• Anonym (Jag)

Vad händer om vi separerar och bor 30 mil ifrån varandra med barn?

Jag flyttade nästan 30mil bort med barnet.. Det för att det inte funkade mellan oss vuxna, hade bara mitt ex i den nya staden och han var inte särskilt hjälpsam så jag flyttade närmre familjen. Pappan sa att om han inte godkände det skulle barnet ändå skrivas hos mig efter någon månad..Tror det går 3 månader innan barnet skrivs in, om inte den andra vårdnadshavaren godkänt det.

Sen beror det på om pappan är någon som skulle ansöka om enskild vårdnad/boende eller om han skulle låta bli.. Är han någon som skulle ansöka om det kan en flytt ligga dig i fatet..

I vårat fall var det jag som tog allt ansvar från start och han motsatte sig inte heller när jag flyttade.

• Anonym (Jag)
    Anonym (Undrar) skrev 2015-01-19 11:18:11 följande:

För att klargöra en gång för alla:

1. Jag är gravid i typ 5-6 veckan

2. Har varit på min sambo att han ska tänka på att inte kunna umgås och vara ute med kompisar så mycket sen som han är idag.

3. Är rädd för att min sambo kommer jobba och vara ute jämt så jag får ta lasset själv.

4. Jag är en mer ansvarsfull person än min sambo. Sambon lägger sig på soffan när han kommer hem efter jobbet och ser oftast inte vad som behövs göras i hemmet.

5. Kommer han se vad som behövs göras med vårt barn sen eller kommer mobilen/kompisarna gå före.

6. Jag vill att han ska vilja leva som i vilken familj som helst med oss men jag vet att han gärna vill vara ute och jobba/fika med vänner vilket betyder att jag och barnet får vara själva mestadels.

7. alltså eftersom pappan väljer att vara halvansvarig så är det väl inte mer än rätt att barnet följer med mig när jag flyttar för pappan visar (inte nu i alla fall) något vidare engagemang. Punkt slut.

Ja med då är det bara att flytta innan barnet är fött om du vantrivs och känner att det inte kommer fungera. När barnet föds behöver du inte heller skriva på om gemensam vårdnad för det är valbart så länge man är ogift.
  • Anonym (Jag)
    SaligaAmalia skrev 2015-01-19 11:25:49 följande:

Fast begär pappan gemensam vårdnad så får han det. ;)

Tycker inte att hon ska planera för att hennes barn ska växa upp faderslöst eller som skiljsmässobarn.

Bättre då att göra abort och skaffa barn med någon man verkligen vill ha barn med.

Ja visst får han det. Tycker inte heller att det är bra att planera att barnet ska bli ett skiljsmässobarn. Det är som du säger mycket bättre att skaffa barn med någon man vill ha barn med och med någon man vet kan ta hand om ett barn.

Men om hon har planer på att flytta är det bättre att flytta INNAN barnet föds än EFTER.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Undrar) skrev 2015-01-19 11:38:38 följande:

Men det är väl för fan självklart att barnet ska få kontakt med sin pappa hur mycket det vill! Ni fattar ju inte! Det är ju han som är ego som troligtvis kommer prioritera sina vänner och mobil mer än sitt barn! Det är därför jag vill flytta så att barnet och jag kan få ha det bra där jag har växt upp vilket är en otroligt trygg miljö.

För jag vill ändå inte att mitt barn ska bo hos en pappa som bara är närvarande till viss del och eftersom att min sambo har eget företag så kommer han jobba hela tiden så barnet kommer ändå inte vara med pappan utan barnet måste ha barnvakt typ hela dagar från 7 på morgonen till 20 på kvällen för det är så mycket han jobbar. Fatta nån gång att barnet kanske kommer ha det bättre på annat håll MEN att det mer än gärna får träffa sin pappa när som helst när pappa kan träffa barnet när han inte jobbar.

Förstår precis vad du menar då pappan till mitt barn är sådan.. Pappans känslor och mående går före barnets och har alltid gjort.. Nu var inte pappan till mitt barn motsträvig när jag valde att flytta 30 mil. Men det kan pappan till ditt barn vara.

Ska du flytta, flytta nu innan barnet är fött så du kan bestämma själv om flytt, Ert förhållande låter sådär och det lär inte bli bättre när ni efter att barnet är fött.. När barnet har kommit så är pappan med och bestämmer över vart barnet ska bo. Flyttar du trots att han motsäger sig kan han få vårdnaden och boendet.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Undrar) skrev 2015-01-19 11:43:30 följande:

Fast jag tycker om pappan väldigt mycket och vill inte skaffa barn med någon annan så jag hoppas ju såklart att han ska ändra på sig. Men om han inte gör det så drar jag och det kommer jag tala om för honom så han är medveten om det.

