• Linc

Måste få upp mitt Hb, Hjälp!

Var hos barnmorskan idag. Mitt hb är katastrof! För två veckor sedan låg det på 97. Nu idag på 99! Men. Nu sa hon att till om två veckor ska jag lyckats få upp det till 125!! Hur gör jag nu!? Jag dricker Blutsaft och Järnboost. . Jag kan inte äta Niferex eller liknande järntabletter pga andra problem och nu dessutom fantastiska hemorojder :/

Så min fråga är alltså: Har ni tips på järnrik mat, frön, nötter, frukt, grönsaker!? Jag borde kunna detta men det är blankt i min gravidhjärna just nu!

Tack!

• Svar på tråden Måste få upp mitt Hb, Hjälp!
  • Batmamba

Bra tips du har fått! Undvik stora mängder mejeriprodukter eftersom det kan hämma järnupptaget. Undvik kaffe och te av samma orsak. (och vin, men det gissar jag att du undviker ändå, i ditt välsignade tillstånd! )

• suufiii

Jag fick ett bra tips från min barnmorska på en smoothie, 

1 dl fryst bladspenat
    1,5 dl hallon
    1 banan
    1,5 dl apelsinjuice

Bladspenaten innehåller mycket järn och apelsinjuicen innehåller c-vitamin som hjälper att ta upp järnet. Jag dricker min smoothie varje dag, jättegott! Undvik mjölkprodukter i samband med att du äter järn, det försämrar upptaget. 

• Rocket Mania

Och så måste du äta B-vitamin. Utan ordentliga depåer av B12 kommer du inte kunna ta upp järnet heller. Folsyra och C-vitamin också.

Så blutsaft, B12, Folsyra och C-vitamin!

• bohan85

måste upp till 125?? Jag ligger på 108 i v 32, äter järn 3 gånger i veckan och barnmorskan tycker mitt värde är helt ok.

• Järnrikt

Hej!
    Min barnmorska försåg mig med en lista som inte bara tog upp vad som anses vara järnrikt utan också hur mycket av saken man måste äta för att komma upp i dagsranson. T.ex. 5dl persilja osv... Du kanske kunde be om en sådan?

Det absolut järnrikaste är blodpudding (150gr räcker för dagsransonen). (När mina järndepåer var tömda åt jag det fem dagar i veckan...) Om du vill ha ett vegetariskt alternativ så finns det ett paltknäcke som heter Järnrike. Tillverkaren uppger att man behöver äta 4 skivor för att komma upp i dagsransonen. Just nu äter jag det doppat i nyponsoppa eftersom jag som de andra påtalat vill undvika mejeriprodukter i samband med måltiden.

Om du läser vad läkare har att säga om blutsaft så är detta ingen åtgärd man rekommenderar människor med låga järnvärden eftersom saften har så liten effekt.
    Saxat från 1177.seI livsmedelsbutiker och hälsokostbutiker finns flera preparat för behandling av järnbrist. Oftast innehåller inte dessa tillräckligt mycket av det järn som kroppen kan tillgodogöra sig. De ger ofta färre biverkningar än järntabletter, men har också sämre effekt, vilket beror på att mängden järn är mycket lägre. Därför kan de inte heller rekommenderas för behandling av järnbristanemi.

Själv kan jag inte heller äta järntabletter men när jag var gravid fick jag "järnspruta" när Hb-värdet gått under 100 (fast mina järndepåer var förmodligen redan tömda då ). Sprutan kostade mig 1500kr men kostade ca 8000 från tillverkaren så det är inget vården kastar efter en...

Hoppas du får upp värdena snart!

• sportpappa

Blodpudding är en oslagbar maträtt när det gäller att få i sig järn.
    Mörk choklad kommer också väldigt högt upp på listan.

• FamiljenTokig

Jag gjorde mirakel värden på Smoothie och hålla mig undra mjölk produkter kaffe o te :) mina järn depåer låg 2.6 efter 4 veckor låg på dom på 6.Min Smoothie påminner om den suuffii tipsa om.

• MajaVira
    Järnrikt skrev 2015-03-03 21:44:37 följande:
    Om du vill ha ett vegetariskt alternativ så finns det ett paltknäcke som heter Järnrike. Tillverkaren uppger att man behöver äta 4 skivor för att komma upp i dagsransonen. Just nu äter jag det doppat i nyponsoppa eftersom jag som de andra påtalat vill undvika mejeriprodukter i samband med måltiden.
    Järnrike är inte vegetariskt, då det innehåller blodprotein från nöt och gris. Men det är självklart ett bra alternativ till blodpudding!
  • Trippelmamma76

Blutsaft mm innehåller tyvärr bara en bråkdel av vad "riktiga" järntabletter gör, såsom Niferex. På mvc har de möjlighet att ge dig sprutor med järn om det behövs.

