Inlägg från: Neiti75 |Visa alla inlägg
  • Neiti75

Första barnet september 2015

Jag var tvungen att berätta så fort jag fick + på stickan...

Boonyi skrev 2015-03-05 18:47:16 följande:

Jag tror jag ska berätta på jobbet nu i veckan. Vi är en liten arbetsplats och det känns som att jag vill ge dem ordentligt med tid att planera för min mammaledighet.

Hur har ni andra gjort? Har ni redan berättat för chefen eller kommer ni vänta längre?

• Neiti75

Nu har jag äntligen bokat tid för rul. Det är det enda ultraljud man får göra här (skitsnålt enligt mig!!). Den 30/3 är det dags, 2 dagar innan jag går in i v.19.

• Neiti75

Vi har inte köpt en endaste bok och kommer inte köpa heller. :) Sunt förnuft kommer man långt med. (Har läst lite i en bok som man hade på 70-talet, helt vansinniga råd. Man fick sig ett gott skratt!) För sjukdomar så finns ju Google och sjukvårdsupplysningen, tror det funkar bättre än en bok som bara samlar damm hos oss. :) Har tidigare jobbat med bl.a. barn så deras utveckling är inget jag känner att vi behöver läsa om. Personligen känner jag att förlossningen inte är något som jag oroar mig för så jag tar det som det kommer. Har svårt att tro att jag kommer köpa/låna/läsa nån bok som är relaterat till det.

De större i köpen har vi planerat och "finansierat" men inte färdigställt ännu. Då syftar jag på vagn och möbler.

Vi köper också mycket begagnat. Köper hellre mycket för en liten peng så kan vi sprida ut krafset istället för att alltid packa upp och ner grejer när man reser. :)

Men möblerna hem bli nya, sängen och en bokhylla. Madrassen var kanon som jag köpte beggad, likaså skötbordet.

Kläder har jag hamstrat genom åren så vi har det nödvändigaste. Vill inte köpa allt så att saker bli liggandes, oanvända. Bättre att komplettera ifall något saknas.

89an skrev 2015-03-11 08:31:06 följande:

Har ni andra börjat läsa några böcker eller planerat några stora inköp eller sådär? Kanske redan börjat handla saker?

Jag känner att jag själv har förberett ganska lite än så länge. Jag har inte läst några böcker än (någon som har någon att rekomendera?), men försöker hålla lite koll på vad som händer i veckan mha gravidappar i alla fall. Har köpt lite kläder, men det är från tidigare då jag passat på eftersom jag jobbar extra i barnklädesbutik. Men utöver det har jag inte förberett något. Är ju bara i v14, så det är ju lååångt kvar, men samtidigt tycker jag att tiden från plus fram tills nu verkligen har sprungit förbi och jag skriver exjobb i vår så all vaken tid går typ åt det.

Tycker det är så svårt att veta när man ska börja handla och kanske framförallt VAD(!?!) man behöver. Har som sagt redan lite kläder. Ska åka hem till mina föräldrar i helgen och jag vet att de sparat massor med kläder från när min syster och jag var små, så vi tänkte ta en titt bland dem och se vad som finns. Sen ska vi även ta en titt hos mannens föräldrar längre fram i vår. Efter det tänker jag att vi kommer ha en bra grund och kanske bara behöva komplettera med lite  grejer vi tycker är fint.

Våra föräldrar har dessutom sparat både vagga och spjälsäng, så det behöver vi inte köpa, kommer bara komplettera med madrass, täcke och kudde. Vagn tänkte vi köpa begagnat (vi vill ha en retrovagn) och slipper ju därmed leveranstid på ca 10 veckor eller vad det nu brukar vara.

Nu blev det ett väldigt långt inlägg, men hur tänker/gör ni andra? Avvaktar ni eller har ni redan börjat? Vet ni vad ni vill köpa? Är ju första barnet för oss alla, så antar att jag inte är ensam om att tycka det är lite svårt?

• Neiti75

Jag åker till Turkiet i en vecka när jag är i v.27-28. Kan inte se nå problem med det det. :) Trevligt att inte behöva bry sig om bikiniformen i år. :)

emolau skrev 2015-03-12 08:49:03 följande:

Jag är väldigt sugen på weekend i Barcelona i vår och har nu hittat en billig resa. Va tror ni om att resa utomlands i fyra dagar i vecka 23? Borde väl inte va någon större fara eller?

• Neiti75

Det finns ju en bf lista i början av tråden. Kan man inte bra kopiera och klistra den å göra de ändringar som krävs istället för att göra en helt ny...?