Så det är egentligen hans val - ta ansvar eller så drar vi. Svårare än så är det inte egentligen.

Ja men bestäm då att har han inte ändrat sig och tagit mer ansvar inom 4 månader så flytta. Vad är det som säger att han kommer ta mer ansvar när barnet är fött om han inte gör det innan barnet är fött? Det är inget konstigt att spendera mer tid hemma med familjen än att vara med vänner..

Absolut att man ska kunna få träffa vänner och göra annat. Med med småbarn kan man inte vara iväg 4-5 kvällar i veckan det måste han vara medveten om.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Undrar) skrev 2015-01-19 11:54:02 följande:

Fast jag vill ju inte bli ensamstående men risken finns. Jag vill inte flytta nu och klara allt på egen hand. Jag vill inte vara själv under förlossning med mera.

Sen om han motsäger och han får vårdnaden så hoppas jag att tingsrätten (eller vilka det är) ser dessa saker som jag ser att pappa är den som är minst ansvarig och som jobbar väldigt mycket och som kommer vara frånvarande rätt mycket. Detta hoppas jag kommer fram också.

För det kan ju inte va så att pappan motsäger och så på en gång för han vårdnad och allt är frid och fröjd.

Nej vem fan vill vara ensamstående? Men hellre ensamstående på riktigt än ensamstående i ett förhållande iaf. Ja enligt mig.

Det är inte en självklarhet att tingsrätten ser sakerna som du ser. Dom kan göra det, men det är inget du ska räkna med.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Undrar) skrev 2015-01-19 11:57:20 följande:

Exakt! Han säger själv att han självklart kommer vara hemma mycket då och att det är automatiskt för alla föräldrar att vilja vara hemma med sitt barn och sambo. Men det är inte så viktigt just nu i alla fall men jag hoppas han menar vad han säger. Det återstår att se. Men som sagt han har ett val. Visa att han kan vara hemma och träffa kompisar kanske 1 kväll i veckan eller så kan han inte och vi flyttar 30 mil bort. Valet är hans.

Det är lätt att säga såna saker, med betydligt svårare att göra. Det är ännu svårare för män att ta "ansvar" då mamman oftast vill göra allt också. Byta, amma/ge flaska, lägga osv så det gäller ju att du ger pappan en chans att göra saker sen när barnet är fött.

Pappan till mitt barn gick ut med hunden och satt sen vid datorn/tv resten utav kvällarna. Han var hemma men gjorde aldrig/sällan något med barnet. Vi separerade när barnet var några månader. Jag bodde i samma område som pappan i ytterligare några månader. Han hade världens chans att träffa barnet dagligen men han valde varannan helg även då vi i princip bodde vägg i vägg.

Till slut flyttade jag, där jag hade mera stöd i min omgivning, fick en chans att må bättre.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (ansvar) skrev 2015-01-20 09:23:53 följande:

Ts, att skilja ett barn ifrån sin andra förälder är bland det dummaste man kan göra. När pappan stämmer dig så kommer du att stå med skägget i brevlådan och inse hur dumt det var att du inte lyssnade på de råd som du fick när du skrev här och undrade över hur du skulle göra.

Hur mycket tänker du arbeta själv? Har du en tillräckligt bra inkomst för att försörja dig och barnet utan att arbeta heltid? Hur tänker du se till att barnet får träffa sin pappa ofta om du väljer att flytta så långt ifrån barnets hemort?

Dina släktingar är inte viktigare för barnet än vad barnets pappa är. Han är prio 1.

Vem är det som säger att pappan ska stämma ts, han kanske inte alls gör det utan låter det vara. Alla pappor bryr sig inte om att stämma mamman på vårdnad/umgänge. Vad det beror på kan man fundera på. Brist på intresse? Att dom vet att det inte leder någon vart? Dom är nöjda med att ha sina barn varannan helg och på lov?

Jag tycker absolut att ts ska flytta om pappan inte är närvarande. Det blir inte bättre av att ts inte trivs och till slut mår dåligt av det medan pappan bara jobbar. Då är det bättre att flytta så man får må bra och kan vara en sån bra förälder som möjligt.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (ansvar) skrev 2015-01-20 09:44:32 följande:

Varför skulle han inte göra det? Få pappor accepterar att deras barn kidnappas och försvinner 30 mil ifrån dem. De flesta pappor som inte får vara med sina barn, men som vill vara det, väljer att stämma för att få ha barnen hos sig. De senaste åren har domstolarna vaknat upp och har börjat döma allt oftare till att barnen ska flyttas och bo med sin pappa istället, eftersom han inser att barnen behöver båda föräldrarna, och inte bara en.

