• kasovi

Får pappan resa med våra barn utomlands utan att tala om det för mig?

Om det är till barnens bästa att avstå från resan så har du rätt att säga nej. Dvs om det innebär att de utsätts för att fara illa under resan.

Det är däremot fult av dig att ta ifrån dem en resa/upplevelse om det endast är pga att du inte gillar tanken för egen del. Var inte självisk. Om du har barnen för det mesta så anses det nog vara till barnens fördel att få göra något kul tillsammans med sin pappa.

• kasovi
    Anonym (Ensamstående) skrev 2015-01-27 12:36:09 följande:

Anledning till att jag känner mig tveksam har att göra med att landet i fråga är visserligen inte ett krigsdrabbat land men inte heller ett turistland. Jag kan alltså inte rakt av säga att det finns någon risk att åka dit, men samtidigt känns det tveksamt att åka till det. Det är ett land med hög arbetslöshet, hög kriminalitet och viss politisk instabilitet. Sjukvården har låg standard. 

Så, min personliga åsikt om min exmake och/eller hans nya kvinna har ingenting med saken att göra. Jag skulle själv aldrig åka med barnen till det här landet och det är vad min oro grundas i främst.

Det spelar ingen roll om det är en charterresa eller ej, eller om du vill åka dit eller ej. Om de ska resa till den nya kvinnans hemland så har de förmodligen planer på att göra roliga saker som vid en "vanlig" resa, och vem säger att de ska bo i en sämre del av landet?

Du borde nog ta upp detta med din exmake först och främst, och framförallt fråga om det stämmer. Om fadern har bedömt att resan är trygg för barnen så finns ingenting för dig att göra. Han har ingen rätt att bestämma var du reser med barnen, om det så är Gotland eller Kina, så länge det inte saboterar umgängestiden som barnen har rätt till med den andre föräldern. Tror inte direkt det handlar om att barnen ska ut i krig och smuggla knark på semestern.
Svar på tråden Får pappan resa med våra barn utomlands utan att tala om det för mig?