Knäck skrev 2015-03-16 09:41:47 följande:

Dags för BF-lista nu eller hur?

Skriv nick och datum, ålder och län/ort valfritt.

BF-lista

29/8 Knäck, 24 år, Värmland

• Neiti75

Såååå mysigt, vi låg igår tillsammans och lyssnade på Vesslan. Om ni inte har ett angelsound så rekommenderas den varmt. Köpte min begagnad för 100 pix och det var den lätt värd. Den är ju svår att "slita" ut och nya hörlurar finns ju på Claes Olsson för 49kr om man vill ha nya fräscha. :)

Så våran nya kvällrutin är att lyssna på hjärtat tillsammans.

• Neiti75

Stressa barnet?!? Det var det konstigaste jag hört.. Har ett stetoskop som jag använder när jag tar blodtryck (old school style) och brukar nångång lyssna på mina egna hjärtslag. Blir inte ett dugg stressad av det. Lyssnar ju inte i timtal direkt... Har även använt stetoskopet till att lyssna på Vesslan men det är lättare att lyssna med varsin hörlur än att dela på stetoskopet.

Finns ju miljoner andra saker här i världen som är mycket farligare. Sluta nojja. :)

Är i 16+1 idag.

V.14 för första barnet låter lite tidigt, men du kan ju prova. Jag provade första gången för 2

veckor sedan men hade inte kollat batterierna. (Som var slut...) Så jag hörde ju inget. Väntade tills igår med att prova igen å nånting fick mig att kolla batterierna igår, hittade ljuden snabbt. Lyssnade först på mitt eget hjärta för att kolla hur det "ska" låta.

Namaste skrev 2015-03-19 09:39:04 följande:

Ååh så spännande! Har funderat på en sådan, men hört att det kan stressa barnet, inget ni märkte av? Säkert bara en av alla nojjor om vad som stressar gravida och deras barn. :)

Vilken vecka är du i? Jag är i vecka 14+0 nu, kanske det går att höra hjärtslag nu?

• Neiti75

Ni får gärna stämpla mig som en toka, jag säger inte emot.. ;)

Idag innan lunch så var jag super hungrig och tiden bara sniglade sig fram... Det mest naturliga är väl att börja fantisera om mat?!? Jag däremot började fantisera om festmat, mer specifikt till ett dop (visade det sig senare).. Efter en stunds surfande efter lite bilder på det jag var sugen på så, vips, menyn för dopet klar. =)

Vidare kunde jag inte sluta tänka på allt gott som man får doppa på dop. Mmmmm, tårta och småkakor. Vet precis vad vi kommer bjuda på, dock återstår färgsättning sedan när man vet vad Vesslan är för filur.

Tiden fortsatte att verkligen krypa fram, aldrig har klockan gått så långsamt som idag innan lunch.. Satte lurarna i öronen. Men, jag kan ju i princip alla låtarna utantill i min playlist.. Googlade lite psalmer och låtar som ska framföras på dopet. Klart det också. Faktiskt väldigt mysig att lyssna på rogivande och "fin" musik som omväxling.

När jag ändå var igång så lekte jag med kontorsmaterialet, det började med vanligt klotter, men plötsligt så uppenbarade sig en hel lista. Tydligen en gästlista. Mitt undermedvetna skenade liksom iväg och det var faktiskt väldigt roligt och skönt att tänka på något annat än inköp och sådant, men ändå relaterat till Vesslan.

Såklart är inget hugget i sten, men faktiskt skönt att ha en del saker uppskrivna. Vad enkelt att gå igenom sedan när det närmar sig. Det är ju bättre att ångra sig, men att i alla fall ha förslag än börja planera från tomma intet.

• Neiti75

Ultraljud idag, om ett par timmar. Är faktiskt helt lugn. Känns så tryggt samtidigt som jag är övertygad om att allt är bra. Det som mot förmodan är pirrigt och nervöst är att jag verkligen hoppas på att få en skymt av könet! Vi kommer ju inte ta reda på det, men jag har ändå googlat bilder som en maniac för att ha något att jämföra med. Vill ju så gärna att det blir en liten gosse! =)

• Neiti75
    Chester skrev 2015-03-30 14:04:02 följande:

Hur har det gått? 

Allt såg perfekt ut. Hjärtat slog och Vesslan var helt sjövild! Ultraljudet tog nästan 30 minuter för hon hade så svårt att hitta ena handen för den sprattlade hejdlöst..

Fick fem bilder, ni får gärna gissa. :)

Dock är alla bilderna med ansiktet vändt nedåt, fick ingen ansiktsbild för huliganen hade adhd...

Svar på tråden Första barnet september 2015