lialia skrev 2015-01-18 22:50:44 följande:
Vår son var fyra år och två månader när han slutade. Vi hade testat allt under ca två års tid och fått honom att sluta ett kort tag vid tre och ett halvt, men då blev han magsjuk och fick panik, så vi fick börja om. Och när jag menar allt så pratar jag om böcker, klistermärken, belöningssystem, att låta honom gå länge med blöjor, etc - varvat med långa pauser för att vi inte skulle fastna i tjatfällan - men han kunde bara inte hantera det. Vår son är fantastisk, men ibland när jag läser om aspergers känner jag igen vissa drag, behovet av rutiner, problem med hygien - han hatar att duscha - etc. Sedan hade vi tänkt sluta vid fyraårsdagen, men det fick vi lägga ner, eftersom han fick sådan panik och inte alls ville fylla år, alla påminnelser om födelsedagen fick honom att gå i spinn - och vi hade ju tänkt tvärtom, att det roliga kalaset skulle distrahera från blöjstoppet. Nu blev det till sist så att vi började med en lek - att vi inte kunde få tag i honom när det var blöjdags, så att han gick runt naken, timmar i taget (så att vi visste att han faktiskt klarade av att inte bära blöja), och då hände det att han gick på toa, sedan slutade vi ordentligt på sommaren, när vi var ute och badade - vi fick på honom badkläderna och efteråt fanns det plötsligt inga blöjor kvar. Sedan gällde det att distrahera honom direkt, med lekar och glass etc, och sen var vi stenhårda: inga blöjor på dagen. Han var lite nervös i några dagar men sedan var han SÅ stolt.
Tack för ditt svar!
Vi har aspergers och autism i släkten, så jag är lite vaksam och beredd på tecken, speciellt mot sonen.
Min son är rätt speciell och beter sig inte helt som andra 4åringar.
Han är rädd för mkt, gillar inte höga ljud o kan gråta lätt. Och han har alltid varit sen med det mesta i utvecklingen, sen med gång, sen med tal, och nu talar han inte rent, så vi har fått kontakt med en logoped.
Han är vattuman, dom är ensamvargar. Han leker oftast ensam eller med lillasyster, så det behöver ju inte bero på autism. Han har vänner på dagis, men han klarar sig utan dom oxå, saknar dom inte under loven.
De med autism brukar oftast ha nåt intresse dom är lite bättre på, han är väldigt bra på djur, siffror, färger och bokstäver.
När han var 2år lärde han sig räkna till 8, nu kan han räkna till 25. Han kunde flera olika djur och deras läten, sen lärde han sig färger fort och nu börjar han kunna alfabetet, trots att vi inte läst så mkt för honom.
Hur gammal är din son idag?