Inlägg från: Järnrikt |Visa alla inlägg
  • Järnrikt

Måste få upp mitt Hb, Hjälp!

Hej!
    Min barnmorska försåg mig med en lista som inte bara tog upp vad som anses vara järnrikt utan också hur mycket av saken man måste äta för att komma upp i dagsranson. T.ex. 5dl persilja osv... Du kanske kunde be om en sådan?

Det absolut järnrikaste är blodpudding (150gr räcker för dagsransonen). (När mina järndepåer var tömda åt jag det fem dagar i veckan...) Om du vill ha ett vegetariskt alternativ så finns det ett paltknäcke som heter Järnrike. Tillverkaren uppger att man behöver äta 4 skivor för att komma upp i dagsransonen. Just nu äter jag det doppat i nyponsoppa eftersom jag som de andra påtalat vill undvika mejeriprodukter i samband med måltiden.

Om du läser vad läkare har att säga om blutsaft så är detta ingen åtgärd man rekommenderar människor med låga järnvärden eftersom saften har så liten effekt.
    Saxat från 1177.seI livsmedelsbutiker och hälsokostbutiker finns flera preparat för behandling av järnbrist. Oftast innehåller inte dessa tillräckligt mycket av det järn som kroppen kan tillgodogöra sig. De ger ofta färre biverkningar än järntabletter, men har också sämre effekt, vilket beror på att mängden järn är mycket lägre. Därför kan de inte heller rekommenderas för behandling av järnbristanemi.

Själv kan jag inte heller äta järntabletter men när jag var gravid fick jag "järnspruta" när Hb-värdet gått under 100 (fast mina järndepåer var förmodligen redan tömda då ). Sprutan kostade mig 1500kr men kostade ca 8000 från tillverkaren så det är inget vården kastar efter en...

Hoppas du får upp värdena snart!

Svar på tråden Måste få upp mitt Hb, Hjälp!