Anonym (Viola) skrev 2015-04-13 11:44:46 följande:
Säkert ekonomi, och jag struntar faktiskt i det nu. Dom sparar så mycket på "kvinnosjukvården" ändå genom att skicka hem kvinnor med MA med en magsårsmedicin (som Cytotec är) för att slippa utgiften att skrapa. Smart, eftersom patienten får stå för kostnaderna vid de akutbesök som det ofta leder till när man åker in för att Cytotec inte fungerar fullt ut (hälften av gångerna sa en sköterska till mig) eller för att det blivit en infektion.
Det är inte de enskilda läkarnas och sjuksköterskornas fel, utan systemets. De gör ett så gott jobb de kan tror jag, men jag tror att "missfallsvården" är så lågt prioriterad. Man kan undra vilken annan patientgrupp som hade varit nöjd med att skickas hem med en medicin som inte ens är godkänd för det den används till (framkalla abort) och sedan invänta ett resultat som har stor risk att sluta i enorma smärtor, blodförlust och lidande för patienten som dessutom får stå för kostnaderna för vården själv, i motsats till om patienten hade skrapats.
Nåja, det är en erfarenhet rikare i alla fall...
Det är ju lätt att bli bitter - men detta skulle ju förklara varför mitt MA har varit en sådan långdragen historia, jag har varit på gynakuten fyra gånger sedan mitt MA, en gång fick jag Cytotec (första gången vid när jag födde fram bebisen) sedan har jag bara fått att jag ska avvakta. Nu sista gången fick jag en tid för skrapning, men det är ju en månad efter MA't. Så himla dåligt att det är så lågprioriterat.
Jag har tänkt flera gånger under den här tiden: När annars skulle man nöja sig med svaret - det är nog bara att avvakta din blödning. Även fast man har blött i fyra veckor.
Och självklart är det ett systemfel!