Inlägg från: Pescetarian |Visa alla inlägg
  • Pescetarian

Tips på lätta barnböcker om vardagliga saker

Molly Mus.

• Pescetarian

Tips för framtiden är Pettson och Findus. Mitt barn älskade de böckerna redan från ettårsålder. Möjligen tack vare de otroligt vackra bilderna. :)

• Pescetarian

Kollade igenom våra böcker här hemma. De böcker jag läste för mitt barn kring den åldern var bl a:

Alfons Åberg

Molly Mus

Nalle Puh

Totte

Ludde

Barbapappa

Laban

Miffy

Thomas Tåget

Samt en del böcker skrivna av Anna-Clara Tidholm.

Senare, mellan 1-1,5 års ålder, så läste vi nästan enbart Pettson och Findus, Nicke Nyfiken, Bamse, Mamma Mu, böcker skrivna av Jan Lööf, samt en del Alfons Åberg fortfarande.

• Pescetarian
    Natulcien skrev 2015-03-06 18:17:56 följande:

Du har ju Barbro Lindgrens böcker om grisen Benny också.

Haha, ja, de är lite knasigt kuliga.

Kom på en annan sak som mitt barn alltid har älskat när det kommer till böcker; nämligen Pixi-böcker.

Jag brukar köpa samtliga i varje ny grupp som kommer ut i butikerna med jämna mellanrum. Snart firar vi att barnet har 100 Pixi-böcker. Bara några till så. ;)

Barnet är nu fyra år och gillar fortfarande sina små Pixi-böcker. :)

Perfekta att ha med sig på resan dessutom! ;)
  • Pescetarian

Oh, hittade en till här hemma som mitt barn äskade vid den åldern. Den heter "Hamra, borra, bygg". Den är riktigt bra.

Och nu kom jag på en till, som jag själv älskade som barn (jag var dock tre år när jag fick den, och jag varnar för att den kan vara lite sorglig i mitten (men den slutar glatt!)). Den heter "Kom ut, min gullunge". Vet inte om den kan köpas i handeln längre (annars kanske den finns på blocket?). ISBN-numret är: 91 29 59902 4.

Ja, och en till: "Lilla Kanin". Den är SÅ mysig!

• Pescetarian
    Alexi skrev 2015-03-06 19:10:47 följande:

Totte tycker jag är en av de som håller bäst. Men alltså, vilka ord exakt som står i böckerna spelar väl ingen roll. Jag brukar ofta bre ut texten lite, utelämna vissa delar och bygga ut andra när jag läser böcker med väldigt lite text i.

Ja, så gjorde jag också. Typ: "titta, där är solen också! Och har du sett de fina fåglarna? Och vad växer i trädet där?...ja, just det, äpplen!"
  • Pescetarian

Skriver sönder din tråd här känner jag. Men jag kom på en till: "Lilla Anna". Hetaste tipset där är "Lilla Annas boll".

• Pescetarian
    IsDimma skrev 2015-03-06 19:25:48 följande:

Jag är själv som vuxen väldigt förtjust i böckerna om Mollan. Inte så mycket text men jag brukar läsa sånt som inte står. Blir mer en berättelse med lite stöd av det som redan står.

Och vemböckerna bara älskar jag!

Dom här ovan gillar mina barn på jobbet som är 1-2 år, inte så små som åtta månader men ändå inte så långt ifrån. Och ditt barn verkar ju vilja ha typ såna här böcker.

Glömde skriva "Vem". De är underbara. Även böcker om "Liten Skär" samt alla andra små Brokiga.
  • Pescetarian
    Anna74a skrev 2015-03-06 19:43:17 följande:

Bu och bä i städtagen, knacka på, ut och gå var favoriter här ett tag.

Natulcien skrev 2015-03-06 20:10:46 följande:

Ja! "Knacka på", ja! Hur kunde jag glömma den!?

Det var bland annat "Knacka på" samt "Ut och gå" som jag syftade på när jag nämnde Anna-Clara Tidholm.

"Knacka på" är riktigt bra som småbarnsbok. :)
  • Pescetarian

"Lilla Kanin" har ISBN: 10: 91 570 22 50 X

Det är Egmont Kärnan AB som står som utgivare.

Maria Askling heter författaren.

• Pescetarian
    Pescetarian skrev 2015-03-06 20:38:42 följande:

"Lilla Kanin" har ISBN: 10: 91 570 22 50 X

Det är Egmont Kärnan AB som står som utgivare.

Maria Askling heter författaren.

Ta bort 10: samt X ur ISBN för en googling. Söker du hos Egmont så ha med 10: och X.
Svar på tråden Tips på lätta barnböcker om vardagliga saker