• LFF

Går ni på mängdrekommendationer?

Går ni alls efter mängdrekommendationerna på mat för era små eller får de äta så mycket de vill? Vi har en följetong där hemma om mängden våra små äter där sambon tycker att de får för mycket mat (snart 18 månader gamla tvillinggrabbar) då han läst på nån sida med nån dietist om hur mycket en så liten ska ha. 

De kan alltså äta 2-3 fiskpinnar vardera plus pasta (en näve okokta pastaspiraler vardera) och kokta morötter/ärtor/majs till lunch/middag. Till frukost äter de 1/2-1 macka vardera samt delar på en vuxenportion havregrynsgröt (1dl torra gryn). De ligger ungefär på +1kurvan hos BVC i vikt och standardkurvan på längd. 

• Svar på tråden Går ni på mängdrekommendationer?
  • Flickan och kråkan

Nej. Det har vi aldrig gjort. Yngsta är 21 månader och det låter normalt det dina barn äter tycker jag. Min yngsta äter större portioner. Min äldsta åt mindre i den åldern. Har tre pojkar. Ingen är stor någonstans - tvärtom. 

• The Fugly

De får så mycket de vill. Var någon av dem extremt tung kanske vi skulle se över vad de får, inte hur mycket, men jag tror inte på att så barn inte ska få äta sig mätta. Ert barn låter dessutom inte ovanligt tungt för sin ålder, 1+ är väl inte så mycket att orda om känner jag, särskilt inte när längdkurvan ligger rätt nära.

• Pescetarian

Nu är ju dina så pass små. Men kring fyraårsåldern vill man helst se att längd- och viktkurvan stämmer överens med varann. Gör de inte det vid fem års ålder, kan man få hjälp av en dietist.

• Cornellia

Nej, det har vi aldrig ens tittat på, vårt barn får äta så mycket eller lite han vill.

• nozpa

Nej, dom får äta som dom vill. Hade vikten rusat upp eller ner hade vi såklart gjort annorlunda.

• Fjäril kär

Så länge man vet att maten är vettig och näringsrik och barnen får äta av allt sånt så har då aldrig jag brytt mig om mängden.

Däremot är det väl bra att lära sig och ha i bakhuvudet hur en normal barnportion ska se ut och vad den bör innehålla.

Vet man med sig att man ger barnen mycket färdigmat, sockrade måltider och enahanda mat så är det väl klokt att reflektera över mängden förstås.

Svar på tråden Går ni på mängdrekommendationer?