Inlägg från: Anonym (Onormal?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Onormal?)

Släpper ni iväg era tonåringar på nyårsfest?

Min dotter är 16 år. På nyår har hon "bestämt" att hon ska åka ca 3 mil bort på en fest dit det kommer ca 40 pers. Jag känner ingen av dem och har inte mer än just träffat den kompis hon tänker åka dit med. Den kompisen är 18 år och det jag fått höra om henne innan - via både min dotter, och andra - är enbart negativa saker gällande droger, allmänt dåligt omdöme etc.
    Festen hålls av en kille som min dotter träffat ett par gånger men pratat "jättemycket" med. Han är 20 år. Alla som behöver har sängplats i huset där festen hålls. Naturligtvis ska hon då sova där.
    Två av hennes klasskompisar ska också dit. De har jag aldrig träffat heller.

Spontant känner jag bara STOPP!

Men - så ber jag dottern ta fram telefonnummer till klasskompisarnas föräldrar då jag vill ventilera detta med dem. Vad har deras döttrar berättat om festen t ex?
    Kan vi komma överens om att nån av oss åker o hämtar etc?

Dottern blir skitförbannad. Hon ringer sin ena kompis o säger att jag vill prata med hennes föräldrar. Det vill inte kompisen då festen isåfall skulle verka misstänkt.

Alltså är jag helt ute o cyklar?! Vad gör era tonåringar på nyår?! Är jag helt jävla orimlig när jag tycker att hela grejen är vansklig?! 

Fan vad irriterad jag är nu!!

• Svar på tråden Släpper ni iväg era tonåringar på nyårsfest?
  • Anonym (Onormal?)

Tack för svaren!

Jag avstår själv att dricka alkohol och erbjuder mig att hämta klockan ett. Passar inte det så blir det ingen fest. Förväntar mig ingen som helst tacksamhet dock!

• Anonym (Onormal?)
    Anonym (asta amalgam) skrev 2014-12-30 06:59:03 följande:

OBS OBS ts lämnade tråden i förrgår!!!

Tillbaka igen!
    Har nöjt med mig att gå igenom alla svar jag fått - och som jag uppskattar!
    Statusen såhär idag en dag innan är att hon och en kompis åker (annan kompis som jag känner väl o har bra kontakt med föräldrarna till)
    Jag kommer att hämta kl ett. Detta är även kompisens föräldrar informerade om.

Budet mottogs inte med glädjetårar precis utan här har tjurats i mängder och hennes liv har i princip varit slut -  men jag har stått på mig! Känner ändå att vi har kompromissat så att jag gått lite utanför den allra första egna boxen. Tar kanske tid innan hon förstår det dock.

Jag är en hyfsat ung mamma till min tonåring då jag är 34 år. Jag känner att jag har nära till min egna tonår och verkligen förstår min dotter.Förstår att hon är superfrustrerad över att jag är en sån bitch mot henne.
    Jag litar på henne i mångt o mycket men jag vet också att hon inte har samma omdöme som en vuxen människa så att hon tar rätt beslut. Det är så jäkla lätt att det spårar ur även om hon tror att hon har koll o att nåt "inte är så farligt".
    Hon är en vettig o klok tjej med höga ambitioner men också väldigt skör. Precis som jag var i hennes ålder. Jag är övertygad om att mitt liv gått bra mer spikrakt om jag haft en tryggare uppväxt än den jag hade med alldeles för mycket egenansvar. Det passade såklart mig utmärkt då men det har definitivt kostat mig många dyrköpta misstag. Förvisso på gott och ont men jag är bombsäker på att jag vill min dotter annorlunda.

Någon ansåg det skrämmande att jag ens lade ut tråden.
    Jag bjuder på det. Jag tror de flesta tonårsföräldrar vacklar lite ibland o även om man tror man är klar över sin sak kan man behöva bolla o ventilera med andra. En tjatande, manipulerande, tjurande, pressande tonåring kan få en att känna sig som världens sämsta förälder. Det blir inte precis enklare heller när man inte delar ansvaret med den andra föräldern. Dottern o pappan kommer inte överens alls o hon bor hos mig. Trots att han avböjt delaktighet tar han sig friheten att döma ut mig totalt hur jag än gör. I den frågan har jag gjort allt som står i min makt o vet att jag inte kommer längre så då är det bara att gilla läget. Läget är dock inte alltid enkelt - därav tråden.

Gott nytt år på er alla, och tack för era inlägg!
Svar på tråden Släpper ni iväg era tonåringar på nyårsfest?