skulle du rösta på ett sådant parti?
Skulle du rösta på ett parti som enbart utgick ifrån empirisk, opartisk fakta, som inte lade några värderingar i sitt valmanifest?
Motivera!
Skulle du rösta på ett parti som enbart utgick ifrån empirisk, opartisk fakta, som inte lade några värderingar i sitt valmanifest?
Motivera!
Varför? Om de saknar värderingar förstår jag inte ens hur de kan få ihop ett valmanifest. Vad vill de åstadkomma? Är de utilarister? Är de för jämlikhet? Tycker de att pensionärer skall leva minst lika väl som när de arbetade? Utan värderingar är de inte ett parti, bara ett infomationsinstitut.
Nej, politik handlar till stor del om värderingar.
Kanske det.
Kanske det.
Nix
nä - förstår inte hur det skulle funka..... om de bara skrev fakta och inte har någon åsikt skulle det ju vara helt meningslöst.
Menar du att det skulle stå;
- I Sverige är 15% arbetslösa
- Vi har 56% skatt
- I Sverige saknar 12% behörighet till högskola
för att de ev skulle få min röst vill jag ju veta hur de ska få ner arbetslösheten, om skatten ska höjas etc.
Vad skulle partiet kalla sig tänkte du? Sanningspartiet?
Kan man verkligen rösta fram en sanning? I ett demokratiskt samhälle?
Vad skulle partiet kalla sig tänkte du? Sanningspartiet?
Kan man verkligen rösta fram en sanning? I ett demokratiskt samhälle?
Jag menar att de tittar på fakta om olika saker och agerar utefter det. Ett lätt exempel: om fakta påvisade att invandring hade fler positiva effekter för samhället än negativa, så skulle partiet främja invandring. Annat exempel: om fakta visade att hjärnan inte är fullt utvecklad innan 25 års ålder, så skulle alkohol/bilkörning etc vara olagligt innan dess.
Alltså, det föreslagna är helt omöjligt. Även om man utgår från empiriska fakta i alla frågor så är besluten alltid baserade på värderingar.
Jag menar att de tittar på fakta om olika saker och agerar utefter det.