• Fobiker

Jag har kommit på att min kille ljuger om sitt yrke för att vara domare i tingsrätten....

Om han är domare måste han ju ha juristutbildning och vara notariemeriterad. Har du frågat honom om det? Vart tog han den, hur länge höll han på? Tar 4,5 år att få en juristexamen. Sedan 2 år som notarie i domstol.  

• Fobiker
    Anonym (ORKA!!!!) skrev 2015-03-24 23:06:43 följande:
    Asså sånt förutsätter man ju om någon säger att denne är jurist eller domare... Om du träffar en kompis som är läkare, så frågar man ju inte "jaha, men har du verkligen läkarexamen?"...utan säger personen att denne jobbar som läkare så förutsätter man att personen har en examen inom yrket. Så nej, jag frågade aldrig om han har examen, utan jag förutsatte att han hade det.
    Ja, jag brukar faktiskt fråga lite om deras utbildning. Inte för att kolla om de talar sanning, utan för att jag är väldigt nyfiken på olika utbildningar och vad man lär sig på dessa, och inte minst vad som intresserade dem för just den utbildningen och yrket.

Men visst är det så att man utgår från att folk talar sanning när de säger vad de jobbar med. Förstår att det måste vara något av en chock att upptäcka något sådant här.
  • Fobiker
    Anonym (Kim) skrev 2015-03-25 11:08:17 följande:
    Fast det räcker ju inte för att bli rådman precis. Efter notarietjänstgöringen ska du bli antagen till domarutbildningen. Som innebär drygt 4 år till som fiskal och adjunktionstjänstgöring. Därefter blir man utnämnd assessor och det krävs sedan flera års arbete innan du får en rådmanstjänst.

Möjligen skulle ts kille kunna vara jurist som gör notarietjänstgöring eftersom man då under det andra året får vara domare i enklare mål. Men innan man blir rådman tar det många år.
    Ja precis, jag tog bara upp de mest grundläggande kraven. Jag tänkte också på att han kanske kunde vara notarie, men då tjänar han inga 50 000 och det är fortfarande fel att kalla sig domare.  
Svar på tråden Jag har kommit på att min kille ljuger om sitt yrke för att vara domare i tingsrätten....