• Fröken Smilla

Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015

Sen kan läget på magen säkert bero på hur lillan ligger.

Imorgon på bm-kontrollen tänkte jag fråga efter att få en undersökning nertill. Jag tycker inte det känns ok att man inte har koll på livmodertappen alls under graviditeten. Förhoppningsvis är det något som bm själv kan göra. Annars finns en gyn-läkare på plats också så hon borde kunna kolla tycker jag.

• Fröken Smilla

Usch Siri, det låter verkligen tungt. Jag hoppas att din sjukskrivning blir givande och att du kommer ut starkare på andra sidan. Vi finns här om och när du vill skriva av dig. Kram!

• Fröken Smilla
    Sindyrella1983 skrev 2015-08-25 14:23:05 följande:

Siri: Fy det låter inte alls roligt, men nog bra att du blev sjukskriven! Ta hand om dig och gör det du mår bra av oavsett om det bara är att vila en dag eller träna. 

Min bebis har varit rätt lugn idag, men börjar nog komma igång lite nu på eftermiddagen. Har era bebisar någon dygnsrytm? Min har inte det alls. Vissa dagar är det konstant bökande och andra som idag knappt något alls. 

Min lilla har aktiva perioder, främst tidigt på morgonen, innan lunch, på kvällen och sen mitt i natten. Sen är det ibland mer, och ibland mindre, men jag tror det beror på lillans läge. Ligger hon och sparkar inåt så brukar jag inte känna så mycket.
  • Fröken Smilla
    lisodan skrev 2015-08-26 06:31:41 följande:

Gud så söta små strumpor Smilla. Har ärvt en del randiga som inte alls (i min mening) passar till de bodys/byxor vi har. Funderar på att köpa några enfärgade. Lite fåfäng är jag allt Och, ja tycker också det ser ut som din mage har sjunkit lite.

Tror det är helt normalt med mensvärk i dina veckor Kakan, växtspurt. Men jag frågade ju också bm om det.

I går kväll fick jag värsta akutkrampen. Ungefär som vid mens. Den gick över hyfsat snabbt men blev en föraning om vad som komma skall. En bra sak var att jag helt automatiskt började andas annorlunda och medvetet och det hjälpte.

Så nu känner jag att det är dags att flytta in till lägenheten från kolonistugan. Jag vill boa helt klart, ha nära till sjukhuset och ha en egoalett och eget badtu

Ja vi har också några randiga men de är en del av en outfit, i övrigt är det vitt som gäller haha!

Vi flyttade aldrig ut till vår koloni. Dels för att vi hade en del renovering som inte blev klar pga vädret i juni och juli, men även dels pga toaletterna är väldigt imponerad av dig! Hoppas vi kan flytta dit nästa sommar istället när vi har terasserna klara. Då kan jag kanske vara mer ok med de offentliga toaletterna eller tom vår mulltoa vi bor dessutom bara 5 minuter från kolonin så det är lätt att åka dit och hem.
  • Fröken Smilla
    Sindyrella1983 skrev 2015-08-26 08:32:31 följande:

Ny vecka idag, vecka 31 (30+0). Räknar ner till jag får gå hem från jobbet, 33 arbetsdagar kvar. Förstår inte hur jag ska orka emellanåt, är så trött..... Har haft ont under mina revben i ett och ett halvt år som dom inte vet vad det beror på och nu när bebis och livmodern växer så trycker det där jag har ont, så på nätterna är det fruktansvärt och känns som bröstkorgen ska gå sönder.... 

Du har inte lite semester du kan ta ut? Jag tog ut en veckas semester varje onsdag i fem veckor, och det är helt otroligt skönt! Jobbar numera bara två dagar på raken sen är jag ledig. Rekommenderar det verkligen!

Ikväll ska vi på vår första föräldrarträff, ska bli intressant!
  • Fröken Smilla
    Sindyrella1983 skrev 2015-08-26 15:48:42 följande:

Jo jag tar semester från 9 oktober. Sen är ju inte bebis beräknad förrän 3 november. Så det är ju egentligen inte så lång tid. Men på morgnarna känns det som en evighet 

Åh vad spännande, du får gärna berätta vad du tyckte om det, vi ska inte på vår första förrän 22/9 så det är ett tag till. 

