Inlägg från: Dalhia |Visa alla inlägg
  • Dalhia

Första barnet september 2015

IMHO skrev 2015-05-24 19:54:28 följande:
    När du går på MVC kan ju bm hålla koll på din vikt utan att du behöver veta exakt vad du väger. Hon behöver ju bara säga till ifall du börjar dra iväg för mycket om du vill undvika 30 kg uppgång.

Svårt att motionera med foglossning antar jag. Är du sugen på simning eller vattengympa, så är väl det skonsammare. Annars är det ju inga krav på att man ska vara superkvinnan som tränar, äter GI och går upp max 12 kg. Viktigare att man känner att man kan gilla läget och inte stressar upp sig om det inte blir som man tänkt.

Va!? Skrev någon på FB att du var tjock? Eller ens antydde?
    Står med ryggen mot när jag väger mig hos henne, hon vet att jag inte vill veta min vikt. Men att hon kan komma med en varning om det drar iväg. Håller på och kollar lite efter vattengympa och akupunktur. Det är så sjukt segt att inte klara av att göra nåt för att det gör så ont. =/ 

Det var lite av en underton och sen att ingen kommenterade typ grattis eller "bulle i ugnen" eller likn.... ;)
  • Dalhia
    nadiana skrev 2015-05-29 14:54:06 följande:
    Vi var på föreläsning om smärtlindring+amning nu i veckan. Blev så jäkla provocerad av amningsdelen, det handlade verkligen BARA om amning, ingenting om alternativ. Eller, på slutet flikade de in att "vi vill inte skuldbelägga de som inte kan eller vill amma" men sen kom det ändå tre sekunder senare att "...men när amningen inte fungerar beror det nästan alltid på stress". Kände mig helt provocerad i förskott; jag vet inte hur jag kommer känna när bebis väl är här, men MÅSTE man VILJA helamma i flera månader?

En stackars partner råkade våga ifrågasätta genom att säga att man träffar ju så många nu som inte ammar, men han blev nedskjuten direkt, så är det minsann INTE (fast jag har samma uppfattning som han har, att inte alla ammar!)
    Jag förstår dig. Att säga att man inte vill helamma (vilken orsak det än beror på) så är det många som ser en som en dålig kvinna eller mamma. Blir galen på sånt. Hade jag varit där hade jag inte kunnat vara tyst och förklarat både det ena och det andra för dom som höll i det. 

Det är så mycket krav att jag blir tokig. Man MÅSTE som kvinna vilja ha barn, vill du inte är det så är det skandal och stor debatt. Man MÅSTE vilja helamma så länge det bara går, allt annat är skamligt. 
    Är det inte viktigare att fokusera på att föräldraskapet och vad som faktiskt är viktigt än hur man matar sitt barn?
  • Dalhia

Får jag ställa en sån där personlig fråga till er alla?

I förrgår hade jag en riktigt bluesdag. Hela dygnet eg var som precis i början: "vill jag verkligen det här", "tänk om det ena", "tänk om det andra", "vårt liv kommer förändras totalt, men kommer det bli till det bättre?" etc. 
    Är jag helt out of it eller vad händer?

Sambon sa, när jag satt och grät och sa "tänk om jag bli en dålig mamma eller om hon inte ens kommer tycka om mig.........", att så tänker nog alla. Han blir lite nervös när jag blir ledsen och vet inte hur han ska agera. Han var hemma hela dagen förutom en sväng att köpa mat men han sa inte så mkt. Det var som att han ville inte att jag skulle vara själv men ville inte heller tränga sig på. 

• Dalhia
    Knäck skrev 2015-06-02 08:48:30 följande:

Nån mer vars bröst tror att de sitter på Dolly Parton? Mina är så stora att jag börjar bli generad Riktigt rädd för hur det ska bli när mjölken rinner till.

