• Anonym (agda)

Vad händer om vi separerar och bor 30 mil ifrån varandra med barn?

Anonym (Undrar) skrev 2015-01-19 00:57:07 följande:

Hej

Jag har lite fundering om det här med delad vårdnad.

Jag flyttade från min hemstad 30 mil bort till min kille. Om nu vi skulle separera med vårt barn och jag flyttar hem igen så måste han i så fall gå med på det?

Om han inte gör det så måste jag flytta utan mitt barn?

För jag har tänkt på hur man ska dela upp ansvaret med barnet. Man kan ju inte ha varannan vecka då barnet måste gå i skola etc och varje helg blir lite kort om tid för då lär man ju alltid skjutsa och lämna typ på halva vägen ca 15 mil bort.

Sen har jag läst nåt om mamman föder i killens stad så måste killen godkänna att mamman flyttar till en annan stad med barnet. Men om det skulle va så att jag och killen bor i hans hemstad men att jag föder i min hemstad. Då behöver alltså inte killen godkänna? Då har jag rätt att bo där?

Någon som är bra på detta?

Vad tycker du själv? Vill du att ditt barn inte ska kunna träffa sin far? Vad är viktigast i ditt liv? Fråga inte här på FL utan TÄNK SJÄLV!!!
  • Anonym (agda)

TS har lämnat tråden och de goda råden faller platt...................................

• Anonym (agda)
    Anonym (ansvar) skrev 2015-01-20 08:44:41 följande:
    Hur tänker du att barnet ska kunna ha det om DU drar 30 mil bort med barnet?

Så det är inte egoistiskt av dig att bry dig mer om dina egna relationer och behov än av ert barns relationer och behov?

Nej det är väl bra om ni båda går hemma hela tiden och lever på soc? Då får ni mycket tid med barnet och andra saker, som leksaker, aktiviteter, cyklar osv kan barnet se sig i stjärnorna om i framtiden, för ni har TID.

Så du ska se till att åka 30 mil med barnet när pappan vill och har tid att träffa barnet eller hur planerar du att det ska fungera praktiskt?
    Du talar för döva öron. TS has left the building?
  • Anonym (agda)
    Anonym (ansvar) skrev 2015-01-20 08:50:16 följande:
    Så i din värld kan man inte vara kvar i en tråd om man inte är inne varje dag och varje timme? Ts skrev för 18 timmar sen... Vissa har annat för sig, än att bara sitta på Fl dygnet runt, kan du behöva veta.
    Absolut. Man kan jobba skift och ha oregelbundna arbetstider. Jag inväntar TS för denna tråd ligger i "känsliga rummet" och jag har blivit påmind om det flera gånger då jag blivit OT och raderad. TS HALLLÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ
  • Anonym (agda)
    Anonym (agda) skrev 2015-01-20 08:56:08 följande:
    Absolut. Man kan jobba skift och ha oregelbundna arbetstider. Jag inväntar TS för denna tråd ligger i "känsliga rummet" och jag har blivit påmind om det flera gånger då jag blivit OT och raderad. TS HALLLÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ
    Män så klokt av dig "agda".........ja jag vet "agda"
  • Anonym (agda)
    Anonym (Jag) skrev 2015-01-20 09:36:48 följande:
    Vem är det som säger att pappan ska stämma ts, han kanske inte alls gör det utan låter det vara. Alla pappor bryr sig inte om att stämma mamman på vårdnad/umgänge. Vad det beror på kan man fundera på. Brist på intresse? Att dom vet att det inte leder någon vart? Dom är nöjda med att ha sina barn varannan helg och på lov?

Jag tycker absolut att ts ska flytta om pappan inte är närvarande. Det blir inte bättre av att ts inte trivs och till slut mår dåligt av det medan pappan bara jobbar. Då är det bättre att flytta så man får må bra och kan vara en sån bra förälder som möjligt.
    Eller så kanske han bryr sig och älskar sina barn................................och blir sittande ensam.......................
  • Anonym (agda)
    Kjell2 skrev 2015-01-20 10:16:57 följande:
    Det kan mycket väl bli som du riskplanerar för. Pappan skiter i allt och du flyttar utan problem. Men det kan även gå väldigt snett då du inte har tolkningsföreträde.

