Berätta för en barnlös kompis att jag är gravid?
Tycker att du gör helt rätt i att berätta för vännen enskilt. Jag fick ett missfall som jag inte berättat för någon mer en de absolut närmaste och sedan blev en av mina vänner gravid. Jag hade inte berättat om missfallet när hon berättade om hennes graviditet. Jag vet att jag reagerade på ett väldigt konstigt sätt jämfört med vad hon hade förväntat sig. Jag borde ju ha blivit glad för hennes skull men istället blev jag ledsen. Bet ihop och låtsades för hennes skull. Men hon märkte ju att något var fel.
Har sedan fått förklara varför min reaktion var så konstig och nu förstår hon mina känslor. Men jag har ärligt talat inte orkar träffa henne särskilt ofta under hennes graviditet.
Så berätta enskilt och ge henne ensamhet efteråt om hon behövde det. Jag hade aldrig klarat av att umgås med min vän en hel kväll efter att hon hade berättat (jag behövde åkte hem och gråta). I dagsläget hade jag inte tyckt att det varit lika jobbigt som jag tyckte just då, så det beror ju helt på hur allting känns för stunden.
Lycka till med allting och grattis till graviditeten! :)