• Anonym (Undrar)

Vad händer om vi separerar och bor 30 mil ifrån varandra med barn?

Hej

Jag har lite fundering om det här med delad vårdnad.

Jag flyttade från min hemstad 30 mil bort till min kille. Om nu vi skulle separera med vårt barn och jag flyttar hem igen så måste han i så fall gå med på det?

Om han inte gör det så måste jag flytta utan mitt barn?

För jag har tänkt på hur man ska dela upp ansvaret med barnet. Man kan ju inte ha varannan vecka då barnet måste gå i skola etc och varje helg blir lite kort om tid för då lär man ju alltid skjutsa och lämna typ på halva vägen ca 15 mil bort.

Sen har jag läst nåt om mamman föder i killens stad så måste killen godkänna att mamman flyttar till en annan stad med barnet. Men om det skulle va så att jag och killen bor i hans hemstad men att jag föder i min hemstad. Då behöver alltså inte killen godkänna? Då har jag rätt att bo där?

Någon som är bra på detta?

• Svar på tråden Vad händer om vi separerar och bor 30 mil ifrån varandra med barn?
  • Anonym (Undrar)
    DickRex skrev 2015-01-19 01:07:30 följande:

Är det barnet eller ni som separerar? Grundregel skulle vara att barnet bor kvar där det alltid har bott och föräldrarna skaffar antingen ytterligare en gemensam lägenhet och växlar mellan den och "barnets lägenhet", eller så skaffar de var sin egen ny lägenhet och växlar mellan den och barnets lägenhet.

Det är vi som separerar. Jag har sagt att om vi nu går ifrån varann nån gång så vill jag flytta hem igen så att jag har familjen nära. Jag vill inte bo kvar och vantrivas i en stad där jag inte är lycklig för det kommer i så fall göra barnet olyckligt också om inte mamma mår bra
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Nej) skrev 2015-01-19 01:16:38 följande:

Det måste han inte, en bekant separerade och kvinnan flyttade hem igen, 60mil bort. Det gick till rätten för att kolla delad vårdad osv. Rätten ansåg att barnet skulle må bättre av att bo kvar där hen är född och då mamman då valde att flytta fick pappan automatiskt ensam vårdad.

Okej vad var det rätten kollade då? Kollade dom pappans liv, inkomst, jobb, lämpligher med mera?

Grejen är den att om vi skulle separera så har jag mycket bättre levnadsstandard eller vad jag ska säga. Min familj är en jättebra och trygg familj som bor i hus i en liten by. Jag är ordningsam, ansvarsfull med mera.

Min killes omgivning präglas av slarviga oansvariga människor, en del lever till och med i lite missär. Killen jobbar jämt och har eget företag. Jag menar vad går rätten på? För varför är det tryggare att bo kvar för barnet för att han/hon är född där? Den kan ju få det bättre nån annanstans.
  • Anonym (Undrar)
    DickRex skrev 2015-01-19 01:26:33 följande:

...så då ska barnet (som varken orsakat separationen eller förstår den) må dåligt av att flyttas från sin miljö till en ny stad med långa resor och allt, medans du som vuxen och rationell (hoppas man) inte ska behöva ta ansvar för din situation på annat sätt än att flytta dit du vill?

Moget? Fundera du ett varv till på det.

Fast nu pratar jag om när barnet är litet fortfarande inte att det har haft ett helt liv i stan för att sen flytta till en annan stad.

Förresten så kommer ju inte den nya staden vara okänd för barnet eftersom det kommer tillbringa mycket tid där ändå när vi åker hem och hälsar på.
  • Anonym (Undrar)

Det jag menar är att barnet knappt kommer ha någon familj i staden. Farmor död, farfar lever i lite missär och umgås i stort sätt bara med alkisar. Jag tycker inte jag är egoist som nån annan skrev när jag vill ta mitt barn ifrån en sån vidrig miljö?

