Inlägg från: Dalhia |Visa alla inlägg
  • Dalhia

Första barnet september 2015

Mijjan skrev 2015-07-06 23:12:16 följande:

Blev visst en sväng till akuten idag! Inte nog med den grymma värken jag haft i ljumsken som strålat ut i benet sista dagrrna så visade det sig att benet svällt. När jag ringde sjukrådigvningen blev de fundersamma på om det kunde vara en blodpropp och tyckte jag skulle åka in. så det gjorde jag... Läkaren verkade dock inte tro det men jag ska kallas på ultraljud imorgon där de ska gå igenom hela benet och ljumsken. Ska man ändå på ultraljud kan man ju hoppas på att få se bebisen men det lär väl inte bli antar jag :P Värst bortsett från smärtan är att mannen och typ hela min familj är bortresta den här veckan och jag känner mig så väldigt ynklig och ensam :(

De borde gjort ultraljudet direkt när du var där istället för att skjuta fram det. Du kommer inte få se bebbe, nästan säker på det tyvärr. De använder olika styrkor eller frekvenser eller nåt sånt än när man gör ett ultraljud för att kolla fostret.

Hoppas att det inte är en propp utan "bara" fogarna som bråkar.
  • Dalhia
    Knäck skrev 2015-07-07 13:59:52 följande:

Vi har inget barnrum men ska göra i ordning tvättstugan med skötbord och hyllor, och så tänkte jag göra lite fint där med väggdekor och nån mobilöver skötbordet. Tycker affärernas mobiler är fula och plastiga Nån som ska göra en egen mobil på nåt enkelt sätt och vill dela med sig av lite inspiration?

Har tänkt göra en och haft lite olika idéer. 1) vill man göra det enkelt finns det (har iaf funnits) en mobil på granit som man sätter bilder i. 2) jag har köpt små pompoms i olika färger och former som just nu sitter i trådar i taket men som ska fästas på en mobil istället. 3) tycker du eller någon i din närhet om att virka så kan man virka små figurer eller bollar i önskade färger och sätta på en mobil. Det var man ursprungliga plan men har haft fullt upp med andra virk- och syprojekt så har inte kommit dit än. 4) titta på tex olika nyckelringar i tyg eller andra små mjuka saker som du tycker om och sätt dit. 5) skit i en mobil och sätt upp en ljusslinga eller en ljusslinga med pompoms istället. ;)
  • Dalhia
    nadiana skrev 2015-07-09 10:17:52 följande:

Ett väldigt världsligt problem i förhållande till hemskt läskiga blodproppar:

Hur menar folk när de undrar vilken månad man är i?
    Enligt den där lila appen är jag i kalendermånad 7, graviditetsmånad 8. Så när någon frågar "vilken månad är du i?", vad svarar man då?

För övrigt har min promenad-foglossning eskalerat. Att gå funkar inte alls, som att ramla ner på en cykelram vart 10e sekund eller så, och smärtan kommer sådär helt oförberett att jag ofrivilligt låter "hrpmf" och nästan viker mig dubbel. Tur att promenader är rätt tråkigt, men det hade ju varit skönt att kunna gå till bussen som normalt folk.

Bebis är vansinnigt aktiv, och dess senaste grej verkar vara att kila in fötterna under mina revben och liksom försöka bända loss dem... Kan inte riktigt fatta att jag har mindre än 2 månader till BF nu!

