Tips på lätta barnböcker om vardagliga saker
Molly Mus.
Molly Mus.
Tips för framtiden är Pettson och Findus. Mitt barn älskade de böckerna redan från ettårsålder. Möjligen tack vare de otroligt vackra bilderna. :)
Kollade igenom våra böcker här hemma. De böcker jag läste för mitt barn kring den åldern var bl a:
Alfons Åberg
Molly Mus
Nalle Puh
Totte
Ludde
Barbapappa
Laban
Miffy
Thomas Tåget
Samt en del böcker skrivna av Anna-Clara Tidholm.
Senare, mellan 1-1,5 års ålder, så läste vi nästan enbart Pettson och Findus, Nicke Nyfiken, Bamse, Mamma Mu, böcker skrivna av Jan Lööf, samt en del Alfons Åberg fortfarande.
Du har ju Barbro Lindgrens böcker om grisen Benny också.
Oh, hittade en till här hemma som mitt barn äskade vid den åldern. Den heter "Hamra, borra, bygg". Den är riktigt bra.
Och nu kom jag på en till, som jag själv älskade som barn (jag var dock tre år när jag fick den, och jag varnar för att den kan vara lite sorglig i mitten (men den slutar glatt!)). Den heter "Kom ut, min gullunge". Vet inte om den kan köpas i handeln längre (annars kanske den finns på blocket?). ISBN-numret är: 91 29 59902 4.
Ja, och en till: "Lilla Kanin". Den är SÅ mysig!
Totte tycker jag är en av de som håller bäst. Men alltså, vilka ord exakt som står i böckerna spelar väl ingen roll. Jag brukar ofta bre ut texten lite, utelämna vissa delar och bygga ut andra när jag läser böcker med väldigt lite text i.
Skriver sönder din tråd här känner jag. Men jag kom på en till: "Lilla Anna". Hetaste tipset där är "Lilla Annas boll".
Jag är själv som vuxen väldigt förtjust i böckerna om Mollan. Inte så mycket text men jag brukar läsa sånt som inte står. Blir mer en berättelse med lite stöd av det som redan står.
Och vemböckerna bara älskar jag!
Dom här ovan gillar mina barn på jobbet som är 1-2 år, inte så små som åtta månader men ändå inte så långt ifrån. Och ditt barn verkar ju vilja ha typ såna här böcker.
Bu och bä i städtagen, knacka på, ut och gå var favoriter här ett tag.
Ja! "Knacka på", ja! Hur kunde jag glömma den!?
"Lilla Kanin" har ISBN: 10: 91 570 22 50 X
Det är Egmont Kärnan AB som står som utgivare.
Maria Askling heter författaren.
"Lilla Kanin" har ISBN: 10: 91 570 22 50 X
Det är Egmont Kärnan AB som står som utgivare.
Maria Askling heter författaren.