Inlägg från: Natulcien |Visa alla inlägg
  • Natulcien

Tips på lätta barnböcker om vardagliga saker

Kanske böckerna om 'Bu och Bä'? De läste vi när sonen var i den åldern.
    Och så finns ju böckerna om 'Emma', skrivna av Wolde, precis som böckerna om 'Totte'.

• Natulcien
    Pescetarian skrev 2015-03-06 18:51:38 följande:
    Haha, ja, de är lite knasigt kuliga.

Kom på en annan sak som mitt barn alltid har älskat när det kommer till böcker; nämligen Pixi-böcker.

Jag brukar köpa samtliga i varje ny grupp som kommer ut i butikerna med jämna mellanrum. Snart firar vi att barnet har 100 Pixi-böcker. Bara några till så. ;)

Barnet är nu fyra år och gillar fortfarande sina små Pixi-böcker. :)

Perfekta att ha med sig på resan dessutom! ;)
    Ja, just det...Pixi är ju bra! Det har vi läst för sonen sen han var ett halvår och de läses fortfarande ibland (han är nu snart 4,5 år).
    Jag har ju en stor bunt Pixi-böcker som jag hade när var liten, och då pratar vi 70-tal. Riktigt kul, faktiskt.
    Den enda som jag har fått kassera var en som handlade om hemmets prylar och då hade man skrivmaskin med, och telefonen såg ganska ålderdomlig ut. Dessutom var det mamman i familjen som skötte strykandet och pappan som hanterade kameran...kändes ju också lite...gammalt. Men annars så...
  • Natulcien
    Alexi skrev 2015-03-06 19:10:47 följande:

Totte tycker jag är en av de som håller bäst. Men alltså, vilka ord exakt som står i böckerna spelar väl ingen roll. Jag brukar ofta bre ut texten lite, utelämna vissa delar och bygga ut andra när jag läser böcker med väldigt lite text i.

Exakt. Man kan ju bara titta på bilderna och hitta på en egen berättelse, eller använda andra ord.
    Fast efter ett tag lär sig ju barnet texten och säger ifrån direkt om man läser "fel"... fast det lär ju inte hända med en 8 månaders...
  • Natulcien
    Anna74a skrev 2015-03-06 19:43:17 följande:

Bu och bä i städtagen, knacka på, ut och gå var favoriter här ett tag.

Ja! "Knacka på", ja! Hur kunde jag glömma den!?
  • Natulcien
    InTheSummertime skrev 2015-03-07 09:19:55 följande:
    30 minuter vid läggdags!? Hur kan en åttamånaders palla det!? Och flera ggr på dagen? När min unge var åtta månader ville han knappast sitta still och lyssna på böcker. Han ville gå omkring och utforska saker.
    Barn är olika. Och det ena behöver inte utesluta det andra.
    Vi läste lika mycket när vår son var 8 månader. Vi började läsa...eller "läsa"...när han var 3 månader.
    Nu är han 4,5 år och fortfarande en riktig bok-tok. Älskar våra läsestunder.
  • Natulcien
    InTheSummertime skrev 2015-03-07 10:54:29 följande:
    Vid fyra år känns det ändå rätt så självklart att barn gillar böcker. Men vid åtta månader!? Att inte vilja gå omkring (eller krypa för de som inte kan gå än) och utforska saker? Märkligt.
    Men alltså, hur tänker du nu? Även om man läser 1-2 tim om dagen för sin 8 månaders, så återstår ju 9-10 timmar att krypa och utforska. Tror du inte att barn kan ha flera intressen än att bara krypa runt? Låter som ett trist synsätt?
    På köpet fick sonen ett otroligt väl utvecklat språk och var det mest verbala barnet i sin förskolegrupp när han började förskolan.
  • Natulcien
    Amanda84 skrev 2015-03-07 19:14:18 följande:
    Jag har läst böcker för sonen sedan han var ett par dagar gammal. Vi tycker båda att det är mysigt, och han ser dessutom ofta oss vuxna läsa, samt hör mig och min sambo läsa högt för varandra flera gånger i veckan. För vår son är böcker en lika naturlig del av vardagen som att leka med bilar, kasta boll, leka i sandlådan eller äta mat.
    Vi har gjort likadant Vi har läst flera böcker dagligen sedan sonen var 3 månader gammal. Jag tror att det är jättebra och att man ger barnet en fantastisk gåva på det sättet. Sonen har dessutom ett fantastiskt bra språk och lärde sig tidigt att prata.
Svar på tråden Tips på lätta barnböcker om vardagliga saker