• Fridaaaaa

Låta bebis somna om "själv"? Hjälp!

Hej!
    Jag har en bebis som är ca 6 veckor, hon sover i sitt babynest mellan mig och pappan. Hon gillar att sova i sitt babynest då hon ofta verkar sova djupare än på oss. Nu till min fråga efter några jobbiga nätter. "Ska" man låta henne somna om själv i sitt babynest efter matning på natten? Hon brukar gny lite (skriker hon tar ngn av oss givetvis upp henne). Inatt lät jag henne inte gny alls utan tog upp henne direkt och resultatet blev att det tog 1,5 timme att försöka få henne att somna. När jag va så utmattad va jag tvungen att gå ut ur rummet och 10 min senare när jag kom tillbaka låg hon och sov.
    Jag vill ju inte att hon ska känna sig övergiven, hur gör ni andra??

• Svar på tråden Låta bebis somna om "själv"? Hjälp!
  • Örebro

Jag lät det alltid ta den tid det tog. Olika från dag till dag, vecka till vecka, månad till månad.
    Jag ammade dock min son till sömns.

• suziz

Om hon bara gnyr så låter du henne somna själv, hon verkar behöva få vara ifred när hon ska sova/somna. Vissa barn gnyr sig till sömns utan att för den sakens skull vara ledsna. Skriker hon så det ju en annan sak och då är ni ju där för henne.

Du kan ju annars även prova att lägga en hand på henne och puffa lätt så känner hon att du är där och du känner att du inte bara ignorerar henne. Du märker ju rätt snabbt om det bara verkar störa henne.

• Anonym (X)

Amma till sömns. Det funkar fint för oss. I början gjorde Jag som du gör nu och då brukade Jag vara uppe hela nätterna praktiskt taget. Det funkar inte på längden...

• Cruella de villeloutoscha

Var inte rädd att bebin inte känner sej. De älskar dessa små 'nästen' . Låt henne gny lite, det ärett sätt att snacka lite med dej.. för att komma till ro.. självklart tar jag ovkså upp barnet om det skriket , du hör nu nästan på det efter 6 v. Oftast får man ha barnen rätt länge kvar i sängen, tryggheten naturligtvis, men man kan skapa den genom att ha SAMMA ritual varje kväll, lite puss, kram sångev berätta nåt. Visst, vi ses som tråkiga föräldrar kanske, men för barnen och din sömn är detta kanon!!man kan aldrig skämma bort en bebis! Kram till er!

• Flickan och kråkan

Om hon bara gnyr lite så inte ens säkert att hon är vaken. Ni ligger ju bredvid så hon märker nog av er ändå. Min yngsta är 1,5 och har lite orolig sömn för tillfället. Han vaknar inte helt men gnyr och har ytlig sömn och är på väg att vakna. Räcker med att lägga en hand på honom eller andas honom lite i nacken så blir han lugn och somnar. Ni måste ju inte ta upp om du märker att hon sover vidare lättare "själv". Man får testa sig fram och vara betedd på att det kan ändras.....måååånga gånger .

• Limaliie

Vår dotter gnyr i stort sätt alltid innan hon somnar, hon är 5 månader nu och detta gör hon även i famnen vilket är det sätt hon nästan alltid somnar på (vaggas till sömns eller ammas) hon gnyr även när hon ammas till sömns.

Om hon skriker är det ju en annan sak, då tar ni upp henne men gny är nog ingen fara vår skriker ibland, även om det är rätt sällan sig till sömns också i vår famn. Vad ska man göra? Finns inte så mycket, vi håller ju om henne och detk änner hon ju ändå.

• suziz
    Anonym (X) skrev 2015-01-15 13:23:27 följande:

Amma till sömns. Det funkar fint för oss. I början gjorde Jag som du gör nu och då brukade Jag vara uppe hela nätterna praktiskt taget. Det funkar inte på längden...

Gjorde jag också men skulle inte rekommendera det om inte barnet kräver det själv. Min dotter släppte inte taget och gick alltså inte lossa från bröstet, utan hon låg hela natten fastklistrad vid mitt bröst i 10 månader!

Men TS barn verkar ju hellre vilja vara ifred och sova och somnar sämre när de tar upp henne?

Svar på tråden Låta bebis somna om "själv"? Hjälp!