Inlägg från: Anonym (16 årig tjej) |Visa alla inlägg
  • Anonym (16 årig tjej)

Släpper ni iväg era tonåringar på nyårsfest?

Jag är 16 år och ska nu på nyår till en fest 2,6 mil bort med folk jag inte känner. Folket är dessutom mycket äldre än jag och mina kompisar. Dvs i 20 års åldern eller äldre. Jag bor hos min pappa då, som bryr sig men resonerar annorlunda. Jag är en skötsam dotter som går naturlinjen, sköter skolan själv utan att be om hjälp. Jag dricker ibland, men i små mängder. Jag får dricka mer om jag vill, jag får festa mer om jag vill. Men jag väljer att bara göra det ibland.

Medan mina vänner som har föräldrar som är super strikta dricker sig stupfulla och tar chansen när dem får den. De förlorar kontrollen och omdömet totalt och tycker att det är super spännande. Men vi som har föräldrar som låter oss sköta och ta hand om oss själva, gör det också. Vi är dem lugnaste.  Det finns som har föräldrar som själv dricker, tar droger eller som inte är så bra föräldrarar. Det är dom barnen/tonåringarna som som dricker varje helg och börjar ta droger osv. Men dom allra värsta, som dricker mest är de som "måste ta chansen", ja det som inte kan tänka själva för att deras föräldrar alltid tänker åt dem.

Det beror ju på hur tonåringen är. Men föräldrar måste låta sina barn tänka själva, jag fattar att ni är oroliga. Men någon som alltid kan förlita sig på att sina föräldrar tänker inte. Tro mig. Är du en förälder med en bra familj och har du en son eller dotter som är klok, så måste du lita på denne. Ja, något kan alltid hända. Men då är det väl ingen som lär sig mer av det misstagen än tonåringen själv? Ni kan inte förhindra allt era barn gör, för att ni är rädda att något ska hända. Om 2 år ska din dotter klara sig helt själv. Snälla, låt henne ta besluten själv. Ha en bra kontakt  och relation med henne, lita på henne och låt henne åka dit, då kommer allt gå bra. Blir nästan mörkrädd, hon är ung, ja. Men hon är inget barn längre och om mindre än 2 år ska hon klara sig helt utan dig.

Svar på tråden Släpper ni iväg era tonåringar på nyårsfest?