• Amanda84

Tips på lätta barnböcker om vardagliga saker

Jag har extremt svårt att hitta böcker till min son för tillfället och jag är himla trött på de böcker vi har hemma. Jag har läst för honom flera gånger om dagen sedan han föddes. Han tröttnade snabbt på pekböcker men fram till 6 månaders ålder så nöjde han sig med exempelvis Max-böcker med en kort enkel mening på varje sida. Nu är han snart 8 månader och det har blivit riktigt krångligt att hitta sådant som han gillar. Det måste vara mer text än Maxböckerna, gärna omkring 3 meningar på varje sida om han inte skall slänga iväg boken och skrika, men boken MÅSTE innehålla ord och situationer som han känner igen för att han ska lyssna intresserat. Det känns som att vi befinner oss i ett mellanläge där han egentligen är för liten för det som vi läser men ändå "för stor" för att läsa enklare böcker än så.

De böcker han uppskattar just nu är alla böcker av Stina Wirsén, en bok om Totte, samt en bok som heter "En stjärna vid namn Ajax", som han säkert inte förstår så mycket av egentligen men som innehåller många ord som han känner till som "äta", "pojke", "häst", "hund", "stjärna", "boll", "leka", "korv", "sova", "strumpa", etc.

Finns det någon som har tips på böcker som kanske kan fungera? Det bör alltså vara böcker som handlar om väldigt enkla och vardagliga saker som en 8-månaders kan förstå.

• Svar på tråden Tips på lätta barnböcker om vardagliga saker
  • Pescetarian

Oh, hittade en till här hemma som mitt barn äskade vid den åldern. Den heter "Hamra, borra, bygg". Den är riktigt bra.

Och nu kom jag på en till, som jag själv älskade som barn (jag var dock tre år när jag fick den, och jag varnar för att den kan vara lite sorglig i mitten (men den slutar glatt!)). Den heter "Kom ut, min gullunge". Vet inte om den kan köpas i handeln längre (annars kanske den finns på blocket?). ISBN-numret är: 91 29 59902 4.

Ja, och en till: "Lilla Kanin". Den är SÅ mysig!

• Alexi

Totte tycker jag är en av de som håller bäst. Men alltså, vilka ord exakt som står i böckerna spelar väl ingen roll. Jag brukar ofta bre ut texten lite, utelämna vissa delar och bygga ut andra när jag läser böcker med väldigt lite text i.

• Pescetarian
    Alexi skrev 2015-03-06 19:10:47 följande:

Totte tycker jag är en av de som håller bäst. Men alltså, vilka ord exakt som står i böckerna spelar väl ingen roll. Jag brukar ofta bre ut texten lite, utelämna vissa delar och bygga ut andra när jag läser böcker med väldigt lite text i.

Ja, så gjorde jag också. Typ: "titta, där är solen också! Och har du sett de fina fåglarna? Och vad växer i trädet där?...ja, just det, äpplen!"
  • Pescetarian

Skriver sönder din tråd här känner jag. Men jag kom på en till: "Lilla Anna". Hetaste tipset där är "Lilla Annas boll".

• frökenelisabeth

Böckerna om Kaj av Mats Letén älskade min i den åldern. Favoriterna var Kaj säger hej, Kaj vill ha äpple och Kaj är borta.

• IsDimma

Jag är själv som vuxen väldigt förtjust i böckerna om Mollan. Inte så mycket text men jag brukar läsa sånt som inte står. Blir mer en berättelse med lite stöd av det som redan står.

Och vemböckerna bara älskar jag!

Dom här ovan gillar mina barn på jobbet som är 1-2 år, inte så små som åtta månader men ändå inte så långt ifrån. Och ditt barn verkar ju vilja ha typ såna här böcker.

• Pescetarian
    IsDimma skrev 2015-03-06 19:25:48 följande:

Jag är själv som vuxen väldigt förtjust i böckerna om Mollan. Inte så mycket text men jag brukar läsa sånt som inte står. Blir mer en berättelse med lite stöd av det som redan står.

Och vemböckerna bara älskar jag!

Dom här ovan gillar mina barn på jobbet som är 1-2 år, inte så små som åtta månader men ändå inte så långt ifrån. Och ditt barn verkar ju vilja ha typ såna här böcker.

Glömde skriva "Vem". De är underbara. Även böcker om "Liten Skär" samt alla andra små Brokiga.
  • saal

Själv älskade jag böckerna om lilla syster kanin.  Sonen som är sen med talet har skaffat sig några favoriter som logopeden tipsat om. Den ena är böckerna om Aja & Baja som är i stil med Emma böckerna och så älskar han böckerna i Babblarna serien. Babblarna är  skrivna med ett språkutvecklande tänk med kanske inte så mkt text per sida men blir intressanta då de bygger till samtal med barnet när barnet får vara med och agera. Både Aja & Baja och Babblarna finns säkert att låna på även ert bibliotek men man får leta på äppelhyllan.   

• Anna74a

Bu och bä i städtagen, knacka på, ut och gå var favoriter här ett tag.

Svar på tråden Tips på lätta barnböcker om vardagliga saker