• Nenne666

Släpper ni iväg era tonåringar på nyårsfest?

Anonym (Onormal?) skrev 2014-12-28 00:05:43 följande:

Min dotter är 16 år. På nyår har hon "bestämt" att hon ska åka ca 3 mil bort på en fest dit det kommer ca 40 pers. Jag känner ingen av dem och har inte mer än just träffat den kompis hon tänker åka dit med. Den kompisen är 18 år och det jag fått höra om henne innan - via både min dotter, och andra - är enbart negativa saker gällande droger, allmänt dåligt omdöme etc.
    Festen hålls av en kille som min dotter träffat ett par gånger men pratat "jättemycket" med. Han är 20 år. Alla som behöver har sängplats i huset där festen hålls. Naturligtvis ska hon då sova där.
    Två av hennes klasskompisar ska också dit. De har jag aldrig träffat heller.

Spontant känner jag bara STOPP!

Men - så ber jag dottern ta fram telefonnummer till klasskompisarnas föräldrar då jag vill ventilera detta med dem. Vad har deras döttrar berättat om festen t ex?
    Kan vi komma överens om att nån av oss åker o hämtar etc?

Dottern blir skitförbannad. Hon ringer sin ena kompis o säger att jag vill prata med hennes föräldrar. Det vill inte kompisen då festen isåfall skulle verka misstänkt.

Alltså är jag helt ute o cyklar?! Vad gör era tonåringar på nyår?! Är jag helt jävla orimlig när jag tycker att hela grejen är vansklig?! 

Fan vad irriterad jag är nu!!

Jag hade inte tillåtit mitt 16-åriga barn åka på nyårsfest 40 mil bort hos folk som jag inte har den minsta aning om. Och den minsta snack om droger och annat skit hade ju inte gjort saken enklare. Nä. Jag hade hållit mina barn hemma, eller i den miljön där jag har lite koll och har möjlighet att komma till undsättning om

Något inträffar ..
  • Nenne666
    Nenne666 skrev 2014-12-29 01:56:07 följande:
    Jag hade inte tillåtit mitt 16-åriga barn åka på nyårsfest 40 mil bort hos folk som jag inte har den minsta aning om. Och den minsta snack om droger och annat skit hade ju inte gjort saken enklare. Nä. Jag hade hållit mina barn hemma, eller i den miljön där jag har lite koll och har möjlighet att komma till undsättning om

Något inträffar ..
    40 mil? Förlåt. 3 mil. (Är trött nu) godnatt!!
  • Nenne666
    Anonym (16 årig tjej) skrev 2014-12-29 15:48:47 följande:

Jag är 16 år och ska nu på nyår till en fest 2,6 mil bort med folk jag inte känner. Folket är dessutom mycket äldre än jag och mina kompisar. Dvs i 20 års åldern eller äldre. Jag bor hos min pappa då, som bryr sig men resonerar annorlunda. Jag är en skötsam dotter som går naturlinjen, sköter skolan själv utan att be om hjälp. Jag dricker ibland, men i små mängder. Jag får dricka mer om jag vill, jag får festa mer om jag vill. Men jag väljer att bara göra det ibland.

Medan mina vänner som har föräldrar som är super strikta dricker sig stupfulla och tar chansen när dem får den. De förlorar kontrollen och omdömet totalt och tycker att det är super spännande. Men vi som har föräldrar som låter oss sköta och ta hand om oss själva, gör det också. Vi är dem lugnaste.  Det finns som har föräldrar som själv dricker, tar droger eller som inte är så bra föräldrarar. Det är dom barnen/tonåringarna som som dricker varje helg och börjar ta droger osv. Men dom allra värsta, som dricker mest är de som "måste ta chansen", ja det som inte kan tänka själva för att deras föräldrar alltid tänker åt dem.

Det beror ju på hur tonåringen är. Men föräldrar måste låta sina barn tänka själva, jag fattar att ni är oroliga. Men någon som alltid kan förlita sig på att sina föräldrar tänker inte. Tro mig. Är du en förälder med en bra familj och har du en son eller dotter som är klok, så måste du lita på denne. Ja, något kan alltid hända. Men då är det väl ingen som lär sig mer av det misstagen än tonåringen själv? Ni kan inte förhindra allt era barn gör, för att ni är rädda att något ska hända. Om 2 år ska din dotter klara sig helt själv. Snälla, låt henne ta besluten själv. Ha en bra kontakt  och relation med henne, lita på henne och låt henne åka dit, då kommer allt gå bra. Blir nästan mörkrädd, hon är ung, ja. Men hon är inget barn längre och om mindre än 2 år ska hon klara sig helt utan dig.

