Fridolin och skolan, så räddar vi den på 100 dagar.
Snacka går ju... Att verkligen få något gjort är en helt annan sak!
Det kommer att ta decennier att reparera den svenska skolan. Det tog decennier att rasera den så det är inte konstigt i sig.
Snacka går ju... Att verkligen få något gjort är en helt annan sak!
Det kommer att ta decennier att reparera den svenska skolan. Det tog decennier att rasera den så det är inte konstigt i sig.
Fråga dig själv varför svensk skola låg i topp på 80 och 90-talet. INNAN det fria skolvalet, kommunaliseringen och friskolereformen kom till och raserade svensk skola
Men nä, det vill ni aldrig ni borgare.
Och du Mentat, det tog två decennier. 90- tal och 10-talet.
Enda som hjälper är en statlig, enhetlig skola.
@ Rataxes
Jag trodde i min enfald att detta var en diskussionstråd, men det är tydligen en allmän klagotråd på regeringen för missnöjda borgare.
"Vänstervåp", "inbillningsminister" , "min sambo ser rött"; är det vettiga argument i skoldebatten tycker du?
Jag är själv akademiker och betackar mig för den typen av "diskussion"
@ Mentat
Jag har aldrig presenterat majorens personlighet som ett argument. Jag tycker han verkar rätt trevlig faktisk (inte för att det har med saken att göra) . Och jag håller med honom om förstatligandet av skolan, som jag redan nämnt.
Ja, Finland skulle eventuellt kunna tas fram som indikation. Men då kvarstår faktum att svenska elever presterade mycket bra ända fram till början av 2000-talet. Det fanns alltså ingen "gradvis process" utan tappet kom precis lagom till att de elever som gått i 90-talets skola deltog i PISA. Jag uppfattar det som ett bevis på samband.
Om fyra genomgripande förändringar av svensk skola har genomförts sedan 90-talet så borde det ju vara dessa som vi ser resultatet av nu. Inte något som hände för 45 år sedan. Och det är inga små förändringar; de har förändrat svensk skola i grunden.
Men du menar istället att något som hände för 35 år tidigare sinte fick något genomslag alls förrän på 2000- talet pga av att det fanns en del lärare kvar som var bra? Och jättereformerna under 90-talet, spelar de ingen roll alls då enligt dig?
Upprördheten över att hitta för få kvinnonamn i historieböckerna var verkligen ett lågvattenmärke!
Uppenbarligen är könskvotering viktigare än att gå igenom vilka som har haft betydelse för historiens utveckling och då kvinnorna inte hade mycket till rättigheter förr i tiden är det inte konstigt att männen överväger.