Vi har inte köpt en endaste bok och kommer inte köpa heller. :) Sunt förnuft kommer man långt med. (Har läst lite i en bok som man hade på 70-talet, helt vansinniga råd. Man fick sig ett gott skratt!) För sjukdomar så finns ju Google och sjukvårdsupplysningen, tror det funkar bättre än en bok som bara samlar damm hos oss. :) Har tidigare jobbat med bl.a. barn så deras utveckling är inget jag känner att vi behöver läsa om. Personligen känner jag att förlossningen inte är något som jag oroar mig för så jag tar det som det kommer. Har svårt att tro att jag kommer köpa/låna/läsa nån bok som är relaterat till det.
De större i köpen har vi planerat och "finansierat" men inte färdigställt ännu. Då syftar jag på vagn och möbler.
Vi köper också mycket begagnat. Köper hellre mycket för en liten peng så kan vi sprida ut krafset istället för att alltid packa upp och ner grejer när man reser. :)
Men möblerna hem bli nya, sängen och en bokhylla. Madrassen var kanon som jag köpte beggad, likaså skötbordet.
Kläder har jag hamstrat genom åren så vi har det nödvändigaste. Vill inte köpa allt så att saker bli liggandes, oanvända. Bättre att komplettera ifall något saknas.
89an skrev 2015-03-11 08:31:06 följande:
Har ni andra börjat läsa några böcker eller planerat några stora inköp eller sådär? Kanske redan börjat handla saker?
Jag känner att jag själv har förberett ganska lite än så länge. Jag har inte läst några böcker än (någon som har någon att rekomendera?), men försöker hålla lite koll på vad som händer i veckan mha gravidappar i alla fall. Har köpt lite kläder, men det är från tidigare då jag passat på eftersom jag jobbar extra i barnklädesbutik. Men utöver det har jag inte förberett något. Är ju bara i v14, så det är ju lååångt kvar, men samtidigt tycker jag att tiden från plus fram tills nu verkligen har sprungit förbi och jag skriver exjobb i vår så all vaken tid går typ åt det.
Tycker det är så svårt att veta när man ska börja handla och kanske framförallt VAD(!?!) man behöver. Har som sagt redan lite kläder. Ska åka hem till mina föräldrar i helgen och jag vet att de sparat massor med kläder från när min syster och jag var små, så vi tänkte ta en titt bland dem och se vad som finns. Sen ska vi även ta en titt hos mannens föräldrar längre fram i vår. Efter det tänker jag att vi kommer ha en bra grund och kanske bara behöva komplettera med lite grejer vi tycker är fint.
Våra föräldrar har dessutom sparat både vagga och spjälsäng, så det behöver vi inte köpa, kommer bara komplettera med madrass, täcke och kudde. Vagn tänkte vi köpa begagnat (vi vill ha en retrovagn) och slipper ju därmed leveranstid på ca 10 veckor eller vad det nu brukar vara.
Nu blev det ett väldigt långt inlägg, men hur tänker/gör ni andra? Avvaktar ni eller har ni redan börjat? Vet ni vad ni vill köpa? Är ju första barnet för oss alla, så antar att jag inte är ensam om att tycka det är lite svårt?