• Anonym (Maja)

Vad händer om vi separerar och bor 30 mil ifrån varandra med barn?

Om barnet inte är fött än och inte har någon koppling för staden spelar det ju ingen roll för barnet om du flyttar till en annan stad och pappan flyttar efter för barnets skull eller om du bor kvar för barnets skull.

Det påverkar ju inte barnet alls utan det är någon av er vuxna som måste ge efter. Kanske finna det nån tredje stad där ni båda skulle kunna trivas?

• Anonym (Maja)
    BioBonus skrev 2015-01-19 08:54:51 följande:

Ni är två som har skaffat barn tillsammans. Barnet är inte din ägodel, och barnet har lika stor rätt att ha en vardaglig och tät kontakt med sin pappa. Visst finns det en massa snikiga sätt att flytta med barnet och komma undan med det, men är det verkligen rättvist mot barnet?

Jag förstår att man kan vantrivas i en stad och vill flytta hem, det har jag själv velat i omgångar efter skilsmässan. Men jag anser inte att jag kan det. Jag har inte den rätten. Jag har inte rätten att vara så egoistisk så att jag förvägrar mina barn sin pappa, eller honom dem. De är lika viktiga för honom som de är för mig. Så elak kan jag inte vara. Så jag får stå ut. Så enkelt är det.

Är det viktigare att du får vara nära din familj än att ditt barn får vara det?

En möjlighet är ju att även pappan flyttar till ts stad. För barnet (om det är en bebis eller inte ens fött) gör det ju ingen skilnad.
  • Anonym (Maja)
    BioBonus skrev 2015-01-19 10:05:12 följande:

Visst är det en lösning, om pappan går med på det. Eftersom det är TS som vill driva igenom en förändring i boendet så anser jag att hon får "rätta" sig efter vad pappan vill. Vill han absolut inte flytta (pga jobb eller sociala faktorer etc) så anser inte jag att TS på eget bevåg ska flytta och försvåra pappans och barnets relation för att hon, som vuxen, vill vara närmare sin familj.

Där måste barnets familj gå före.

Men om mamman vill bo i stad A och pappan i stad B måste ju en av föräldrarna ge vika (om inte stad C finns som kompromiss). Den ena förälder får som den vill och den andra inte. När det handlar om ett barn som inte ens är fött än kan jag inte se att det är bättre för barnet att alla bor i stad A än att alla bor i stad B. För att avgöra vad som är bäst för barnet måste man känna till ev. andra faktorer men utifrån det vi vet här kan man ju inte säga att den ena stade definitivt är bättre för barnet att växa upp i än den andra.

Så jag anser heller inte att ts behov går före pappans men att de är likvärdiga och att barnets behov kan tillgodoses i båda alternativen.
  • Anonym (Maja)
    Anonym (Jonna) skrev 2015-01-19 14:01:24 följande:

Ja då säger hon att hon vill ha enskild med tanke på att han hittills inte visat att han tänker ta det t ansvaret han pratat om. Inte svårare än så. Förstår inte vad det finns att "hantera"? Våldsamhet eller vad? Tjafs behöver man inte ens lyssna på om man inte känner för det. Ser verkligen inte problemet. Hade mannen betett sig bättre redan nu hade problemet inte uppstått så han har ju serverat sig detta helt på egen hand.

Om de är i ett förhållande och hon vägrar släppa in pappan så får det rimligtvis konsekvenser. Med största sannolikhet lär pappan omedelbart stämma ts på vårdnaden och normen är gemensam vårdnad. Och så lär väl förhållandet ta slut också...

Smartare är väl att redan nu samtala som blivande föräldrar om hur den första tiden med barnet kommer att se ut, hur pappan ser på sin roll som förälder osv. Ts bör ju prata med pappan om att hon oroar sig över att han inte kommer ta sin del av föräldraansvaret. De bör ju också prata igenom föräldraledigheten. Är pappan föräldraledig tidigt kan han ju inte bara hänga på jobbet och med sina vänner.
  • Anonym (Maja)
    Anonym (Jonna) skrev 2015-01-19 16:34:42 följande:

Fast skulle det komma till att ts vill flytta 40 mil bort och separera så vill hon ju isf ha slut på förhållandet. Och att få igenom delad vårdnad om pappan stämmer henne i rätten är inte otroligt alls men den processen tar flera månader och som sagt, ingen tingsrätt någonstans skulle ta en månadsgammal spädis från mamma och skicka till pappa 30 mil bort bara för att mamman initialt skrev på för enskild vårdnad. Du kan ju tro det om du vill men det kommer inte hända så länge mamman tar hand om sitt barn. Att han inte har vårdnad till en början betyder inte att mamman "vägrar släppa in pappan" eftersom umgänge är helt skilt från vårdnadsfrågan. Jag vet flera par som valt enskild vårdnad för mamman för att de tyckt det varit smidigare så med föräldradagar osv. Par som alltså sedan ändrat vårdnaden till gemensam och inte har separerat. Så det är inga konstigheter. Sen kan jag hålla med om att ta bör ta upp detta med hans beteende redan nu i ett seriöst samtal men jag ser inga problem med att hon även planerar framåt. Om nu mannen skulle fortsätta köra sitt eget race och ts har skrivit på för gemensam vårdnad kan hon ju annars sitta där sen, fast med barnet 30 mil från sin familj och med en pappa som ändå skiter i sitt barn men vägrar skriva på för flytt bara för att jävlas typ. Så det är inget fel i att ha en plan B.

Det jag menade var att man skriver ju på papper om faderskap och vårdnad direkt när barnet är fött. Och som jag förstod skulle ts först erfara hurdan pappa sambon är och sen bestämma sig för att lämna honom. Om hon förvägrar honom ansvaret (vårdnaden vilket vad vad jag menade med släppa in) direkt när barnet är nyfött lär hon ju inte få chansen att "testa" pappan då med största sannolikhet lär reagera på hennes agerande redan då. Risken är ju då att det tar slut på pappans initiativ även om det visar sig att han är en fantastisk pappa. Hon kan ju inte förvägra honom vårdnaden om den nyfödda i smyg.

Därför menar jag att det är bättre att prata igenom situationen med honom nu än att sätta honom på prov sen.
Svar på tråden Vad händer om vi separerar och bor 30 mil ifrån varandra med barn?