Sambons ena bror kan inte ens ta hand om sig själv och pga allt detta så finns det mycket bättre förutsättningar för barnet där jag kommer ifrån. Barnet behöver ju inte sluta ha kontakt med sin pappa för det.

• Anonym (Undrar)

För att klargöra en gång för alla:

1. Jag är gravid i typ 5-6 veckan

2. Har varit på min sambo att han ska tänka på att inte kunna umgås och vara ute med kompisar så mycket sen som han är idag.

3. Är rädd för att min sambo kommer jobba och vara ute jämt så jag får ta lasset själv.

4. Jag är en mer ansvarsfull person än min sambo. Sambon lägger sig på soffan när han kommer hem efter jobbet och ser oftast inte vad som behövs göras i hemmet.

5. Kommer han se vad som behövs göras med vårt barn sen eller kommer mobilen/kompisarna gå före.

6. Jag vill att han ska vilja leva som i vilken familj som helst med oss men jag vet att han gärna vill vara ute och jobba/fika med vänner vilket betyder att jag och barnet får vara själva mestadels.

7. alltså eftersom pappan väljer att vara halvansvarig så är det väl inte mer än rätt att barnet följer med mig när jag flyttar för pappan visar (inte nu i alla fall) något vidare engagemang. Punkt slut.

• Anonym (Undrar)

Men det är väl för fan självklart att barnet ska få kontakt med sin pappa hur mycket det vill! Ni fattar ju inte! Det är ju han som är ego som troligtvis kommer prioritera sina vänner och mobil mer än sitt barn! Det är därför jag vill flytta så att barnet och jag kan få ha det bra där jag har växt upp vilket är en otroligt trygg miljö.

För jag vill ändå inte att mitt barn ska bo hos en pappa som bara är närvarande till viss del och eftersom att min sambo har eget företag så kommer han jobba hela tiden så barnet kommer ändå inte vara med pappan utan barnet måste ha barnvakt typ hela dagar från 7 på morgonen till 20 på kvällen för det är så mycket han jobbar. Fatta nån gång att barnet kanske kommer ha det bättre på annat håll MEN att det mer än gärna får träffa sin pappa när som helst när pappa kan träffa barnet när han inte jobbar.

• Anonym (Undrar)
    Anonym (Jag) skrev 2015-01-19 11:40:13 följande:

Ja visst får han det. Tycker inte heller att det är bra att planera att barnet ska bli ett skiljsmässobarn. Det är som du säger mycket bättre att skaffa barn med någon man vill ha barn med och med någon man vet kan ta hand om ett barn.

Men om hon har planer på att flytta är det bättre att flytta INNAN barnet föds än EFTER.

Fast jag tycker om pappan väldigt mycket och vill inte skaffa barn med någon annan så jag hoppas ju såklart att han ska ändra på sig. Men om han inte gör det så drar jag och det kommer jag tala om för honom så han är medveten om det.

Så det är egentligen hans val - ta ansvar eller så drar vi. Svårare än så är det inte egentligen.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Så sant!) skrev 2015-01-19 11:45:29 följande:

Ni skulle ha talat igenom allt innan han besteg dig.

Nu får du stå ditt kast.

För övrigt så ska din man givetvis kunna fortsätta att ha ett socialt liv med vännerna. Kanske inte varje helg, men MINST en helg i månaden.

Mitt barns pappa hade varannan helg med vänner, varannan helg med familj.

När han var FL så hade jag varannan helg med vänner och varannan med familj.

Nu är det ju så att min sambo umgås med vänner/sitter på kontoret utan att jobba typ 4-5 ggr i veckan!! Så han skulle nog få en chock om han bars fick träffa vänner en helg i månaden :)
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Jag) skrev 2015-01-19 11:48:20 följande:

Förstår precis vad du menar då pappan till mitt barn är sådan.. Pappans känslor och mående går före barnets och har alltid gjort.. Nu var inte pappan till mitt barn motsträvig när jag valde att flytta 30 mil. Men det kan pappan till ditt barn vara.