Ts har tänkt förhindra att pappan kan vara mer närvarande eftersom Ts har tänkt se till att bara hon får ekonomisk ersättning för föräldraledighet att plocka ut. Smart va? Jag funderar över Ts inkomster. Hon kan flytta från en dag till en annan utan problem. Alltså har Ts inget arbete som spelar någon roll för henne.

Om Ts flyttar så ligger ansvaret för umgänget till större delen på henne. Hur ofta orkar Ts åka 30 mil för att barnet ska få ha umgänge tror du?

Precis som att det finns fäder som väljer att stämma, finns det fäder som inte gör det. Vissa pappor accepterar att barnen flyttar iväg med mamman utan att stämma. Hur ts man är det vet vi inte. Kidnappning?

Är man intresserad av att vara förälder ska man vara det när chansen ges, från start. Inte prioritera vänner/dator/mobilen framför barnet. Prioriterar man fel från start kan man knappast inse att barnet behöver båda föräldrarna. Är så less på folk som visar noll jävla intresse över sina barn och folk som försvarar dom.

En flytt kan mycket väl vara ett klokt beslut även ur barnets synpunkt. Inte bara ur ena förälderns.

Det är väl ändå att anta? Ts kanske jobbar men har ett väldigt fritt arbete. Där man kan flytta utan att det påverkar. Då Ts kille har eget företag kan det vara så att han inte kan eller vill vara föräldraledig. Om man väljer ensam vårdnad eller ej är upp till var och en.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (agda) skrev 2015-01-20 09:44:35 följande:

Eller så kanske han bryr sig och älskar sina barn................................och blir sittande ensam.......................

Om man gör det så kanske man ska visa det
  • Anonym (Jag)
    Anonym (ansvar) skrev 2015-01-20 09:47:48 följande:

HUR ska pappan kunna prioritera att vara med sitt barn när DU väljer att inte ge honom möjlighet att kunna vara hemma och vara föräldraledig? Nej just det, han KAN INTE när du vägrar att låta honom ha del i vårdnaden. Ta av offerkappan som jag känner att du har tagit på dig och inse att livet blir vad du gör det till. Ni ska få barn tillsammans och det handlar inte längre om dig, utan om ert barn!

Mig veterligen kan man ta ansvar även om man inte har vårdnad. Det går jättebra att mata, natta, lägga, vyssja, byta blöjor och allt annat när man är hemma. Som kvällar och helger. Det är så folk med gemensam vårdnad gör när den ena är föräldraledig och den andra jobbar. Eftersom båda inte kan vara föräldralediga samtidigt.

Då får den som jobbar göra saker med barnet när den slutat jobbet.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (ansvar) skrev 2015-01-20 10:52:21 följande:

Du menar att man kan ta fullt ansvar utan att ha mandat att bestämma något och enbart på den tid när man inte är på väg till arbetet, arbetar eller har lunch? Dvs för en som arbetar inom t.ex butik, från man stiger upp till ca 08.30 samt från 20 fram till man ska sova? Det låter som en bra fördelning... *ironi*

Men seriöst? Hur tror du att andra människor gör som faktiskt har gemensam vårdnad som är i samma sits. Den ena är föräldraledig den andra jobbar. Hur tror du den som jobbar gör? Är den ansvarsfull bara för att den har gemensam vårdnad? Tar den hand om barnet när den kan eller prioriterar den kompisarna före? Kommer ansvaret och prioriterandet bara för att man har vårdnad?

Du kan knappast säga att dom tar mer ansvar för barnet bara för att dom skrivit sitt namn på ett bit papper. Man blir inte automatisk ansvarsfull för att man har gemensam vårdnad. Man kan visa ansvar även om mamman väljer ensam vårdnad i början.

Nu menar jag ansvar i att faktiskt göra saker med barnet. Att ha gemensam vårdnad, välja att träffa kompisarna 5 kvällar i veckan är inte att ta ansvar.

Att mamman har ensam vårdnad och pappan väljer att ta ansvar. Dvs ta hand om barnet när han kan. Att prioritera barn och familj framför vännerna det är att ta ansvar.
Svar på tråden Vad händer om vi separerar och bor 30 mil ifrån varandra med barn?