BolmaBlomma skrev 2015-03-07 13:45:23 följande:
Go'Boken har bra böcker!
Goboken har vi precis avslutat prenumerationen från. Trots att jag "uppgraderade" från bebisböcker till böcker för 1-2-åringar så gillade varken jag eller sonen böckerna. Många av dem är det väldigt fina bilder i och jag har kanske haft otur men de böcker jag har fått tycker jag att språket har varit direkt undermåligt i.
Varit där skrev 2015-03-07 19:19:29 följande:
Prova att gå till biblioteket, det kan bli en kul grej och det finns ofta ett stort utbud. Vet att jag läste böcker om Emma, totte och så hade vi någon som heter krokodilen smillan bla :)
Vi besöker biblioteket varannan vecka men jag upplever det svårt att hitta bra böcker om man från början inte riktigt vet vad man letar efter. Sonen har inte alltid tålamod att vänta medan jag bläddrar igenom böckerna när vi är där och det är också en av anledningarna till att jag frågar här. Nu har jag massor med bra tips på böcker som vi kan låna och jag är enormt tacksam för alla svar jag har fått i den här tråden! :)
Natulcien skrev 2015-03-07 19:18:50 följande:
Vi har gjort likadant Vi har läst flera böcker dagligen sedan sonen var 3 månader gammal. Jag tror att det är jättebra och att man ger barnet en fantastisk gåva på det sättet. Sonen har dessutom ett fantastiskt bra språk och lärde sig tidigt att prata.
Jag tror också att det spelar stor roll för språket. Vår son säger redan 6 tydliga ord som omgivningen förstår, samt några ord som bara jag och min sambo uppfattar vad de betyder. Han är säkert tidig i sig själv men jag tror nog att allt läsande och pratande har spelat en väldigt stor roll för att främja hans språkutveckling.
Dasha skrev 2015-03-07 19:34:11 följande:
viggo
Viggo känner jag inte till men skall absolut kolla upp boken/böckerna! Vet du vad författaren heter?
mammalovis skrev 2015-03-07 13:37:56 följande:
Vår dotter har inte tid att läsa så mycket, men däremot älskar hon sångböckerna med ljudpanel, de går varma här hemma. Jag minns inte när hon kom på att använda dem själv, men de älskas lika mycket av 4-åringen. De är dessutom perfekta att sätta på och dansa till, tycker den yngsta. Ja, hon kan trycka på en leksak som låter för att dansa också.
Sedan finns det ju samlingar med mer rim och ramsor för små barn - om nu mycket text är det viktiga. Där finns det ju mycket om både händer och fötter mm.
Vi har en sådan bok här hemma och den funkar inte alls. I det avseendet är vår son en riktig mes. Han blir jätterädd för allt som låter, om det så är boken med ljudpanel, boken med olika inspelade djurläten eller om man hostar, nyser eller studsar en boll mot golvet. Det är lite tråkigt att det är så för jag blev verkligen störtförälskad i sångboken med ljudpanel som vi köpte. Jag hoppas att han uppskattar den när han blir äldre för jag skulle vilja köpa flera stycken. :)