• Filli89

Fertilitetsutredning

Tess1984 skrev 2015-12-11 08:02:54 följande:
    Oki, det med vårdgarantin ska jag kolla upp med läkaren när han ringer på torsdag.
    Vad visade er fertilitetsutredning? Jag är lite orolig angående IVF och oförklarligt barnlösa, vi har ju inga direkt fel inte vad som visats i alla fall, undrar hur mina chanser är med IVF då? Denna ständiga oron... =(

Hoppas du får en fin helg, kramar i massor
    Vår utredning visade att det inte är fel på någon av oss. Fast det här med oförklarligt barnlös tror jag inte helt på, utan det måste ju finnas något fel som de inte kan hitta därav sätter de diagnosen.

Hur långt har du kommit under utredningen. Ivf kan gå hur som helst beroende på ålder äggreserv och hur vida embryot fäster, sist gick det för mig men slutade ju i väldigt tidig missfall, så nu är jag extra nervös för ett eventuellt missfall även om det skulle ta sig. Väntar mensen idag eller imorgon faktist haha skulle va kul o bli gravid nu en månad innan ivf.

Var inte orolig (lättare sagt än gjort ) men jag har försökt släppa det helt nu senaste tiden faktist och det har varit skönare för både mig och maken att bara kunna njuta av varandra utan att stressa inför äl. Det kommer gå bra ska du se.

Ha en bra dag du med!! Kram
  • Filli89
    Viscaria skrev 2015-12-20 10:01:18 följande:

Hittade denna tråd och hoppas kunna få svar på en fundering jag har.

Är i start groparna för barnlöshet utredning och ska nu till en början lämna blodprover. Det är på cykeldagar 2 och sedan 7 dagar innan beräknad mens. Min fråga är om man kan ta dessa prover i olika cykler? Eller om det lämpligast ska vara från samma? Någon som har koll? Jag tycker inte det borde spela någon roll men kanske det gör det ändå?

Hej
    Jag tog blodprover men tror inte mens dagarna spelade roll. Mitt Ena besök hamnade på min nästsista mens dag och det var för äggreserver, sköldkörtel. Andra gången jag tog blod prov hamnade besöket på dagen innan min mens och det var prov för sjukdomar hiv och liknande.

Man måste dock tänka på mens dagar Näe du tar blodprov vissa tester, vet att när man tar blodprov för sköldkörteln, porogesteron, prolaktin mm gör man testet på vissa kliniker dag 3 och 21-23, handlar de om att kontroll av om du ägglossat tar du test en vecka efter osv ,alla gör olika verkar de som. Jag tog dock fsh test på vårdcentralen helt random! Hoppas d hjälpte hehe!
  • Filli89
    BusigaSyrran skrev 2015-12-20 22:04:32 följande:

Vi fick mest tips till oss själva men hon tror mer det är tävlingen vi ska få in, nästa möte är i januari och då ska vi göra våra "uppgifter".

Men ang tajmingen så var det när du räknar ut ett mönster på din ägglossning så ska man stoppa in spermier 2 dagar före ägglossning och på äggdagen och två dagar efter. Antingen med att ha sex eller på annat sätt.

Va dock dyrt att gå dit (1.600 för 1,5timme) så blir inte mer än en gång i månaden sålänge. Men hon har hjälpt några att bli gravid även om de flesta har lite problem med just sex. Men vad gör man inte för ett plus och lite tips ;)

Förlåt att ja lägger mig i Men vänta tar hon 1600 för att säga att man ska ha sex två dagar innan äl samma dag och två dagar efter, de vet ju till och med jag. För så mkt pengar skulle man kunna tro att hon delar ut embryon. ( haha driver ba)
  • Filli89

hej tjejer. länge sen jag skrev här. mycket har hunnit hända under denna tid hehe.

jag har påbörjat min ivf behandling, ska ta ovitrille ägglossningsspruta ikväll och så äggplock på fredag. i måndags såg läkaren cirka 10 blåsor så hoppas det hinner väa ett par till, till fredag. behandlingen har varit oväntat bra, inga biverkningar lr så, en uppmaning till er som är nervös inför en hormon behandling. hoppas på att det blir några embryo till frysen för st göran fryser endast in blastocyster, och att det fäster sig så klart. om allt går som det ska blir det en insättning på måndag sen börjar 2 veckor av nervositet. hehe . hur går det för er andra . ställ gärna frågor om ni undrar över något. kram