Även om du bedömer att pappan inte prioriterar att vara med sitt barn kan en domstol komma till en annan slutsats. Scenariot kan bli
    - du flyttar med barnet
    - pappan stämmer till tingsrätten
    - tingsrätten gör bedömningen att barnet har det bättre hos pappa
    - pappan får vårdnad och boendet

Jag säger inte att det kommer bli så men att det kan bli så. Domstolen tar hänsyn till många faktorer och det finns inget säkert sätt att idag säga hur domstolen skulle döma i framtiden. En av faktorerna som vägs inte, behöver inte vara avgörande, är jobb och egen bostad.
    Men nu är detta FL och de där gamla trista reglerna gäller inte här. HALLÅ ser du att tråden ligger i "känsliga rummet"? Hyfs, takt och ton efterfrågas....
  • Anonym (agda)

HALLÅ.............BARNEN! Tänk på BARNEN! De är små och har liten talan.....men de battingarna  har ju oftast den dåliga smaken att växa upp och kanske ifrågasätta saker och ting. VARFÖR flyttade morsan 30 mil ifrån pappa? Var det kärlek till en annan man? Ren kättja? Egoism? Allmänt hat och avsky för pappa? Pappi var dålig i sängen?....................................................................?

• Anonym (agda)
    Anonym (Undrar) skrev 2015-01-20 11:14:00 följande:
    Tack Jag, du förstår! Det gör mig så glad :) Skulle det vara som jag här skriver, att pappan prioriterar att vara ute med kompisar (hans tvillingbror som är så fantastiskt viktig enligt min sambo och då menar jag viktigare än mig och förmodligen också viktigare än barnet sen, plus deras systers man) så tar ju inte han ansvar för fem öre? Vad händer då? Jo då flyttar jag och tar barnet med mig så får han ju leka ungkarl igen som han tydligen vill. MEN det kan ju vara så att han tar sitt ansvar och ändrar på sig, det återstår att se.
    Och denne man valde du som far till ditt barn? Du märkte inget innan barnet var fött? Jag faller på knä just nu framför datorn och tackar GUD att jag inte har en son som kan drabbas av en sådan som du!! Hoppsan FÖRLÅT ser att detta är "känsliga rummet" och ber så mkt om ursäkt att jag yppar mina innersta känslor. Förlåt, anmäl mig inte så jag blir avstängd!
  • Anonym (agda)
    Anonym (Tanten) skrev 2015-01-20 11:39:13 följande:
    Du behöver inte ge honom delad vårdnad utan ha det själv...

Blir lite "enklare" att flytta isf.
    Ja pappan är ju inte så viktig. Ungar behöver ju mamma i första hand.
  • Anonym (agda)
    Anonym (Lyssna på din inre röst ts) skrev 2015-01-20 17:26:24 följande:
    Låt bara graviditeten fortgå. Skriv INTE på för gemensam vårdnad.

Att fastställa faderskapet är något helt annat och det kan du göra efter barnet är fött, men skriv inte på för gemensam vårdnad.

Det är du själv som bokar tid dit till familjerätten (där man skriver på för gemensam vårdnad), det dimper inte ner någon kallelse eller liknande så det är verkligen upp till dig!

Sedan skiter BVC och mödravårdcentraler i om gemensam vårdnad, de är bara där för att mäta, väga och ge vaccinationer till arnet och ev svara på dina frågor. De frågar aldrig något privat och har heller ej tid och ork. Det är inget de ens ska fråga och det gör de inte heller.
    Jaså? Har läst mängder av trådar där personalen på MVC och BVC frågat om enormt privata saker och dömt ut stackars mammor. De har blivit anmälda till "soc" för minsta lilla.
  • Anonym (agda)
    Anonym (hoppsan) skrev 2015-01-20 16:49:08 följande:

Det här låter ju helt galet i mina öron! Du är nygravid och planerar för en separation för att du inte tror på pappaämnet. Och ni har en boendeort du inte trivs på och en pappa som vägrar(?) att flytta till din ort?
    Hur tänkte du egentligen när du/ni bestämde er för att skaffa barn. Det låter ju långt ifrån optimalt!  En bra avelshingst för att sedan ta barnet själv?
    *skakar på huvudet*

Tack GUD att jag inte har någon son som kan drabbas av detta! 
Svar på tråden Vad händer om vi separerar och bor 30 mil ifrån varandra med barn?