Frågor om lagar, ersättning från FK och vad som gäller i Sverige,
Hej igen!
Några svar på dina frågor har jag:)
I Sverige är det 40 års gräns för att få göra äggdonation. Det finns inga privata kliniker i Sverige som gör äggdonation utan det görs enbart via landstinget på våra Universitetssjukhus. Det är kostnadsfritt och man betalar enbart för läkarbesök + mediciner. Egentligen har man 3 försök men då det finns så få donatorer så får man i praktiken bara 1 donator. 2 mottagarpar delar lika på 1 donators ägg om hon får mer än 10 ägg. Annars går de till ett par och det andra paret får vänta till ett annat tillfälle. Man sätter då in ett ägg befruktat ägg och resterande fryses ner och används vid senare försök. I Sverige har man bara öppna donatorer, dvs mottagarna får inte veta något alls om donatorn. Bara ålder får man veta vid graviditet för att kunna ta med det vid ett ev kub-test. Men barnet har i vuxen ålder rätt att få veta donatorns identitet.
Sverige är duktig men långt ifrån bäst. Många vänder sig till Grekland, Lettland, Finland, Tjeckien och Island. För att få ersättning från försäkringskassan vid behandling utomlands måste du uppfylla alla krav som ställs för att kunna få äggdonation i Sverige. Dvs ej ha fyllt 40, osäker på hur det är med tidigare barn. Dessutom måste behandling ske i ett land som också enbart tillåter öppna donatorer. De länder som jag säkert vet har det är Finland och Island.
Vår dotter blev till i Huddinge. Hon kom till på vårat tredje försök. Hon är vårat underverk och känner dagligen så stor tacksamhet att vi fått henne. Vi håller just nu på med syskonförsök på IVF Riga i Riga, har börjat medicinera inför insättningen. Vi har vänt oss dit för att kliniken har väldigt gott anseende, de har ingen kötid och vi upplever personalen som väldigt trevliga och kunniga. Skillanden för vår dotter och ett eventuellt lillasyskon är att dottern kommer kunna få veta sin donators identitet men lillasyskonet inte kommer kunna få veta det då Lettland har dolda donatorer.
Hoppas jag lyckats reda ut några av dina funderingar. Svarar gärna på fler frågor.
Lycka till med erat beslut