Inlägg från: nnnnnnnn |Visa alla inlägg
  • nnnnnnnn

Tips om föräldrapenning

elinomhus skrev 2015-01-30 14:45:33 följande:
    Ja skriva ensam vårdnad är nog inte ett alternativ för oss. Låter bättre med santins förslag!

Men låg dagar då? Vad är det?? fick höra av någon att jag bör tänka på sånt också!
    Lite mer att tänka på:

* Det är 90 SGI-dagar som varje förälder inte kan ge bort.

* Tag ut så lite dagar som möjligt under första året, när barnet fyllt 1 år så måste man ha sysselsättning 5 dagar/vecka för att inte förlora sin SGI. Det kan vara att man jobbar deltid och då måste ta ut FP för att fylla upp eller att man vill vara hemma länge med sitt barn.

* Tänk på att det är ett samarbete mellan föräldrarna. Man kan inte tro att den andre ska förstå hur mycket jobb det är om man inte delar på ansvar och ledighet... Känns som att hälften av alla "problem i relationen" här på FL handlar om att den ena aldrig varit ledig med sitt barn och den som varit hemma är bitter och besviken. Så se till att båda är hemma och tar ansvar! Dela hellre tidigt, tex att båda vid 6 mån ålder jobbar 40% vars eller något. Då har båda eget ansvar, innan barnet kan prata och visa exakt vad det menar = föräldrarna är föräldrar och inte barnvakter.

* Det är mest ekonomiskt att den med högst SGI tar ut flest SGI-dagar. För de är värda mer då! Finns knep för att maxa uttaget. Berätta gärna vem som har högst SGI, och hur ni vill vara hemma, så kan jag tipsa om hur dagarna räcker länge för er.

* Satsa gärna på en längre ledighet tillsammans i början. Ingen av er känner barnet. Kanske har ni inte så mycket erfarenhet av nyfödda? Då är det skönt att vara 2 och hjälpa varandra! Det går att lösa tex genom att göra såhär: 10 pappadagar täcker upp 2 första veckorna, sen tar mamman 5 veckors semester och pappan tar föräldraledigt och tar ut FP, sen tar pappan 5 veckors semester = 3 månader helt ledigt tillsammans när barnet är nyfött.

• nnnnnnnn
    AnkiC skrev 2018-02-04 10:52:53 följande:
    Tråden är tre år gammal.
    Tack!
    Missade det.. Då personen före mig "återupplivade" tråden...

Svar på tråden Tips om föräldrapenning