• Filli89
    chbw skrev 2016-02-11 19:48:59 följande:

De rekommenderar alvedon vid spolning pga en kan få "mild" mensvärk. Jag fick så ont att inte ens tramadol hjälpte första gången. Höll på o sparka läkaren i ansiktet (obs inte med flit utan för jag fick så ont) och var alldeles svimfärdig o tårarna bara sprutade för det gjorde så jäkla ont. Kunde nästan inte gå efter utan fick ligga kvar i över en timme, innan jag bestämde mig för att ta mig hem. Hade så ont första dygnet, o sen ont i tre dagar efter. Andra gången fick jag smärtstillande direkt i blodet o då vart det bara lite ömt. 

Nu är jag väldigt känslig pga endometriosen, så självklart behöver det inte göra ont för alla. Som jag förstått får inte majoriteten särskilt ont alls, utan som en lättare mensvärk eller inte ont öht. Jag tror att alvedon kan hjälpa för de livmoderbärare där alvedon fungerar även vid mensvärk. 

O spolning görs väl för att kolla så en inte har stopp i äggledarna. En del har tur o blir lättare gravida efter. Jag var inte en av dem tyvärr. Men hade inget stopp så det ska ju fungera där iallafall. Måste bara få ägglossning. 

Imorgon ska jag på vul för o se om det vuxit någon äggblåsa den här gången. Är verkigen himla nervös nu :( hoppashoppas

Hej vännen. Ett tag sen. Bara undrar vad du gör för behandling? Har ni varit på något utredning osv? Lr kör ni på pergotime? Har d funderat något på ivf?

Kram.
  • Filli89
    chbw skrev 2016-02-12 19:57:41 följande:

Hej =) Just nu behandlar jag med gonal-f, en spruta (tar en varje dag) med ungefär samma verkan som letrozol. Utredningen var klar redan i juni, men började behandla först i september då mina sköldkörtelvärden var bättre. 

Jag kör nu med gonal-f och ovitrelle, innan testade vi letrozol och gonal-f. 

Jag vill ställa mig i kö till ivf, men får inte pga min vikt är ca 3-5kg för mycket. Tyvärr är det i princip omöjligt att gå ner tack vare min sköldkörtel :( så hoppas verkligen att ägglossningsbehandlingen räcker! 

Hur går det för er?

kram

Jaha okee. Spännande hoppas de går an för er snart

Vi gjorde klart utredning för i november sen vart de julstängt så fick vänta till mitten av januari för inskrivningen på ivf kliniken. Nu har vi haft vårt äggplock idag, vi fick ut cirka 11 ägg så vi får se hur vida de blir befruktade. De sa att insättning var beroende på embryot måndag om det blir tre dagars och om de riktigt bra kvalité blir d 6 dagars blastocyst så de skulle höra av sig på måndag morgon o tala om hur det gått.

Jag undrar de här med vikten. Har själv gått upp en aning men de vägde aldrig mig eller ens kollade upp hur mkt jag vägde har för mig att mitt bmi oxå är en aningen över det normala så undrar kollar de på vissa i andra inte lr hur funkar det?
  • Filli89
    chbw skrev 2016-02-13 18:53:35 följande:

håller tummarna att ni får flera guldägg! =) 

De hade min vikt från början, så antar det är därför. De är nog rätt bra på o se också när det kan behövas kollas upp. Just vikten tycker jag är asjobbig dels pga tidigare ätstörningar och pågrund av att min sköldkörtel gjort så jag inte kan påverka själv :/ Så känns extra surt att vi inte kan få ivf pga det, eftersom det står utanför min makt :( Går o få privat, men vi har inte riktigt de pengarna än.. 

Ja tack. Nu har jag fått tillbaka 1 embryo och tre som ska odlas vidare till blastisar så vi får se hur det går. Vad tråkigt det där med vikten hoppas det blir bättre. Det är inte lätt känns som att man bara vill äta mer när man ska försöka gå ner.
  • Filli89
    Dragonfly81 skrev 2016-02-23 18:23:50 följande:

