• SaligaAmalia

Vad händer om vi separerar och bor 30 mil ifrån varandra med barn?

Anonym (Undrar) skrev 2015-01-19 00:57:07 följande:

Hej

Jag har lite fundering om det här med delad vårdnad.

Jag flyttade från min hemstad 30 mil bort till min kille. Om nu vi skulle separera med vårt barn och jag flyttar hem igen så måste han i så fall gå med på det?

Om han inte gör det så måste jag flytta utan mitt barn?

För jag har tänkt på hur man ska dela upp ansvaret med barnet. Man kan ju inte ha varannan vecka då barnet måste gå i skola etc och varje helg blir lite kort om tid för då lär man ju alltid skjutsa och lämna typ på halva vägen ca 15 mil bort.

Sen har jag läst nåt om mamman föder i killens stad så måste killen godkänna att mamman flyttar till en annan stad med barnet. Men om det skulle va så att jag och killen bor i hans hemstad men att jag föder i min hemstad. Då behöver alltså inte killen godkänna? Då har jag rätt att bo där?

Någon som är bra på detta?

Man ser det alltid utifrån barnets bästa.
    Är barnet uppvuxet i Örebro, så kan inte du - vid en separation - ta barnet med dig tillbaka till Sthlm (oavsett om barnet föddes i Sthlm, Örebro, Kiruna eller Kina).
    Det innebär ju att du river upp barnet från dess trygghet och fasta punkt. Från skola och vänner.
  • SaligaAmalia
    Anonym (Undrar) skrev 2015-01-19 01:23:48 följande:
    Okej vad var det rätten kollade då? Kollade dom pappans liv, inkomst, jobb, lämpligher med mera?

Grejen är den att om vi skulle separera så har jag mycket bättre levnadsstandard eller vad jag ska säga. Min familj är en jättebra och trygg familj som bor i hus i en liten by. Jag är ordningsam, ansvarsfull med mera.

Min killes omgivning präglas av slarviga oansvariga människor, en del lever till och med i lite missär. Killen jobbar jämt och har eget företag. Jag menar vad går rätten på? För varför är det tryggare att bo kvar för barnet för att han/hon är född där? Den kan ju få det bättre nån annanstans.
    Lagen säger att barnet inte ska behöva ryckas upp från sina rötter, sin skola, sona vänner, fritidsaktiviteter, etc.
    Så flyttar du, så blir barnet högst troligt kvar med pappan (såvida inte NI, tillsammans, kommer överens om att du tar med dig barnet, och pappan får varannan helg).
  • SaligaAmalia
    Anonym (Undrar) skrev 2015-01-19 01:30:53 följande:
    Fast nu pratar jag om när barnet är litet fortfarande inte att det har haft ett helt liv i stan för att sen flytta till en annan stad.

Förresten så kommer ju inte den nya staden vara okänd för barnet eftersom det kommer tillbringa mycket tid där ändå när vi åker hem och hälsar på.
    Då brukar rätten gå på vem som haft det yttersta ansvaret. Vem som varit hemma med barnet och tagit ut föräldraledighet.

Är barnet, säg mellan ett halvår och ett år, och du varit hemma med barnet hela tiden och barnet är van vid dig, så är det för barnets bästa om barnet får bo med dig.
    Dock har barnet rätt till umgänge med sin pappa. Du ska se till att barnets behov och rättigheter tillfredsställs.

• SaligaAmalia
    Anonym (Undrar) skrev 2015-01-19 10:14:05 följande:

Det jag menar är att barnet knappt kommer ha någon familj i staden. Farmor död, farfar lever i lite missär och umgås i stort sätt bara med alkisar. Jag tycker inte jag är egoist som nån annan skrev när jag vill ta mitt barn ifrån en sån vidrig miljö?

Sambons ena bror kan inte ens ta hand om sig själv och pga allt detta så finns det mycket bättre förutsättningar för barnet där jag kommer ifrån. Barnet behöver ju inte sluta ha kontakt med sin pappa för det.

Vad har det med pappan att göra!?
    Skit i farfar, farbror, osv.
  • SaligaAmalia
    Anonym (bubba) skrev 2015-01-19 10:42:24 följande:
    Jag inser att det är ett stort stressmoment för ett barn att flytta och byta ut både sitt hem och sina kompisar och lärare.

Men en bedömning måste ju ändå baseras på vad som är bäst för barnet långsiktigt. Jag har ingen aning vilka sorters långsiktiga konsekvenser en flytt vid en separation har för barn. Däremot vet jag vilka konsekvenser det innebär på långsikt att växa upp med en ensamstående förälder utan socialt nätverk och som dessutom lider av psykisk ohälsa. Enligt mig bör man väga dessa två mot varandra och se vad som skadar barnet minst i längden. Hoppas och tror att rätten också gör det.
    Varför skaffade du barn med den mannen, kan man ju undra.
  • SaligaAmalia
    BioBonus skrev 2015-01-19 10:49:06 följande:
    Men pappan finns ju!
    Ja, det var ju så jag menade med detta:
    SaligaAmalia skrev 2015-01-19 10:45:38 följande:
    Vad har det med pappan att göra!?
    Skit i farfar, farbror, osv.

• SaligaAmalia
    BioBonus skrev 2015-01-19 11:00:41 följande:
    Fast mamman tycker tydligen att det är viktigare att hembyn tar hand om deras barn än att pappan får vara med och göra det. Obegriplig inställning att så lättvindigt förvägra barnet sin vardagliga kontakt med sin pappa. 

Jag hoppas det inte finns något barn än i TS förhållande, och att hon absolut inte skaffar det med sin sambo utan som någon annan föreslagit - flyttar hem och skaffar barn med någon som hon kan tänka sig få vara delaktig i barnets framtid. Eller väljer insimination om hon vill ha ett "faderslöst" barn.
    Fast insemination, av singelkvinnor och lesbiska, är precis lika jävla fel som att skaffa barn med en man som man sedan utesluter ur barnets liv.
    För barnet är det precis samma sak.
  • SaligaAmalia
    Anonym (bubba) skrev 2015-01-19 11:05:47 följande:
    Man förvägrar inte sitt barn den andra föräldern bara för att man flyttar. Det gör man bara om man aktivt motarbetar den andra föräldern och eventuellt också tar lagen i egna händer (vilket är moraliskt förkastligt).

Som förälder ska man inte och bör inte heller offra hela sitt liv för sina barn. Istället är det ens skyldighet som förälder att ta tillvara barnets intressen och väga dessa mot sina egna och sedan fatta beslut som gynnar både barn och förälder lika mycket i längden.
    Varannan vecka säger hon ju nej till. Varannan helg tycker hon blir bökigt. Känner väl igen detta mönster. Pappan kommer att få träffa sitt barn på en nåder.
  • SaligaAmalia
    Anonym (Jag) skrev 2015-01-19 11:21:58 följande:
    Ja med då är det bara att flytta innan barnet är fött om du vantrivs och känner att det inte kommer fungera. När barnet föds behöver du inte heller skriva på om gemensam vårdnad för det är valbart så länge man är ogift.
    Fast begär pappan gemensam vårdnad så får han det. ;)

Tycker inte att hon ska planera för att hennes barn ska växa upp faderslöst eller som skiljsmässobarn.
    Bättre då att göra abort och skaffa barn med någon man verkligen vill ha barn med.
Svar på tråden Vad händer om vi separerar och bor 30 mil ifrån varandra med barn?