Bara för att man litar på sina barn så betyder det inte att dom inte kan råka väldigt illa ut av omgivningen. Att det finns föräldrar och vuxna som vill försäkra sig om säkerheten och vilken typ av folk det handlar om efterlyses. Självklart ska vi vuxna bry oss, sätta säkerheten främst och ha så mycket koll det bara går. Att en 17-åring är tuffare och kanske kaxigare än sitt eget bästa är något man får räkna med, mer eller mindre. Och bara för att du är skötsam och pålitlig så betyder det inte att även du kan bli ofrivilligt drogad, nedslagen, lurad, rånad, våldtagen osv... Men det förstår du kanske den dagen du själv blir förälder eller råkat ut för något obehagligt. Nåja.
  • Nenne666
    MEE83 skrev 2014-12-29 19:59:09 följande:
    Har man nära vänner med sig så håller man förhoppningsvis ett öga på varandra, det är en del av ansvaret man har som en god och nära vän, att se till så att ens kompis inte hamnar i för stor knipa, gör dom det ändå så är man där och tar en av "smällarna". :)

Det är svårt att bli våldtagen eller utnyttjad(till exempel under grov berusning) om man har polare som är där och täcker upp.

Det är svårare att råna eller misshandla någon om denna någon har kompisar som täcker upp.

När allt flyter på enligt planerna. JA!
  • Nenne666
    MEE83 skrev 2014-12-29 21:01:29 följande:
    Så där kan man tänka om precis allting. Att äta middag är en risk. Att promenera över gatan är en risk. Att sätta sig i bilen och köra till sin arbetsplats är en risk. etc.

Ehh ja. Men det händer saker , även för den bästa. Så vad försöker du säga?
  • Nenne666
    MEE83 skrev 2014-12-29 23:27:15 följande:
    Att 16-åringar kan klara av ganska mycket på egen hand utan att mamma och pappa håller dom i handen jämt och ständigt OCH att man inte kan gå runt och skita sig i brallan över minst lilla grej.

Risker tar vi varje dag. Så då får man göra en avvägning, sedan så kan vissa 16-åringar ha större förutsättningar att klara sig bättre på egen hand, andra kanske är i behov av att mamma och pappa håller dom i handen.
    Det handlar inte ett skit om det. Det handlar om att vuxna öht ska vara mer uppmärksamma på sina ungdomar just för att det händer förbannat mycket. Hur mogen du än är som 16 så kan du fortfarande bli mördad ....50 åringar blir mördade och råkat illa ut. Vilken värld lever du i?
  • Nenne666
    MEE83 skrev 2014-12-30 00:04:45 följande:
    Hur många dråp och mord har vi per år? ca 90 i snitt har jag för mig. Varav många är relaterade till organiserad brottslighet och relationskonflikter. Som vanlig mallanmjölks svensson kan du alltså andas ut. Så ja, jag lever i en värld där risken att bli mördad är näst intill minimal. Vilken värld lever du i?
    Fortsätt du i din lilla värld där inget händer . Jag skiter fullständigt i det. Hej då!
  • Nenne666
    MEE83 skrev 2014-12-30 00:21:33 följande:
    Tack.

Fortsätt du i din lilla värld där du oroar dig mer över mord och dråp än till exempel bilolyckor som tar betydligt fler liv varje år. Logik och riskanalys i världsklass.

Mord är väl inte det enda man kan råka ut för? Eller klarar du inte att läsa ett exempel och se helheten? Men du... Luta dig tillbaka på dina rosa fluffiga moln. Orkar inte med sånt här naivt folk .....ni är ett omöjligt projekt som först måste råka ut för saker innan ni fattar. Lycka till i livet. Nu ska jag lägga mig. Godnatt!!!!!
Svar på tråden Släpper ni iväg era tonåringar på nyårsfest?