• Fröken Smilla

Polyp hittad under IVF-behandling. Någon annan?

Hej!

På andra ultraljudet under pågående IVF-behandling (korta protokollet) konstaterade läkaren att jag har vad som ser ut som en polyp i livmodern. Hon hade sett den vid första VUL:et också men ville inget säga om den hade försvunnit till andra gången.

Det var ett hårt slag för det innebär att det inte blir någon återföring förrän polypen är borta. Däremot fortsätter behandlingen och blir det något embryo fryses det ned.

Är det någon annan här som fått samma besked?

Hur länge fick ni vänta på hysteroskopi, eller gjordes den i samband med ÄP?

Jag lär får lite fler svar på måndag då det är dags för VUL igen men vill gärna höra era berättelser.

• Svar på tråden Polyp hittad under IVF-behandling. Någon annan?
  • Happyland

På mig hittade man en polyp på undersökningen INNAN jag skulle starta. Detta gjorde att jag fick skjuta på spraystart och ist vänta på operationstid. Tog ca 2,5 mån innan jag fick tid och stod då på "återbudslista" där jag meddelat att jag kunde komma med kort varsel.

Själva ingreppet görs på dagkirurgin och man kan gå hem samma dag. Var lite nervös innan, men det gick supersmidigt och eftersom man blir sövd är det mest narkosen som spökar lite efteråt. Blödde i någon vecka efter ingreppet och fick sedan invänta nästa mens för att kunna börja med sprayen i kommande cykel.

Lycka till nu!

• Fröken Smilla

Tack för svar ja det vanligaste är ju att man hittar den innan behandling, min har lyckats uppkomma lagom mitt i behandling. Är inte jätteorolig över själva ingreppet, men det hade ju varit väldigt smidigt om de tog den samtidigt som de tar äggen, så man slipper göra två så liknande ingrepp.

Läste om någon i England som också fått samma besked där de tog båda samtidigt men vet inte alls om rutinerna är desamma i Sverige. Läkaren på RMC sa iaf att opererande läkare skulle titta på det så kanske kanske betyder det att de även kommer ta bort polypen. Man kan ju hålla tummarna iaf

Svar på tråden Polyp hittad under IVF-behandling. Någon annan?