Ska du flytta, flytta nu innan barnet är fött så du kan bestämma själv om flytt, Ert förhållande låter sådär och det lär inte bli bättre när ni efter att barnet är fött.. När barnet har kommit så är pappan med och bestämmer över vart barnet ska bo. Flyttar du trots att han motsäger sig kan han få vårdnaden och boendet.

Fast jag vill ju inte bli ensamstående men risken finns. Jag vill inte flytta nu och klara allt på egen hand. Jag vill inte vara själv under förlossning med mera.

Sen om han motsäger och han får vårdnaden så hoppas jag att tingsrätten (eller vilka det är) ser dessa saker som jag ser att pappa är den som är minst ansvarig och som jobbar väldigt mycket och som kommer vara frånvarande rätt mycket. Detta hoppas jag kommer fram också.

För det kan ju inte va så att pappan motsäger och så på en gång för han vårdnad och allt är frid och fröjd.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Jag) skrev 2015-01-19 11:52:50 följande:

Ja men bestäm då att har han inte ändrat sig och tagit mer ansvar inom 4 månader så flytta. Vad är det som säger att han kommer ta mer ansvar när barnet är fött om han inte gör det innan barnet är fött? Det är inget konstigt att spendera mer tid hemma med familjen än att vara med vänner..

Absolut att man ska kunna få träffa vänner och göra annat. Med med småbarn kan man inte vara iväg 4-5 kvällar i veckan det måste han vara medveten om.

Exakt! Han säger själv att han självklart kommer vara hemma mycket då och att det är automatiskt för alla föräldrar att vilja vara hemma med sitt barn och sambo. Men det är inte så viktigt just nu i alla fall men jag hoppas han menar vad han säger. Det återstår att se. Men som sagt han har ett val. Visa att han kan vara hemma och träffa kompisar kanske 1 kväll i veckan eller så kan han inte och vi flyttar 30 mil bort. Valet är hans.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Jonna) skrev 2015-01-19 12:00:52 följande:

Men alltså är ni inte gifta så får han ingen vårdnad alls om du inte självmant skriver på för just gemensam vårdnad och det måste man inte göra och inte innan födseln. Så skippa den delen tills vidare då så har du automatisk ensam vårdnad. Då kan du flytta bäst du vill utan tillstånd från pappan. Sen kan han ändå dra dig till rätten för att stämma på vårdnad och boende men den processen går inte snabbt alls (kommer ta flera månader, ett så kallat interimistiskt beslut kommer han inte få även om någon säkert kommer dilla med det här sen). Dessutom kommer de aldrig dra en bebis på några fjuttiga månader från den kanske ammande mamma som tagit hand om bebisen under den första tiden, många inbillar sig nog det men det sker bara om mamman skulle vara extremt olämplig.

Gud vad bra att du skrev detta, tack :) nu känner jag mig lugnare faktiskt. Men tänkte på, kommer dom inte fråga om vi ska ha delad vårdnad? Tänkte när man gör faderskapstestet? Eller kommer dom på mvc fråga det och så? För om det finns dom som frågar så kommer ju sambon vilja skriva under det direkt.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Jonna) skrev 2015-01-19 14:01:24 följande:

Ja då säger hon att hon vill ha enskild med tanke på att han hittills inte visat att han tänker ta det t ansvaret han pratat om. Inte svårare än så. Förstår inte vad det finns att "hantera"? Våldsamhet eller vad? Tjafs behöver man inte ens lyssna på om man inte känner för det. Ser verkligen inte problemet. Hade mannen betett sig bättre redan nu hade problemet inte uppstått så han har ju serverat sig detta helt på egen hand.

Tack Jonna! Exakt så är det, det är pappan själv som valt detta tyvärr. Om det nu blir så :)
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (agda) skrev 2015-01-20 07:29:05 följande:

Vad tycker du själv? Vill du att ditt barn inte ska kunna träffa sin far? Vad är viktigast i ditt liv? Fråga inte här på FL utan TÄNK SJÄLV!!!

