• Kjell2

Vad händer om vi separerar och bor 30 mil ifrån varandra med barn?

Det är väldigt svårt att förutspå hur en ett domstolsbeslut skulle landa vid en tvist då domen baserars på hur läget är då och inte nu. Mycket kan hända.

Framförallt går man på vad föräldrarna vill. Men även vad barnet vill, baserat på ålder, förutsättningar att skapa en bra uppväxtmiljö, nätverk mm.

Det är en stor skillnanden om barnet är 6 månader eller 16 år med skola, kompisar, hobby mm.

Ska man ge sig in i juridisk detaljer är det folkbokföringen som ligger till grunden för mycket. Ett nyfött barn bli nästan alltid folkbokfört på samma adress som mamman.

• Kjell2
    Anonym (Undrar) skrev 2015-01-19 12:04:21 följande:
    Gud vad bra att du skrev detta, tack :) nu känner jag mig lugnare faktiskt. Men tänkte på, kommer dom inte fråga om vi ska ha delad vårdnad? Tänkte när man gör faderskapstestet? Eller kommer dom på mvc fråga det och så? För om det finns dom som frågar så kommer ju sambon vilja skriva under det direkt.
    Frågan om vårdnad kommer komma upp. Hur kommer du hantera din sambo när han säger att han vill ha gemensam vårdnad?
  • Kjell2
    Anonym (Jonna) skrev 2015-01-19 13:19:34 följande:
    Det är inte alls säkert. Man diskuterar inte vårdnad och sånt med en barnmorska på mvc som inte har ngt med den saken att göra. Du lägger fram det som att det är rutin och så är det inte alls. För övrigt kan man ju alltid bara hålla med och så men ändå vänta med att skriva papprena till senare och då skriva på för enskild vårdnad om man nu känner för det då. En muntlig diskussion om saken i förväg är liksom ingen juridiskt hållande överenskommelse...
    Men vad TS när sambon i samband med faderskapsutredning mm vill ha GV?

Självklart kan hon undvika att ta upp frågan och hoppas att sambon inte tänker men plötsligt kommer frågan upp.

• Kjell2
    Anonym (Undrar) skrev 2015-01-20 09:44:53 följande:
    Ja jag får dra hela valsen igen då... Om pappan inte prioriterar att vara med sitt barn och mamman till barnet när de bor under samma tak. Är det då verkligen så synd om honom ifall vi flyttar?

Jag ser att mitt barn ska växa upp med en NÄRVARANDE fadersgestalt vid sin sida. Och väljer pappan att inte finnas där för oss så får HAN stå sitt kast och får lösa bäst fan han vill rent ut sagt. Varför ska jag vara den som straffas att pussla ihop allt när han väljer att stänga oss ute?
    Det kan mycket väl bli som du riskplanerar för. Pappan skiter i allt och du flyttar utan problem. Men det kan även gå väldigt snett då du inte har tolkningsföreträde.

Även om du bedömer att pappan inte prioriterar att vara med sitt barn kan en domstol komma till en annan slutsats. Scenariot kan bli
    - du flyttar med barnet
    - pappan stämmer till tingsrätten
    - tingsrätten gör bedömningen att barnet har det bättre hos pappa
    - pappan får vårdnad och boendet

Jag säger inte att det kommer bli så men att det kan bli så. Domstolen tar hänsyn till många faktorer och det finns inget säkert sätt att idag säga hur domstolen skulle döma i framtiden. En av faktorerna som vägs inte, behöver inte vara avgörande, är jobb och egen bostad.

Svar på tråden Vad händer om vi separerar och bor 30 mil ifrån varandra med barn?