• Anonym (???)

Boende adress

Gick isär för snart 1 år sedan och barnen har varit skrivna hos mig (snäll exman då) för att jag skulle kunna söka BB för att kunna klara av att avsluta studier. 

Nu har jag avslutat dem och då vill exmaken att barnen ska vara skrivna hos honom för nu är det hans tur att ha det bra ekonomiskt säger han fastän jag precis har klarat mig under studierna. Jag är inte inte så sugen på att låta alla barnen vara skrivna hos honom då jag förlorar BB så jag sade att jag kanske kunde gå med på att 2 bor hos honom och att jag har en hos mig. Men dels så kommer jag ju förlora halva mitt BB och så kommer vi förlora flerbarnstillägget.

Har pratat med honom om att ha alla barnen skrivna hos mig & dela på BB till honom, men är jag helt dum i bollen då? För jag har ju fan inte med hans ekonomi att göra...  Men kan jag också neka, eller hur tror ni det ser ut i rätten om han skulle gå vidare med detta..??. Är det något han kan göra liksom?

• Svar på tråden Boende adress
  • Anonym (???)

Hittade detta på nätet...

"om det inte finns någon sådan gemensam bostad och barnet bor lika många nätter hos båda föräldrarna eller om föräldrarna lämnar olika uppgifter om var barnet bor, ska barnets folkbokföring bestämmas utifrån barnets boendesituation. Vid denna typ av bedömning av ett barns folkbokföring är det Skatteverket som beslutar var barnet ska vara folkbokfört."

"När båda föräldrarna har flyttat från den ursprungliga gemensamma bostaden, bör enligt de riktlinjer som gäller ett barn som har dubbel bosättning anses bosatt där det tillbringar flest dygnsvilor. Om barnet i dessa fall vistas i lika stor omfattning hos båda sina föräldrar, får bedömningen av var barnet skall anses ha sitt egentliga hemvist avgöras med beaktande av objektiva förhållanden såsom skolgång, förskola, vistelse dagtid, ansvar för den vardagliga omvårdnaden, praktiska angelägenheter, fritidssysslor m.m. "

Men frågan är om man har en chans då...

• Anonym (fuskare??)

Är ni några jävla bidragsfuskare eller?? Tycker du att det är okej att någon av er försnillar er till skattepengar?

Era barn ska givetvis inte vara folkbokförda där någon av er eller båda tjänar mest bidrag utan där de faktiskt bor. Och ni får därmed nöja er med de bidrag som ni har rätt till. Om barnen bor lika mycket hos er båda får ni låta skattemyndigheten avgöra åt er var barnen ska vara folkbokförda.

Eller vad skulle du tycka om att jag hittade på ett till mer barn bara för att kunna plocka ut mer bidrag? För det är exakt det du gör. Hittar på att du har barn boendes hos dig utan att veta om du faktiskt har det.

• Brumma

Hur bor barnen?

Bor de vv så kvittar det ju var de är skrivna gällande barnbidrag eftersom båda vårdnadshavarna då har rätt till halva barnbidraget.

Även bostadsbidrag kan man få för barn som bor en del (minst 30 dygn per år tror jag).

Så huvudförhandling är naturligtvis - hur bor barnen idag?

• Anonym (???)
    Brumma skrev 2015-01-10 08:59:08 följande:

Hur bor barnen?

Bor de vv så kvittar det ju var de är skrivna gällande barnbidrag eftersom båda vårdnadshavarna då har rätt till halva barnbidraget.

Även bostadsbidrag kan man få för barn som bor en del (minst 30 dygn per år tror jag).

Så huvudförhandling är naturligtvis - hur bor barnen idag?

Barnen bor varannan vecka hos oss båda men är skrivna hos mig.. Jag hittade info idag på internet tack vare en vän
    www.konstnarsnamnden.se/Sve/Filer/PDF-Filer/Bostadsbidrag_till_barnfamiljer.pdf

Men vad innebär detta..

Mitt ex har en 4:A på ca 90 kvm, han tjänar 23500:- i månaden.. och hyran är ca 6300 - 6400 kr...
    Jag försöker räkna på detta men fattar ej... Hoppas att någon kan hjälpa mig!
    TACK!

• SupersurasunkSara

Om barnen bor lika mycket hos båda föräldrarna och de inte är överens så skrivs barnen hos den som bor närmast skolan.

Det fick iaf jag veta när jag frågade.

• Anonym (???)
    SupersurasunkSara skrev 2015-01-11 23:31:54 följande:

Om barnen bor lika mycket hos båda föräldrarna och de inte är överens så skrivs barnen hos den som bor närmast skolan.

Det fick iaf jag veta när jag frågade.

Jag bor närmast skolan fågelvägen som jag har läst om...Men det skiljer inte jättemånga meter...
  • Tihi

Och så undrar folk varför Sverige är på väg åt helvete. {#emotions_dlg.djavulsk}

• SupersurasunkSara
    Anonym (???) skrev 2015-01-12 01:08:48 följande:
    Jag bor närmast skolan fågelvägen som jag har läst om...Men det skiljer inte jättemånga meter...
    Då kommer de troligen skrivas där vid en ev tvist eftersom de dessutom redan är skrivna där. Om de inte räknar gångväg till skolan.

Enklast är väl att ringa folkbokföringen och fråga anonymt om du inte vill uppge namn?
Svar på tråden Boende adress