt ursprung i? Har dina barn en väldigt krävande skolmiljö och hemsituation? Är det därför du känner att du inte vill stressa dem mer med fritidsintressen?[/

Den har sitt ursprung i sunt förnuft.

Varför svarar du inte på mina inlägg till dig?
    Avskyr CIO-metoder
  • Penida
    nozpa skrev 2015-03-28 23:09:27 följande:
    Varför är det synd om barnen? Yoga är ju toppen. Har ju inget med ålder att göra.
    Schack är för mig aptråkigt, men inte tycker jag synd om någon som tycker att det är givande på ett eller annat sätt.
    Våra barn har spelat schack med sin pappa sedan de var rätt små, jag tycker precis som du att det är hur tråkigt som helst men resten av familjen gillar det.
    Jag brukade träna yoga och tyckte det gav mycket.
    Ser inte heller hur dessa aktiviteter skulle vara något dåligt.
    Avskyr CIO-metoder
  • Penida
    blaga skrev 2015-03-28 23:35:39 följande:

[quote=75080473][quote-nick]scanmia skrev 2015-03-28 22:07:11 följande:[/quote-nick]10-åring: schack, simning, karate, gitarr, innebandy, minecraft workshop

6-åring: schack, simning, karate, hip hop, mad science

(snart) 3-åring: simskola, yoga (båda med mig), bollek (själv)

3-åring på äckliga hinduistiska yoga!? Stackas barn! Det är inte normalt.

Hur? Barnet är där med sin mamma. Hade du reagerat likadant om barnet och mamman gick på gymnastik tillsammans?
    Avskyr CIO-metoder
  • Penida
    nozpa skrev 2015-03-28 23:53:38 följande:
    Nej, både schack och yoga är ju avslappnande samtidigt som man fokuserar. Toppen för själen och hjärnan. Har också gått mycket på yoga, dock inte blivit av senaste året.
    Men att det skulle vara något tokigt för ett barn kan jag absolut inte se. Tror att min 3½ åring hade gillat det, kan vara ett bra bryt i den ibland så stressiga vardagen både för vuxen o barn.
    Absolut, jag tycker yoga är toppen och jag (med tanke på föregående talare) lärde mig det mesta av det på en plats långt härifrån där det mesta kretsar kring hinduismen men yoga har lite med det att göra. Jag har också kommit ifrån det men tråden (familjeliv är bra:)) fick mig att tänka att jag borde ta upp mitt gamla intresse.
    Är ett litet barn med med sin förälder är det knappast allvarligt utan mer lekfullt. Ungefär som gymnastik.
    Avskyr CIO-metoder
  • Penida
    Ollibolli skrev 2015-03-29 00:13:30 följande:

Pojke snart 6 år: Ingenting! Han rör på sig mycket i all fall, han är på fsk varje dag där de även är ute minst 1 h varje dag. Då gungas, springs, hoppas, cyklas och klättras det för fullt. På eftermiddagarna är han ute inband och spelar fotboll, cyklar och sparkcyklar med kompisar.

Tänkte dock att han ska börja på simskola till hösten.

Vår son är lite likadan, han går visserligen på fotboll en timme i veckan men är absolut inte intresserad av mer. Han rör sig galet mycket ändå och har flera intressen och det är det jag tycker är viktigt, att de rör på sig och utvecklar intressen efter eget huvud och inte att de har organiserade aktiviteter.

Avskyr CIO-metoder
  • Penida

Här ingår simskola i skolundervisningen från sexårs och några år uppåt. Det verkar rätt ovanligt? Jag uppskattar den biten verkligen.

Avskyr CIO-metoder
  • Penida
    Alexi skrev 2015-03-29 08:54:32 följande:
    Hos oss hade de tolv lektioner simning i höstas i förskoleklassen. Sen efter det är det nog ingen simning på ett par år. Den där simningen i höstas räckte dock inte för att min dotter skulle lära sig simma, hon är inte så vattentrygg så vi behöver fler omgångar.
    Ja, det är ju jätteviktigt. Jag vet inte riktigt när de slutar ha simskola här, i förskoleklass och ettan har det varit en gång i veckan hela läsåret i alla fall.

Avskyr CIO-metoder
  • Penida
    Ollibolli skrev 2015-03-29 20:42:27 följande:
    Ja, tycker det är viktigt att de får vara spontana i den åldern och göra det som faller dem in, tror det är svårt att vara spontan när man redan som sexåring har nästintill fullspäckat schema.

Sonen är inne i en period där han tycker det är roligt med kompisar och att hitta på aktiviteter tillsammans med dem, typ fotboll i trädgården, cykla etc. Han skulle aldrig vilja avbryta sin lek för att kl är fem och det är dags att gå till ngn organiserad aktivitet.
    Sedan beror det väl mycket på hur mycket hemmatid barnet har om man ser till "schemat"  , skillnad som sagt om det går på förskola eller skola och fritids 30 timmar i veckan än 50 timmar i veckan om man ser till det andra som kompislek, att vara spontan, familjetid, läxor, att bara vara och ha tråkigt osv.
    Det låter som att er son har hittat något som passar honom, våra barn är också helst ute och leker med kompisar och är väldigt aktiva med det.

Avskyr CIO-metoder
Svar på tråden Vad går ditt/dina barn på för aktivitet?