Haha, jajjemen! Var på 75D innan jag blev gravid och är nu på 85E. För flera veckor sen frågade jag sambon om min mage var stor. Ja, sa han, men dom (och pekade på brösten) är enorma!! *asg
    Ändå tycker jag inte de ser så enorma ut längre då jag magen är längre ut än brösten vilket jag aldrig har varit med om. Men det gör att de ser lite mindre ut, tycker jag ska tilläggas. Andra kanske tycker de är enorma som han sa. 

Går in i v 27 idag, så fr o m om 10 veckor kan hon komma när som helst. Tröstade blivande farmor i söndags med att om den skulle komma nu är det stor chans till överlevnad. Hon har hela tiden sagt att man inte ska ta ut något i förskott för det kan fortfarande hända saker. Nu kanske hon lugnar sig lite på den fronten.... 
  • Dalhia
    Mijjan skrev 2015-06-02 22:03:10 följande:
    Å önskar jag kommer dit snart. jag är så sjukt hungrig hela tiden och det finns inget stopp :P Och vad gäller brösten så har mina inte kommit igång än. Lika små som innan och i takt med den nu växande magen ser de nästan löjligt små ut :P Glad att slippa ömmande bröst men lite större kunde jag ta att dom var ;)
    Du kan få mina! =D ;)
  • Dalhia
    Chester skrev 2015-06-10 22:52:25 följande:

Jag vet inte om ni kommer ihåg men ganska långt bak i tråden så skrev ju jag om min HEMSKA chef som kanske ska säga upp mig för att jag är gravid. Vet att det är olagligt och att det inte går egentligen men min chef har kopplingar till trustor-härvan (nääära kopplingar) och lyckas på något sätt att alltid göra som han vill.
    Jag har iaf precis skickat ett mail till han precis då det är enda sättet för han att lyssna på det man har att säga, och jag väntar nu ivrigt på svar hehe. Jag vill inte jobba kvar men vill inte säga upp mig heller för är rädd att få straffdagar hos a-kassan om jag inte hittar ett nytt jobb med en gång efter mammaledigheten.
    Jag hoppas faktiskt att han säger upp mig, blir psykisk pannkaka i mitt huvud av att jobba för honom. Men det bästa är ju såklart att bli beviljad graviditetspenning men det ska ju gå genom honom och det är inte det lättaste...får se vad han säger om allt detta haha. 

Har tänkt massor på dig och hoppats på en uppdatering. Vill väldigt gärna höra hans svar sedan. 
  • Dalhia

Jag jobbar med stegräknare nu och istället för att köra 10 000 steg om dagen som jag brukar så är jag lycklig om jag kommer till 5000. Magen trycks upp mot brösten vilket inte är skönt när man har byglar i bh:n (har inte hittat nån bra utan än), gå lägre = smärta resten av dagen, fötterna börjar svullna lite och för att slippa knyta skorna har man nu införskaffat typ tofflor. När han går på brukar jag säga till att "du nu får du gå lite långsammare, jag hinner ju inte med"... då brukar han skämta och säga "vaddå är du gravid eller?". Jaaaaaaa det är jag. Sakta ner!!
    Illamåendet börjar komma tillbaka, vilket är lite trist. 

Idag har jag gjort iordning i ett köksskåp för flaskor och det. Men de står fortfarande kvar i förpackningarna, känns lite tidigt att sterilisera dem än. 

Har någon av er bra koll på sportbh? Ska (iom att jag inte ska amma) ha med mig en stadig/hård sportbh med mig när det är dags som kan ge tryck på brösten. Men det är ju inte det lättaste att hitta, speciellt inte i stora storlekar. 

