• Fröken Smilla

Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015

lisodan skrev 2015-04-29 21:59:40 följande:

Har också läst det nåt om att det kan påverka fostret, men vet inte vad man ska tro om allt. Tänker bara att oron inte heller är bra...Lutar säkert mot att jag ej köper ändå, för då hade jag väl gjort det redan...

Vad jag förstår så är att barnet kan bli vänsterhänt bevisat, vilket ju då också pekar på att det har påverkan på hjärnan. Visst är oron inte heller bra, men som andra skriver så blir man nog desto oroligare om man inte får fram hjärtljuden.

Jag hade nog rekommenderat just yogan till dig eftersom man där fokuserar på bebisen och mamman som en enhet, där man som gravid verkligen jobbar på sin sammanhörighet med sitt barn. Jag hade inte tänkt i de banorna tidigare, därför var det omvälvande för mig. Och det kommer bli bättre för varje gång. Man tar liksom emot faktumet att man är gravid.

Sen kommer du snart att känna sparkar, och det är definitivt bättre än att lyssna på hjärtljud!
  • Fröken Smilla
    Etta skrev 2015-05-02 14:24:42 följande:

Blir också jättesugen på gravidyoga nu! Har också funderat på gå någon profylax-kurs, nån annan som funderat på det? Har förstått att även ens partner kan vara med där vilket ju kan vara bra inför förlossningen.

Där jag går på yoga kan man också gå på profylaxkurs. Funderar på det, jag är inte emot epidural och sånt men det kan vara bra att känna till taktiker där man inte behöver använda läkemedel.
  • Fröken Smilla

Får jag lov att presentera min bongotrumma?! Brukar kalla magen bongobongo hihi!

Magen har verkligen lyfts uppåt sen förra veckan. Den känns helt gigantisk!

Plus en bild från jobb tidigare i veckan... Uppifrån

• Fröken Smilla

Lisodan - vecka 18-bilden är på kvällen, men jag är lika stor om morgonen. Är möjligtvis lite större precis upptill på kvällen, precis under bh:n, men nertill är det samma. Min navel är mycket synligare nu också. Bilden från jobb är tagen en förmiddag... Min yogainstruktör konstaterade att "ja det är ju ingen tvekan att det är nåt därinne"

Rekommenderar också gravidbälte! Jag har haft mitt sen inskrivningen då jag fick mina första känningar. Det har hjälpt något enormt! Bäckenet har blivit stabilare och jag behöver inte bältet lika mycket längre. Det är bara omständigt när man ska sätta sig ner I New York var det dock guld värt!

Jag har också varit i kolonin hela helgen. Känns i ryggen nu, men det gick bra på plats iaf. Däremot blev jag fundersam på det här med trädgårdsarbete. Min bästa kompis bor i USA och där rekommenderar de att man låter bli trädgårdsarbete helt pga risk för toxoplasma. Som vanligt börjar jag noja pga det... Det borde inte ha varit katter där men man vet ju aldrig. Jag har varit i jorden hela tiden i princip :/ min bm vet om att vi har koloni, men hon har inte sagt något...

Illamåendet har försvunnit här med, och även tröttheten. Det är så skönt! Det mesta jag känner nu är molvärk och ömma bröst.

Det kan mycket väl vara din bebis du känner! Det är ju lite knepigt för man vet inte hur det ska kännas

På torsdag är det dags för RUL och jag blir nervös varje gång jag tänker på det! Men längtar samtidigt...

• Fröken Smilla
    lisodan skrev 2015-05-04 07:27:37 följande:

Just de, har jag ju inte tänkt på. Finns mycket katter i vår koloni. Har själv katt så mannen har fått ta lådan nu sen i januari Men om man har handskar? Kanske man kan dubbelgardera sig med engångshandskar och sen trädgårdshandskar ovanpå? Har ännu inte börjat gräva i jorden, bara packat ner o flyttat grejer. Men det kliar i fingrarna att starta med nya trädgården. :)

Samma här, både längtar o är nervös inför RUL. Vi har ju vårt om en vecka...

Ska se om jag kan ta lite bilder idag jag med...

Ja med handskar ska det inte vara någon fara. Jag hade dock inte handskar hela tiden... sen gäller det ju förtäring, och jag tror inte jag slickade på fingrarna då men om man tar ett blodprov kan de se om man är immun också, hade ju suttit fint :)
  • Fröken Smilla

Jag fick också sätta igång snabbt, från det jag tog kontakt med dem tills jag var igång tog det ca en vecka jag missade delar av min kurs men får ta igen det till hösten. Ser verkligen fram emot nästa gång nu på onsdag!

• Fröken Smilla

Kul att alla nappat på yogan! Och så roligt att ni får träffa varandra! Är lite avundsjuk

• Fröken Smilla
    Asams5 skrev 2015-05-06 13:24:40 följande:

Yoga i Göteborg är tyvärr lite för långt för mig känner ja.

Låter som början på foglossning. För mig började det just som stelhet för 2-3 veckor sedan. Nu har jag ont hela tiden SI-leden på vä sida. Blir snabbt trött och ont i ländryggen. Och så ilar det och har sig emellanåt bak i svanken och framåt i symfysen. Känns till och med ibland inne i härligheten. :) Värst är att resa sig från sittande till stående.

Hos sjukgymnasten kan man få prova ut foglossningsbälte. Tänkte att det kan vara värt ett försök.

Jag känner igen ilningarna du skriver om, de som är i härligheten har funderat på om de var första känningar av foglossning, så det är det kanske?
  • Fröken Smilla
    Asams5 skrev 2015-05-06 15:12:17 följande:

Inte omöjligt då. Bara att hoppas att det inte blir värre för oss nu. Det är inte kul. Men men målet är ju snart halvvägs nu. Galet vad tiden springer på.

Ja helt otroligt! Känner nästan som att det går för fort ibland och att jag har glömt att njuta tillräckligt. Men jag tror att det blir bättre efter rul då jag känner att jag kommer bonda mer med bebisen än vad jag vågar göra nu... Längtar efter att få ta till mig lillplutten ännu mer.
  • Fröken Smilla
    Asams5 skrev 2015-05-06 17:48:54 följande:

När har du RUL? Borde väl vara dags snart? Blir det till att börja boa ordentligt sen då? :)

För mig är det två veckor till RUL idag. Tycker det är sent. Är då i v20+0. Ska bli spännande att se om det fortfarande är två pojkar, eller om nån "bytt" kön. :)

Imorgon! är nervös och glad samtidigt. Märklig känsla men ja sen är det dags att boa! Vi beställer vagnen så fort vi kan typ, och köper lite söta kläder

Jag var på yogan ikväll och känner mig mer hemma där nu. Är man orolig av sig kommer detta göra susen! Det är riktigt bra sätt att släppa sin oro och njuta av bebisen. Jag hoppas era kurser är som min idag diskuterade vi förlossningen och smärtlindring. Även igångsättning mm. Mycket intressant.
Svar på tråden Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015