• Linc

Järnsprutor låter ju som ett "enkelt" alternativ..

Jag äter alla dessa vitaminer. B-komplex, super-C, Tnt , D-vitamin, Magnesium, Omega-3, blutsaft, lagar nästan all mat i gjutjärnsgrytan :)

Dock äter jag fil med pauluns supermüsli och russin till frukost. Brukar dricka en kopp kaffe (har skurit ner MASSOR på den konsumtionen!) Älskar att dricka kall mjölk på kvällen.. tycker att jag har någon form av mejeriprodukter i eller kring nästan allt jag äter!! :( Blodpudding är gott men då vill jag ha lingon till och det funkar ju.. men så vill jag ha grädde till också och det får jag ju inte nu då... är så trött i huvudet! :'( Gillar spenat och grönkål och alla andra grönsaker men försvinner inte järnet om jag tillagar dessa godingar!? Funkar frysta grönsaker? *suck* Önskar jag haft bättre depåer från början... känner mig rätt dränerad nu..

• LillaSandy

Jag äter niferex. Hade stora problem med trög mage i början. Dock verkar det som att magen på nåt sätt vande sig lite. Men jag äter även en dos lactulos varje morgon, det har hjälpt mig. Man kan börja med lactulos några dagar innan man börjar med järntabletter. Sen tog jag niferex varannan dag i början. Nu tar jag varje dag. Tar dem på kvällen precis innan sängdags.

• majja83

Jag har oxå lågt hb ligger på 98 har varit nere på 95 och de har jag haft hela graviditeten är i v 30. Jag kan inte heller äta järntabletter å inte ta blutsaft är gbp opererad. Jag fick tillslut järn dropp men de var en lång poces innan jag fick de. Nu väntar jag på svar om jag får en vända till men är inte säkert. Min bm vill att jag ska komma upp till 110-115 innan förlossningen men både hon å ja vet att de inte kommer att hända.

men försök att höra om järn dropp.

• Linc

Tack! Jag kanske måste äta Niferex iaf. . Idag har jag varit duktig på järnintaget via kosten iaf :) Har problem med tarmen (och hela magsystemet lixom) pga min bindvävssjukdom... men får kanske prova iaf. Förr har jag blivit helt tokförstoppad av järntabletterna men nu har jag hört om folk som blir åt andra hållet istället så jag kanske ska testa.. blir det illa så kan man ju alltid sluta igen :D

• Trippelmamma76

På sjukhuset fick man paraffinolja morgon och kväll mot förstoppning. Det hjälpte. (Tål inte lactulos etc).

• Agentkia
    Linc skrev 2015-03-04 00:46:13 följande:

Järnsprutor låter ju som ett "enkelt" alternativ..

Jag äter alla dessa vitaminer. B-komplex, super-C, Tnt , D-vitamin, Magnesium, Omega-3, blutsaft, lagar nästan all mat i gjutjärnsgrytan :)

Dock äter jag fil med pauluns supermüsli och russin till frukost. Brukar dricka en kopp kaffe (har skurit ner MASSOR på den konsumtionen!) Älskar att dricka kall mjölk på kvällen.. tycker att jag har någon form av mejeriprodukter i eller kring nästan allt jag äter!! :( Blodpudding är gott men då vill jag ha lingon till och det funkar ju.. men så vill jag ha grädde till också och det får jag ju inte nu då... är så trött i huvudet! :'( Gillar spenat och grönkål och alla andra grönsaker men försvinner inte järnet om jag tillagar dessa godingar!? Funkar frysta grönsaker? *suck* Önskar jag haft bättre depåer från början... känner mig rätt dränerad nu..

Försök att inte äta järn i samband med mjölkprodukter isåfaöm. Äta det kan du göra men låt det gå några timmar emellan tex. Om du köper gräddsås på påse kanske den inte innehåller mjölk är en tanke som slår mig. Kanske finns det alternativ som gör att du kan äta som du vill, men med lite justeringar.
  • Agentkia

1 msk messmör om dagen är både bra för magen och innehåller mkt järn.

• Linc

Inköpslista:

Solrosfrön

Messmör

Persilja

Blodpudding (kan man hårdsteka ? )

Gojibär (innehåller torkade järn?)

Hallon

:D

Till att börja med haha!

Svar på tråden Måste få upp mitt Hb, Hjälp!