Hahaha, har tänkt samma sak. Vad är det man ska svara egentligen. vi är nu i v 32 och när jag gick in på fl-appen i förrgår stod det kalendermånad 7, gravidmånad 9!!! Vad sjutton svarar man då när folk svarar?? Jag har kört med att det är två månader kvar istället för att säga vilken månad man är i för jag har inte en susning. ;)
  • Dalhia
    VBG84 skrev 2015-07-09 16:23:01 följande:

Någon mer som måste ordna med faderskapserkännande pga ej gifta? Vi har bokat tid i nästa vecka för att intyga att min partner är far till barnet. Känns lite fånigt, men så klart superviktigt rent juridiskt. Skönt att fixa det innan bebis kommer. :)

Japp vi måste göra det. Helt galet. Vad händer om man svarar fel på frågorna? Blir han nekad faderskapet då eller? Han är redan måttligt irriterad över besöket. Borde räcka med att skriva under ett papper.
  • Dalhia
    Misscaswell skrev 2015-07-22 21:43:03 följande:

Fråga. Tycker ni om barn? Alltså, såhär innan ni själva blir föräldrar, är ni såna som tycker om att umgås och leka med andras bebisar och barn? För jag har aldrig gjort det. Jag har lite svårt att slappna av med människor jag inte känner väl i allmänhet, och det blir liksom inte lättare bara för att de är barn. Men jag tänker att mitt eget barn kommer jag ju att känna.

nope, jag har aldrig varit barnkär på det sättet. Har aldrig riktigt förstått det där gulliga att titta ner i andra vagnar eller så. Men med sitt eget kommer det såklart bli annorlunda. =) Under graviditeten har jag nästan tyckt det varit ännu jobbigare med barn än tidigare. Har mest sett skrikande, trotsiga och fått lite panik "kommer jag klara det här?..." Men som du säger, våra egna barn kommer vi att känna.=)
  • Dalhia
    nadiana skrev 2015-07-26 19:50:21 följande:

Har börjat titta på babyskydd, men det känns som en djungel. (Dock glatt överraskad att vår gamla bil hade isofix, trodde jag aldrig!)

Ni som har köpt babyskydd, vad har ni valt för modell och vad kostade den inklusive basen? Tips på vad man ska titta efter när man väljer?

har varit bortrest i två veckor och när jag kom hem hade sambon köpt babyskydd. Det är en maxi cosi, då den passar till vår vagn. Han köpte den begagnad på blocket, ett år gammal och okrockad, har dock ingen uppgift om vad den kostade. Har helt ärligt inte frågat... 
  • Dalhia

Sorry om jag är sen när jag svarat. Har varit hemma hos min familj i två veckor och varit offline. Fick en liten baby shower när jag var hemma vilket var väldigt gulligt. Då vi bor så långt bort från alla vilket gör att vi inte kommer få särskilt många besök efter ankomsten, så de ville att vi skulle känna oss lite firade i förväg istället. 

Vad det gäller mat som ni har skrivit tänker jag också köttbullar, det går ju både till potatis, pasta och på smörgås. 
    Sen kommer jag satsa på långplåtskakor som kärleksmums osv. Vet att jag nyss skrev att vi inte kommer få så många besök men jag kommer vilja ha fika!! ;)

En liten konstig fråga kanske men.... Jag har lite babystuff som jag ska sälja, var gör man det bäst? är det blocket eller fejan eller nån annanstans? 
    Har ett par helt oanvända spjälskydd, skötväska och lite annat som jag tänkte få iväg. Känns som jag inte behöver ha tre skötväskor eller tre spjälskydd. ;)

• Dalhia

Här är också boandet i full gång. Sambon har renoverat sovrummet och gästloft är på g. Jag lagar mat och bakar för att fylla frysen. Här blev det köttfärspaj, köttfärslasagne i små portionsfolieformar, ska bli en till variant av lasagne i samma stl, korvstroganoff, kycklingpaj, köttbullar och ev kyckling i curry eller något med fläskfilé. I bakväg blev det bullar, kärleksmums, vita kärleksmums utan choklad, drömtårta och mini nutellabrownies. 
    Det sista kan jag varmt rekommendera, de har enbart 3 ingredienser. =D
    Nästan alla kläder är tvättade. Har varit med mor på vinden och tagit fram kläder sedan jag och hon var små, fann även några sängkläder samt min gamla åkpåse. Svärmor skickade ett mms ikväll, hon har gjort detsamma idag. Tycker det är roligt att kunna återanvända sådant som en, två eller t o m tre generationer har använt. Skrädderiet fortsätter både hos mig och mor. Hon gör sängkläder, stickar och har sig. Jag gör lapptäcke, babynest, virkar och stickar. Men för mig går det inte lika fort längre, nu kräver kroppen en paus på eftermiddagen tex. 
    Det enda tråkiga är att fogarna gör så galet ont så jag har svårt att fungera som vanligt. Ett revben bråkar också men det är tydligen pga tyngden. Var på kontroll hos bm idag, hon har lagt sig tillrätta, rockade järnet därinne mao var allt som det skulle. V 35 inleddes igår och känner att jag börjar bli klar nu. Vad säger ni? Är ni klara?

