• Linc

Måste få upp mitt Hb, Hjälp!

Var hos barnmorskan idag. Mitt hb är katastrof! För två veckor sedan låg det på 97. Nu idag på 99! Men. Nu sa hon att till om två veckor ska jag lyckats få upp det till 125!! Hur gör jag nu!? Jag dricker Blutsaft och Järnboost. . Jag kan inte äta Niferex eller liknande järntabletter pga andra problem och nu dessutom fantastiska hemorojder :/

Så min fråga är alltså: Har ni tips på järnrik mat, frön, nötter, frukt, grönsaker!? Jag borde kunna detta men det är blankt i min gravidhjärna just nu!

Tack!

• Svar på tråden Måste få upp mitt Hb, Hjälp!
  • Linc

Glömde säga att jag är gravid i v.34 tredje graviditeten. :)

• Linc

Järnsprutor låter ju som ett "enkelt" alternativ..

Jag äter alla dessa vitaminer. B-komplex, super-C, Tnt , D-vitamin, Magnesium, Omega-3, blutsaft, lagar nästan all mat i gjutjärnsgrytan :)

Dock äter jag fil med pauluns supermüsli och russin till frukost. Brukar dricka en kopp kaffe (har skurit ner MASSOR på den konsumtionen!) Älskar att dricka kall mjölk på kvällen.. tycker att jag har någon form av mejeriprodukter i eller kring nästan allt jag äter!! :( Blodpudding är gott men då vill jag ha lingon till och det funkar ju.. men så vill jag ha grädde till också och det får jag ju inte nu då... är så trött i huvudet! :'( Gillar spenat och grönkål och alla andra grönsaker men försvinner inte järnet om jag tillagar dessa godingar!? Funkar frysta grönsaker? *suck* Önskar jag haft bättre depåer från början... känner mig rätt dränerad nu..

• Linc

Tack! Jag kanske måste äta Niferex iaf. . Idag har jag varit duktig på järnintaget via kosten iaf :) Har problem med tarmen (och hela magsystemet lixom) pga min bindvävssjukdom... men får kanske prova iaf. Förr har jag blivit helt tokförstoppad av järntabletterna men nu har jag hört om folk som blir åt andra hållet istället så jag kanske ska testa.. blir det illa så kan man ju alltid sluta igen :D

• Linc

Inköpslista:

Solrosfrön

Messmör

Persilja

Blodpudding (kan man hårdsteka ? )

Gojibär (innehåller torkade järn?)

Hallon

:D

Till att börja med haha!

Svar på tråden Måste få upp mitt Hb, Hjälp!