Anonym (Kompisen) skrev 2015-03-20 11:18:57 följande:
Och det vet du? Alla barnlösa kan inte stöpas i samma form. Hon säger ju själv att hon önskar att kunna äta och dricka vad hon vill, men vågar inte. Att vi andra säger att vi tex druckit alkohol före plus verkar inte hjälpa.
Rosmarin skrev 2015-03-18 09:13:22 följande:Men snälla du. Hon behöver ert stöd! Hjälp henne istället. Hon skulle inte bli lyckligare av att sluta äta "gravidmat".
Jag hoppas att jag har fel, men det låter som att du mest är intresserad av att hon ska bli som vanligt igen. Att du tycker att det är jobbigt och stör att hon mår dåligt och att du tror att allt löser sig bara hon kan ta ett glas vin. Ditt fokus är på ditt behov, inte på hennes.
Det finns för övrigt inga belägg för att stress har något med barnlöshet att göra över huvud taget. Så jag hoppas verkligen inte du sagt detta till henne.
Vi stöttar henne absolut, men hon vill ju inte ha så mkt frågor och pepp. Jag har inte sagt att stress inte påverkar, men visst är det lustigt att många blir gravida när de liksom gett upp?
Nej jag vet inte, men det du beskriver låter precis så.
Och nej det är inte alls konstigt att du uppfattar att många blir gravid när de gett upp. Det beror på något som kallas konfirmeringsbias.
"Konfirmeringsbias är en tendens i mänskligt beteende, att omedvetet vara selektivt uppmärksam på sådan information som bekräftar våra egna uppfattningar. Konfirmeringsbias är en typ av kognitiv bias.
Har man en negativ självbild tenderar man att ta fasta på kritik och inte höra beröm. Även vetenskapliga forskare tenderar att vara selektivt uppmärksamma på forskningsresultat som stämmer med deras egen teori och omedvetet ignorera sådant som strider mot den. Karl Popper förordar därför att forskare ska lägga mer tid på att försöka hitta fel med (falsifiera) sina teorier än på att bekräfta dem.[1] En konfirmeringsbias riskerar att leda till en övertro på personliga åsikter medan motbevis och alternativa källor ignoreras. Detta kan leda till katastrofalt felaktiga beslut, speciellt i vetenskapliga, politiska och militära sammanhang." - Wiki