• Dalhia
    Neiti75 skrev 2015-07-29 23:20:13 följande:

Min bakning i början av veckan bestod av Silvia kaka, aprikospaj, dumlegrottor och bärpaj. "Safade" och vågade endast prova två nya recept.. ;)

Har "tränat" på förlossning idag... Inte najs att magen var som cement. Ändå har jag druckit mycket. Trodde seriöst jag skulle svimma på toa. Nu känns det verkligen som att "klarade jag det där med livet i behåll - då klarar jag fan vad som helst"!!

Det var silviakaka som jag också gjorde. =D 

Måste fråga... "träna på förlossning"? vad har jag missat???
    Knäck skrev 2015-07-29 22:27:16 följande:

Vissa stunder tänker jag bara Shit, vad har vi gjort!! Jag kommer aldrig få vara ifred igen. Jag kommer inte få sova, jag som älskar att sova. Slut på livet som vi känner till och har trivts så bra med. Nu måste jag tänka på det här barnet resten av mitt liv. Kommer aldrig vara fri igen, är det verkligen det här jag vill?

Nästa stund bökas det runt i magen och jag tänker hallå, kom ut nu nån gång så jag får träffa dig som jag längtat så efter! Kom nu så livet kan börja! Hur ser du ut, hurdan är du, vad luktar du, hur låter du, vem är just du? Jag orkar inte vänta en hel månad till!

Fram och tillbaka mellan de här tankarna... Och inemellan känns allt bara overkligt.

Jag tänker exakt samma sak!!! 
  • Dalhia
    nadiana skrev 2015-07-30 16:30:04 följande:

För att inte tala om de familjelivs-mammor som tycker att det enda rätta är att helt glömma sig själv så fort man får barn - typ frågan om när man kan lämna ett barn första gången, då vissa tyckte att "när mitt barn var två år så lämnade jag mitt barn ensamt med pappan ett par timmar...för att jag var tvungen" och att om man väljer att åka och träna ensam så borde man anmälas till soc...
    (Sen kanske det är samma personer i forumtrådarna som tar väldigt stor plats och skriver väldigt frekvent om sina galna åsikter!)

Har också tänkt på det där både på fl och bland andra... Många går så in i att vara mamma att "mamma" är definitionen av personen. Jag tycker (snälla skjut mig inte nu!!!!!) att det är viktigt att ta hand om sig själv först. Menar absolut inte att man ska gå och få manikyr, ansiktsbehandling och håret fixat varje dag. Jag menar att man inte få glömma sig själv. Om jag inte tar hand om mig själv hur ska jag då kunna ta hand om någon annan? 
    Lite som på ett flygplan, i säkerhetsgenomgången säger man att man ska ta på sin syrgasmask först innan sitt barn. 
    Jag vet.... man får inte säga så när man ska få barn och att jag borde bli anmäld till alla instanser för att göra ett sådant uttalande. Men jag har sett kvinnor som går upp i sin mammaroll till 150% att de glömt sig själva, sina vänner, sina intressen och allt annat runt omkring. 
    För att vara en bra förälder tror jag att man måste vårda sig själv och relationen med pappan och sin omgivning. 
Svar på tråden Första barnet september 2015