Det var kul att träffa andra som är ungefär lika långt gångna och föreläsningen var också intressant. Lite långt kanske att sitta så länge och vi gick på kontroll efteråt så vi åkte först därifrån kl 20.45. Men skönt ändå att få in allt på en gång.

Nu ska jag dit igen om 1,5 vecka sen blir det kontroll varje vecka. Tiden går så fort nu!
  • Fröken Smilla

Asams, nu var det länge sen vi hörde från dig! Någonting på gång?

Själv har jag en liten tös som tycker det är kul att leka med mina revben på höger sida hon ligger med huvudet neråt nu och verkar stanna där. Märker att hon blivit större för det är ännu mer knöliga rörelser, och mer en fot som spjärnar emot istället för regelrätta sparkar. Har 12 arbetsdagar kvar och det ska verkligen bli skönt att få ordentlig vila innan det är dags för lillan att komma.

Kakan, jag hoppas det blivit bättre nu. Förlossningen är annars väldigt bra att ringa och prata med, de ger bra råd jag har börjat få fler sammandragningar nu, men mina känns inget förutom att magen känns hård.

• Fröken Smilla
    Sindyrella1983 skrev 2015-08-31 10:57:59 följande:

Kakan, Tycker absolut att du ska gå dit ändå. Det är skönt att få sån man oroar sig för kollat så att man kan vara lite lugnare =) 

Har också en liten som bökar rundor i magen, sparkar inte så mycket längre utan mest stök och bök. 

Har så ont i mina leder i händerna och fingrarna, säkert på grund av all vätska. och i natt vaknade jag av att tummen, pek- och långfingret på vänsterhanden domnat bort. Så inte så skönt alls faktiskt. Får se om det fortsätter såhär och i så fall kontakta BM. 

Jag har upplevt nåt liknande och det är säkert karpaltunnelsyndrom. När vätskan trycker på domnar fingrarna och gör ont. Min bm rekommenderade en skena om nätterna och mamma hade en jag kunde låna, men det hjälpte inte mig eftersom jag inte har problem med att fingrarna domnar utan att de gör ont på morgonen och då alla. Normalt för karpal är att det är de första tre eller andra två separat som drabbas (har en kollega som har detta). Om du känner någon med en skena att låna tycker jag du ska prova det innan du köper en egen.
  • Fröken Smilla

Lugnt i tråden!

Hur är det med er alla? Tänk vad tiden går, september nu... Ligger och myser med katten och magen, lillan har hicka och magen studsar! Märker ni andra av hicka? Här verkar det komma mycket på morgonen, igår var det hicka tre gånger innan kl 10

Jag börjar bli klar nu, alla täcken, filtar, påslakan, kläder etc är tvättade och redo för lillans ankomst. BB-väskan är snart färdigpackad och jag tänkte skriva förlossningsbrevet i dagarna. Det enda vi väntar med är att sätta upp spjälsängen och skötbordet, eftersom katten lär ta över dessa platser om de redan kommer upp hehe.

• Fröken Smilla

Ja jag håller med om att det är drygt att jobba. Jag försöker att ta på mig så lite som möjligt nu, har bara 10 arbetsdagar kvar. Det känns galet konstigt dock. Tänk så länge vi kommer vara borta från jobb! Jag kommer sakna mina kollegor massor...

Kakan, jag kan också få lite panik ibland föräldrarkurs ikväll, gravidfotografering till helgen, sen from nästa vecka är det BM-kontroll en gång i veckan. Även yoga är inplanerat, och tandläkarbesök. Sen besök på sjukhuset. Detta allt inom en vecka jag har dessutom rivit upp en gammal skada i foten och kan knappt gå. Vilket gör att jag förvisso kanske måste dumpa yogan... Vill gärna peta in en profylaxkurs nånstans innan bf också.

Svar på tråden Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015