Gud vad många det är här inne som fortfarande inte fattar vart jag vill komma med den här tråden! Jag är bara ego och tar barnet ifrån sin pappa. Ja jag kommer bli en riktigt dålig och egoistisk mamma som särar på barn och pappa.

Det kommer bara att hända om pappan inte är närvarande!! Hur många gånger ska jag behöva säga det?! Klart att jag vill att barnet och pappan ska ha en bra relation, vem vill inte det? Men om pappan börjar vara frånvarande när barnet är fött så har ju PAPPAN SJÄLV VALT att inte ha en speciellt nära relation och då kan lika bra jag och barnet flytta 30 mil bort där barnet kan växa upp med mig och kanske en plastpappa som finns där mer än vad barnets egen pappa gör.

Förstår ni nu eller ska jag behöva skriva ytterligare uppsatser om vad jag menar?

Och tack till alla er som förstår mig och som är på "min sida".
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (ansvar) skrev 2015-01-20 09:23:53 följande:

Ts, att skilja ett barn ifrån sin andra förälder är bland det dummaste man kan göra. När pappan stämmer dig så kommer du att stå med skägget i brevlådan och inse hur dumt det var att du inte lyssnade på de råd som du fick när du skrev här och undrade över hur du skulle göra.

Hur mycket tänker du arbeta själv? Har du en tillräckligt bra inkomst för att försörja dig och barnet utan att arbeta heltid? Hur tänker du se till att barnet får träffa sin pappa ofta om du väljer att flytta så långt ifrån barnets hemort?

Dina släktingar är inte viktigare för barnet än vad barnets pappa är. Han är prio 1.

Ja jag får dra hela valsen igen då... Om pappan inte prioriterar att vara med sitt barn och mamman till barnet när de bor under samma tak. Är det då verkligen så synd om honom ifall vi flyttar?

Jag ser att mitt barn ska växa upp med en NÄRVARANDE fadersgestalt vid sin sida. Och väljer pappan att inte finnas där för oss så får HAN stå sitt kast och får lösa bäst fan han vill rent ut sagt. Varför ska jag vara den som straffas att pussla ihop allt när han väljer att stänga oss ute?
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Jag) skrev 2015-01-20 11:04:15 följande:

Men seriöst? Hur tror du att andra människor gör som faktiskt har gemensam vårdnad som är i samma sits. Den ena är föräldraledig den andra jobbar. Hur tror du den som jobbar gör? Är den ansvarsfull bara för att den har gemensam vårdnad? Tar den hand om barnet när den kan eller prioriterar den kompisarna före? Kommer ansvaret och prioriterandet bara för att man har vårdnad?

Du kan knappast säga att dom tar mer ansvar för barnet bara för att dom skrivit sitt namn på ett bit papper. Man blir inte automatisk ansvarsfull för att man har gemensam vårdnad. Man kan visa ansvar även om mamman väljer ensam vårdnad i början.

Nu menar jag ansvar i att faktiskt göra saker med barnet. Att ha gemensam vårdnad, välja att träffa kompisarna 5 kvällar i veckan är inte att ta ansvar.

Att mamman har ensam vårdnad och pappan väljer att ta ansvar. Dvs ta hand om barnet när han kan. Att prioritera barn och familj framför vännerna det är att ta ansvar.

Tack Jag, du förstår! Det gör mig så glad :) Skulle det vara som jag här skriver, att pappan prioriterar att vara ute med kompisar (hans tvillingbror som är så fantastiskt viktig enligt min sambo och då menar jag viktigare än mig och förmodligen också viktigare än barnet sen, plus deras systers man) så tar ju inte han ansvar för fem öre? Vad händer då? Jo då flyttar jag och tar barnet med mig så får han ju leka ungkarl igen som han tydligen vill. MEN det kan ju vara så att han tar sitt ansvar och ändrar på sig, det återstår att se.
Svar på tråden Vad händer om vi separerar och bor 30 mil ifrån varandra med barn?