Hej alla blivande mammor 2016!Jag har inte varit här inne på evigheter... Närmare bestämt sen i oktober när jag och min sambo var på Ivf-kliniken på vårt informationsmöte (efter 3 års försök på egen hand och 2 månader med ägglossningsstimulerande). Sen dess har jag/vi fokuserat på jobb och hemmet, bara tagit det lugnt helt enkelt. Vi/jag fick inte påbörja min hormonbehandling med sprutor (Gonal-f och Orgalutran) förrän i slutet på januari... En lååååång väntan, igen men den som väntar på gott, väntar ALLTID FÖR LÄNGE som jag brukar säga!  Det var väldigt nervöst att ta sprutorna själv första kvällen men det gick hur bra som helst efter det. Min sambo är spruträdd så det var bara att bita ihop och tuffa till sig och göra det själv! Jag mådde även förvånansvärt bra under hela behandlingen, kände inte mer än jag brukar göra inför en "vanlig" ägglossning. Jag har gjort 2 vul och tagit blodprover båda gångerna. Äggutplocket gjordes 12/2 och den 15/2 gjordes återinförandet av ett ägg. Nu har jag ruvat jag för fullt i 8 dagar och längtar till jag kan köpa gravtest och testa mig! Jag bara hoppas hoppas hoppas att det ska ta sig! Känner mig fortfarande lugn som en filbunke och inte ett dugg stressad eller ens ett behov av att testa mig i förtid. Konstig jag vet! Får ni erbjudande om att haka på en IVF så kööööör! Jag hade aldrig stått ut med att käka piller eller spruta mig själv så länge som en del av er fått göra.  Det var inte alls så obehagligt, smärtsamt eller jobbigt som jag trodde att det skulle vara. (Visst alla är vi olika och upplever saker olika). Vi hade tur och fick remissen skickad relativt snabbt då de konstaterade endometrios och en äggledare utan passage i april förra året. Från det att vi fick veta att vi skulle få den hjälpen släppte också mycket av stressen och pressen att kunna få till ett barn själva. Vi slappnade av och började tänka på annat, relationen blev bättre mellan mig och min sambo och sexlivet blev också så mycket bättre! Man får inte glömma bort att leva och njuta lite av livet också. 

Är det någon mer än jag som ruvar just nu förresten?

Ta hand om er!

Kramar

Hej du!

Jag och du ligger lika hade oxå plock 12/2 och insättning 15 så vi kan nog följas åt på detta spännande äventyr. Stress känner jag ju närmare TD förra gången började jag blöda på ruvardag 11 och det var oxå äl+14 fick pluss men missfall oxå därför tror jag kliniker i sverige lägger till dagar så man slipper upptäcka kemiska graviditeter lr att äl sprutan är kvar, detta var ju som sagt utomlands så vi får se hur det går denna gång. Känner du någon skillnad med din kropp? Själv ilar det i mina bröst med jämna mellanrum och sen börjar jag få värmevallingar vilket jag fick förra gången oxå men det slutade ju som det gjorde så d är inget att hurra över.
  • Filli89

Hej tjejer. Eftersom jag länge hängt i denna tråd ville jag bara dela med mig att vi äntligen plussat går in i v 6 imorn och allt känns mer o mer overkligt för varje dag som går. Mer oro på om det kommer gå vägen ska vi inte ens prata om . Har in ul förens om två veckor är så orolig att ja bara önska ja kunde njuta. Hoppas de blir er tur snart jag vet exakt vad ni går igenom och hur ni känner er. Kram på er.

• Filli89
    Dragonfly81 skrev 2016-03-06 17:43:14 följande:

STORT GRATTIS TILL ETT PLUS!!!!!!!!!!!! 

Jag har också plussat!  Hade testdag i fredags och trodde inte mina ögon!!! Känns fortfarande helt overkligt på något sett, vi har ju väntat så länge (närmare 4 år) på att detta ska hända. Nu börjar man ju bli gammal också, 35 i sommar... Hahaha Längtar till jag/vi får göra mitt/vårt första UL men som sagt, det är bara att beska med 2 veckors väntan. Vi är ju vana vid att vänta vid det här laget, eller hur, så det blir en baggis! 

Hur mår du, många gravidsymptom? 

Försök att ta det lugnt och inte oroa dig så mycket. (Lättare sagt än gjort det förstår jag) Försök att ta det lugnt, njuta av varje dag och tänka positivt och tänk att allt kommer gå bra. Ju mer positiva tankar och energier du omger dig av desto bättre både för dig och ditt lilla frö!  Det kommer gå finfint! 

Kram på dig! 

Men gud vad roligt. Hur känns det ? För mg är det fortfarande overkligt. Jag är dock nervös inför första vul för ja känner inte mkt alls. Känner du symptom?
Svar på tråden Fertilitetsutredning