• UngMamma1986

Hur får man en 4åring blöjfri?

Jag undrar som rubriken lyder hur man får en 4åring blöjfri?
    Skriver främst till er med äldre barn som fortfarande har blöja.
    Det kanske finns nån som fått speciella tips från BVC el dyl.

Tvivlar starkt på att klistermärken funkar när barnen är större o lite smartare, eller?

Skulle verkligen vilja få tips och kanske råd om man kan vända sig till nån expert eller nåt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-19 13:54
    Jag har fått en hel del bra tips som vi ska testa.
    Vi har som mål att sluta helt med blöjor till sommaren (lite enklare då).
    En annan sak jag funderar över... Ni skriver att helt plötsligt är blöjorna slut, det har jag oxå tänkt säga till honom.
    MEN hur har det funkat på natten? Har ni behövt använda nattblöja? Är det något barn som velat ha nattblöja på dagen? Vad/hur har ni gjort då?

Jag är riktigt tacksam för era svar! :)

• Svar på tråden Hur får man en 4åring blöjfri?
  • Annelie 76

Varför skulle inte klistermärken hjälpa? Alla normala människor reagerar ju positivt på belöningar, varför skulle inte ditt barn göra det?

• UngMamma1986
    Annelie 76 skrev 2015-01-15 16:45:35 följande:

Varför skulle inte klistermärken hjälpa? Alla normala människor reagerar ju positivt på belöningar, varför skulle inte ditt barn göra det?

Jag tror att min listige son skulle gå på toaletten bara för att få nåt, inte för att lära sig. Han kanske skulle göra behov, men slutar man med belöningarna, så skulle han bli ledsen o kanske sluta gå på toaletten.
     Eftersom han är större känns det som att vi behöver nåt mer konkret än bus o lek.

Mitt barn - min teori.
  • Kontra
    MxMeNow skrev 2015-01-15 17:52:09 följande:

Varför är han inte blöjfri än om han är så smart?

Oj, lite spydig eller?
  • MenloPark

Givetvis fungerar belöningar.

Jag fick min listige son att bli blöjfri med hjälp av just belöningar. Han var 2,5 år då.

Han fick ett litet paket för varje gång han gick på toan och gjorde något i den (kissade eller bajsade). Paketen innehöll små Pixböcker, reflexer, osv. Han kissade på sig EN gång under testperioden.

Slutprovet blev en heldag på Junibacken. Han skulle få välja vad han ville inne i deras butik, om han såg till att gå på toaletten i tid. Han klarade det galant!

Jag talade då om för honom innan att nu hade han blivit så stor och duktig, så detta skulle vara den sista sk "kisspresenten". Han förstod och sedan den dagen har vi inte haft en enda kiss- eller bajsolycka. Han är fyra år idag.

• MxMeNow
    MxMeNow skrev 2015-01-15 17:52:09 följande:

Varför är han inte blöjfri än om han är så smart?

En vettig fråga mtp situationen.
  • UngMamma1986
    Kontra skrev 2015-01-15 17:54:54 följande:

Vad är det som inte fungerar? Vad har ni testat redan?

Vi har testat att låta honom gå utan blöja, vi har testat att berömma när han faktiskt har kissat i pottan/toaletten, så han vet om hur man ska göra.
    Vi har förklarat för honom att han snart fyller 4 o då är han en stor kille o ska sluta med blöjan. Han håller med, men när vi påpekar att födelsedagen närmar sig, så blir han hysterisk och får panik o säger att han alltid ska ha blöja.
     DÄRFÖR känner jag att enkla metoder som funkar för "alla normala människor" nog inte funkar på min son. Därför började jag med att vi kanske behöver expertråd.....

Till er som skrev elakheter..., jag hoppas att ni inte har barn som behöver "speciell" hjälp! Ni behöver inte skriva mer i denna tråd! Jag är inte intresserad av er "hjälp"...
  • MxMeNow
    UngMamma1986 skrev 2015-01-15 18:09:57 följande:

Vi har testat att låta honom gå utan blöja, vi har testat att berömma när han faktiskt har kissat i pottan/toaletten, så han vet om hur man ska göra.

Vi har förklarat för honom att han snart fyller 4 o då är han en stor kille o ska sluta med blöjan. Han håller med, men när vi påpekar att födelsedagen närmar sig, så blir han hysterisk och får panik o säger att han alltid ska ha blöja.

DÄRFÖR känner jag att enkla metoder som funkar för "alla normala människor" nog inte funkar på min son. Därför började jag med att vi kanske behöver expertråd.....

Till er som skrev elakheter..., jag hoppas att ni inte har barn som behöver "speciell" hjälp! Ni behöver inte skriva mer i denna tråd! Jag är inte intresserad av er "hjälp"...

Vänd dig till vården för "expertråd", inte FL. Och om sonen har behov av "speciell hjälp" bör han ha vårdkontakter ni kan vända er till.
Svar på tråden Hur får man en 4åring blöjfri?