• AnkiC

Tips om föräldrapenning

nnnnnnnn skrev 2018-02-03 08:38:24 följande:

Lite mer att tänka på:

* Det är 90 SGI-dagar som varje förälder inte kan ge bort.

* Tag ut så lite dagar som möjligt under första året, när barnet fyllt 1 år så måste man ha sysselsättning 5 dagar/vecka för att inte förlora sin SGI. Det kan vara att man jobbar deltid och då måste ta ut FP för att fylla upp eller att man vill vara hemma länge med sitt barn.

* Tänk på att det är ett samarbete mellan föräldrarna. Man kan inte tro att den andre ska förstå hur mycket jobb det är om man inte delar på ansvar och ledighet... Känns som att hälften av alla "problem i relationen" här på FL handlar om att den ena aldrig varit ledig med sitt barn och den som varit hemma är bitter och besviken. Så se till att båda är hemma och tar ansvar! Dela hellre tidigt, tex att båda vid 6 mån ålder jobbar 40% vars eller något. Då har båda eget ansvar, innan barnet kan prata och visa exakt vad det menar = föräldrarna är föräldrar och inte barnvakter.

* Det är mest ekonomiskt att den med högst SGI tar ut flest SGI-dagar. För de är värda mer då! Finns knep för att maxa uttaget. Berätta gärna vem som har högst SGI, och hur ni vill vara hemma, så kan jag tipsa om hur dagarna räcker länge för er.

* Satsa gärna på en längre ledighet tillsammans i början. Ingen av er känner barnet. Kanske har ni inte så mycket erfarenhet av nyfödda? Då är det skönt att vara 2 och hjälpa varandra! Det går att lösa tex genom att göra såhär: 10 pappadagar täcker upp 2 första veckorna, sen tar mamman 5 veckors semester och pappan tar föräldraledigt och tar ut FP, sen tar pappan 5 veckors semester = 3 månader helt ledigt tillsammans när barnet är nyfött.

Tråden är tre år gammal.
  • AnkiC
    Hermioney skrev 2018-02-04 11:48:54 följande:

Vad har det för betydelse?

Samma frågeställning kan faktiskt dyka upp

Lite synd att lägga ned tid på en lång utläggning som nnnnn gjorde till ts när ingen läser det. Ts har nog fått svar på sin frågeställning. Om fler har samma fundering gör de nog egna inlägg.
  • AnkiC
    Hermioney skrev 2018-02-04 12:57:14 följande:

Jag är ju knappast den enda som läsar "senaste inlägg" så tråden hamnar högst upp

Säkert inte så det är därför bra att kolla hur gammalt inlägget är innan man svarar. Meningslöst att svara någon som redan fått svar, eller hur?
  • AnkiC
    Hermioney skrev 2018-02-04 13:04:08 följande:

Jag har ju inte fått nåt svar

Jag kommenterade inte ditt inlägg heller utan nnnnnn:s långa kommentar till ts. Du svarade ju inte ens på ts fråga. Det var inte dig jag syftade på öht.
  • AnkiC

Tipsar dig dock att skriva ett eget inlägg med din fråga istället. Den personen du citerade i denna tre år gamla tråd är kanske inte ens aktiv längre. Många slänger nog gamla trådar också eller struntar i att läsa dem när de ser att de är gamla. Du får fler svar om du gör ett eget inlägg istället för att kapa ett tre år gammalt inlägg.

• AnkiC
    Hermioney skrev 2018-02-04 13:12:25 följande:

Lite märkligt att svara på min kommentar i så fall

Jag svarade dig för att du citerade mig. Är det konstigt?
Svar på tråden Tips om föräldrapenning