Inlägg från: InTheSummertime |Visa alla inlägg
  • InTheSummertime

Tips på lätta barnböcker om vardagliga saker

Amanda84 skrev 2015-03-06 22:07:53 följande:

Haha, jo vår lille gör! Jag broderar också ut och berättar när jag läser, liksom hans pappa gör, men vi pratar om olika saker, vilket har resulterat i att det är strängt uppdelat vilka böcker jag får läsa och vilka böcker min man får läsa, eftersom vi läser olika. Två böcker vi har, har vi lärt oss att läsa exakt likadant båda två så där duger det att vi båda läser dem.De har vi nästan allihopa, faktiskt, och det är just de böckerna jag börjar tröttna på eftersom de är så sönderlästa. Men jag håller med om att de är väldigt bra!Pekböcker och tygböcker har vi massor av och det är just de böckerna som han har tröttnat mest på. Han kan visserligen själv sitta och bläddra lite ibland men han vill inte att man "läser" dem längre. Han kanske tycker att jag har dålig fantasi eller så...

Men tack, tack och åter tack för alla tips! Jag ser verkligen fram emot att botanisera bland alla dessa böcker och läsa dem här hemma. Just nu läser vi flera gånger om dagen, samt 30 minuter vid läggdags, så man hinner ju plöja igenom en ganska stor hög med böcker varje dag så behovet av nya böcker är just nu ganska stort.

30 minuter vid läggdags!? Hur kan en åttamånaders palla det!? Och flera ggr på dagen? När min unge var åtta månader ville han knappast sitta still och lyssna på böcker. Han ville gå omkring och utforska saker.
  • InTheSummertime
    Natulcien skrev 2015-03-07 10:46:14 följande:

Barn är olika. Och det ena behöver inte utesluta det andra.

Vi läste lika mycket när vår son var 8 månader. Vi började läsa...eller "läsa"...när han var 3 månader.

Nu är han 4,5 år och fortfarande en riktig bok-tok. Älskar våra läsestunder.

Vid fyra år känns det ändå rätt så självklart att barn gillar böcker. Men vid åtta månader!? Att inte vilja gå omkring (eller krypa för de som inte kan gå än) och utforska saker? Märkligt.
Svar på tråden Tips på lätta barnböcker om vardagliga saker