Inlägg från: UngMamma1986 |Visa alla inlägg
  • UngMamma1986

Hur får man en 4åring blöjfri?

Jag undrar som rubriken lyder hur man får en 4åring blöjfri?
    Skriver främst till er med äldre barn som fortfarande har blöja.
    Det kanske finns nån som fått speciella tips från BVC el dyl.

Tvivlar starkt på att klistermärken funkar när barnen är större o lite smartare, eller?

Skulle verkligen vilja få tips och kanske råd om man kan vända sig till nån expert eller nåt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-19 13:54
    Jag har fått en hel del bra tips som vi ska testa.
    Vi har som mål att sluta helt med blöjor till sommaren (lite enklare då).
    En annan sak jag funderar över... Ni skriver att helt plötsligt är blöjorna slut, det har jag oxå tänkt säga till honom.
    MEN hur har det funkat på natten? Har ni behövt använda nattblöja? Är det något barn som velat ha nattblöja på dagen? Vad/hur har ni gjort då?

Jag är riktigt tacksam för era svar! :)

• Svar på tråden Hur får man en 4åring blöjfri?
  • UngMamma1986
    Annelie 76 skrev 2015-01-15 16:45:35 följande:

Varför skulle inte klistermärken hjälpa? Alla normala människor reagerar ju positivt på belöningar, varför skulle inte ditt barn göra det?

Jag tror att min listige son skulle gå på toaletten bara för att få nåt, inte för att lära sig. Han kanske skulle göra behov, men slutar man med belöningarna, så skulle han bli ledsen o kanske sluta gå på toaletten.
     Eftersom han är större känns det som att vi behöver nåt mer konkret än bus o lek.

Mitt barn - min teori.
  • UngMamma1986
    Kontra skrev 2015-01-15 17:54:54 följande:

Vad är det som inte fungerar? Vad har ni testat redan?

Vi har testat att låta honom gå utan blöja, vi har testat att berömma när han faktiskt har kissat i pottan/toaletten, så han vet om hur man ska göra.
    Vi har förklarat för honom att han snart fyller 4 o då är han en stor kille o ska sluta med blöjan. Han håller med, men när vi påpekar att födelsedagen närmar sig, så blir han hysterisk och får panik o säger att han alltid ska ha blöja.
     DÄRFÖR känner jag att enkla metoder som funkar för "alla normala människor" nog inte funkar på min son. Därför började jag med att vi kanske behöver expertråd.....

Till er som skrev elakheter..., jag hoppas att ni inte har barn som behöver "speciell" hjälp! Ni behöver inte skriva mer i denna tråd! Jag är inte intresserad av er "hjälp"...
  • UngMamma1986
    MxMeNow skrev 2015-01-15 18:13:44 följande:
    Vänd dig till vården för "expertråd", inte FL. Och om sonen har behov av "speciell hjälp" bör han ha vårdkontakter ni kan vända er till.
    När jag skriver här är ju det för att få kontakt med andra föräldrar som kanske är/har varit i samma sits o kan tipsa.
    Annars får man ju springa till vården för minsta lilla, speciellt som förstagångsförälder när man inte har en aning om vad man sysslar med.

Uppenbarligen så har du inga råd eller nån kunskap om mitt problem. Så var vänligen och håll käften nu. TACK!
  • UngMamma1986
    MxMeNow skrev 2015-01-15 18:22:15 följande:
    Att "hålla käften" förutsätter verbal kontakt, vilket vi inte har. Tack.
    Höhöhöhöhöhöhö, nu var du både rolig och utbildande. Tack för det..
  • UngMamma1986

Tack ni senare som skrivit mer mogna och riktigt hjälpsamma tips!
    Inte kul att bli påhoppad av "vuxna" när man känner en stor frustration ang sitt barns utveckling och söker tips från föräldrar som är/varit i samma situation.
     Eller man kanske borde springa ner vårdcentraler så fort nånting händer ens barn..?

Vi ska absolut testa nedräkningsmetoden. Jag tror min son kan reagera ungefär som ni beskriver. Och framför allt tror jag han kommer känna sig stolt.

Belöningsmetoden behöver kanske inte bara passa hundar, men den känns fel. Han är ju som sagt listig, och vet hur han ska få som han vill.

Nu ska jag ta fram pennor och papper och göra en nedräkningslista :)

Önska mig lycka till Flört

• UngMamma1986
    lialia skrev 2015-01-18 22:50:44 följande:

Vår son var fyra år och två månader när han slutade. Vi hade testat allt under ca två års tid och fått honom att sluta ett kort tag vid tre och ett halvt, men då blev han magsjuk och fick panik, så vi fick börja om. Och när jag menar allt så pratar jag om böcker, klistermärken, belöningssystem, att låta honom gå länge med blöjor, etc - varvat med långa pauser för att vi inte skulle fastna i tjatfällan - men han kunde bara inte hantera det. Vår son är fantastisk, men ibland när jag läser om aspergers känner jag igen vissa drag, behovet av rutiner, problem med hygien - han hatar att duscha - etc. Sedan hade vi tänkt sluta vid fyraårsdagen, men det fick vi lägga ner, eftersom han fick sådan panik och inte alls ville fylla år, alla påminnelser om födelsedagen fick honom att gå i spinn - och vi hade ju tänkt tvärtom, att det roliga kalaset skulle distrahera från blöjstoppet. Nu blev det till sist så att vi började med en lek - att vi inte kunde få tag i honom när det var blöjdags, så att han gick runt naken, timmar i taget (så att vi visste att han faktiskt klarade av att inte bära blöja), och då hände det att han gick på toa, sedan slutade vi ordentligt på sommaren, när vi var ute och badade - vi fick på honom badkläderna och efteråt fanns det plötsligt inga blöjor kvar. Sedan gällde det att distrahera honom direkt, med lekar och glass etc, och sen var vi stenhårda: inga blöjor på dagen. Han var lite nervös i några dagar men sedan var han SÅ stolt.

Tack för ditt svar!
    Vi har aspergers och autism i släkten, så jag är lite vaksam och beredd på tecken, speciellt mot sonen.
    Min son är rätt speciell och beter sig inte helt som andra 4åringar.
    Han är rädd för mkt, gillar inte höga ljud o kan gråta lätt. Och han har alltid varit sen med det mesta i utvecklingen, sen med gång, sen med tal, och nu talar han inte rent, så vi har fått kontakt med en logoped.
     Han är vattuman, dom är ensamvargar. Han leker oftast ensam eller med lillasyster, så det behöver ju inte bero på autism. Han har vänner på dagis, men han klarar sig utan dom oxå, saknar dom inte under loven.
    De med autism brukar oftast ha nåt intresse dom är lite bättre på, han är väldigt bra på djur, siffror, färger och bokstäver.
    När han var 2år lärde han sig räkna till 8, nu kan han räkna till 25. Han kunde flera olika djur och deras läten, sen lärde han sig färger fort och nu börjar han kunna alfabetet, trots att vi inte läst så mkt för honom.

Hur gammal är din son idag?
Svar på tråden Hur får man en 4åring blöjfri?