• Viola78

Hur snabbt efter misslyckad IVF kan man göra ett nyt försök?

Hej!

Vad jag förstått så är det många här som gjort flera IVF-försök. Jag bara undrar om ni kan svara på hur snabbt efter ett misslyckat försök som man kan göra ett nytt? Måste man vänta en tid emellan??

Jag vet att man ska vara positivt inställd och tro på att det ska funka och blablabla... Men jag blir lugnare och mår bättre av att veta vad plan B är OM det inte går vägen. Jag hoppas kunna ta en eventuell besvikelse bättre om jag redan på förhand vet hur jag ska gå vidare. Är så rädd att bli totalt förkrossad och gå sönder helt om jag hoppas för mycket...

• Svar på tråden Hur snabbt efter misslyckad IVF kan man göra ett nyt försök?
  • Jag är bara jag

Om det är ett helt nytt försök d.v.s ET ska man vänta minst en mens mellan. FET kan man göra direkt,men det rekommenderas kanske inte. Vi har gjort 3 FET och 1 ET på ett år,men hade kunnat göra fler.

• Sälma Riit
    Viola78 skrev 2015-01-07 16:32:50 följande:

Hej!

Vad jag förstått så är det många här som gjort flera IVF-försök. Jag bara undrar om ni kan svara på hur snabbt efter ett misslyckat försök som man kan göra ett nytt? Måste man vänta en tid emellan??

Jag vet att man ska vara positivt inställd och tro på att det ska funka och blablabla... Men jag blir lugnare och mår bättre av att veta vad plan B är OM det inte går vägen. Jag hoppas kunna ta en eventuell besvikelse bättre om jag redan på förhand vet hur jag ska gå vidare. Är så rädd att bli totalt förkrossad och gå sönder helt om jag hoppas för mycket...

Du kan göra direkt efteråt. Jag är nu gravid efter ET som påbörjades på mensen efter ett FET. Men hör med din läkare och driv inte igenom något som hen inte rekommenderar. 
  • Viola78

Ok, tack för svaret! Jag är helt ny på det här och vill bara kolla så jag fattar rätt: ET innebär att man stimulerar, plockar ut ägg, befruktar och sätter tillbaka, och FET att man tar ett nedfruset embryo och sätter tillbaka, eller?! Nån som har erfarenhet av vad som brukar funka bäst, vilket alternativ bör man välja (om man är i en situation där man har chans att välja vill säga)?

• Jag är bara jag

2 ET på raken med bara IVF-mensen mellan brukar ingen klinik göra. Vid ostimulerat FET har man inga extra hormoner i kroppen och då kan man göra ET cykeln därpå.

Du har rätt ts ang. ET/FET. FET kan även göras stimulerat,det har jag gjort alla ggr eftersom jag gör ED.  Det är högre chans vid ET än FET,men lite högre chans vid FET av samma äggomgång man tidigare blitt gravid av. När jag satt in 2 blastocyster vid FET har chansen varit 45% och vid ET 65%.

Svar på tråden Hur snabbt efter misslyckad IVF kan man göra ett nyt försök?