• Dalhia
    Chester skrev 2015-06-15 12:24:44 följande:
    Åh vad rar du är :) 
    Eftersom min chef är bosatt utomlands så är han lite svår att få tag på så skrev ett väldigt detaljerat mail till honom om vad som är lagligt och olagligt och vad som kommer ske om han gör si och så. Avslutade med att skriva att jag vill att han skickar in ansökan om graviditetspenning och att det blir bäst så för båda parter och länkade till formuläret och lite olika länkar på försäkringskassan. Fick svar redan dagen efter och då skrev han "Hej inga problem jag skickar in pappren". Nu fick jag se papprena innan han skickade in dom och han kunde gott skrivit lite mera detaljerat så vet inte om dom kommer bevilja det MEN jag har skolios som har gjort mig sjukskriven förr utan en bebis i magen så hoppas på att dom lyssnar på det också. Skickade med lite olika läkarintyg med min del av ansökan från tidigare sjukskrivningar och har jag tur får jag gå hem 14 juli. 

Hehe det du skrev om stegräknare och sådär kunde lika gärna varit jag, har innan haft 10 000 mål jag också men det är vääääldigt sällan jag kommer upp i det nu. Vad jobbar du med?
    Hoppas verkligen att det löser sig. Förstår om du vill säga upp dig men om han har en hjärna så säger han inte upp dig utan ta då din mammaledighet och säg upp dig mot slutet. Då har du också tid att söka nytt jobb under ledigheten... 
    Jag är studerande i vanliga fall men blev sjukskriven för några veckor sen pga av foglossningar. Har klappat mig på axeln idag för jag kom över 6000 steg men nu gör det ont så det var nog inte värt en klapp på axeln ändå. Har sprungit runt och letat bh, men att hitta en utan byglar som samtidigt ger bra stöd i min stl är typ omöjligt. Men det är väl bara att fortsätta leta. 
  • Dalhia
    hokus pokus skrev 2015-06-14 23:02:02 följande:
    Känner så mycket igen mig i det du skriver! Så svårt att knyta skorna, min man får hjälpa med mina snören, annars har jag vårskorna än som har kardborre. Men nu har jag fått sandaler av svärmor som jag kanske snart kan använda om vädret tillåter ;)

Tung i kroppen! Ont i ryggen! Illamående! Känner mig som en gammal käring när jag ska upp ur soffan. Å klarar inte gå så långa promenader då får jag ont och måste gå sakta... Vankar fram som en anka. Vill bara ha ur barnet nu!
    Vad snällt av henne! Om det ändå kunde bli bra väder så man kunde leva i sandaler, men inte bli för varmt. =) 

Min babydaddy är inte hemma så mkt när han jobbar och sover då ofta borta så kan inte få så mkt hjälp. Men han får 17 hjälpa till med det mesta när han väl är hemma. ;) 
    Idag satte jag mig på en av de där platserna långt fram i bussen, är man gravid får man sitta där och tur var det för hade aldrig pallat att stå upp.

I hear ya när det kommer till att den gärna får komma asap. Jag har ingen lust att gå minst 40 veckor, utan vill verkligen att den kommer nån vecka tidigare. Får se om några av de gamla husmorsknepen funkar. De funkade för både mor och syster. ;)  Min barnmorska bara skrattar och säger "du får inte testa före v 38 och lycka till... tror inte att det funkar." 
    Fick veta i fredags att spjälsängen är försenad och kommer komma om ca 6 månader. Tur att det blir vagga i början. 
  • Dalhia
    sjwst skrev 2015-06-15 17:18:33 följande:

Jag har inte varit inne och läst här på någon månad men fick för mig att gå in och titta lite. GUD vad skönt att läsa om andra i samma sits som en själv. 

Jag är i v.26 nu och fick över natten väldig panik över allt som måste "fixas", är inne i barnvagnsträsket nu och det har säkerligen skrivits massor här om det men jag orkar inte läsa igenom alla 170+ sidorna, någon som snabbt vill berätta vilken vagn och varför det blir för er? Jag har tittat på britax go next, joolz geo och liknande men tycker att tiotusen känns oerhört dyrt. 

tacksam för svar!

Vi valde en joolz geo. Fastnade bl a för korgen under, den är stor och rymlig och den har handtag och man kan lyfta ur den. Den är smidig och enkel att fälla ihop. Den kostar 10 000 men vi tänker att man kan sälja den vidare sen. Tycker de flesta ligger mellan 8-10 000. Tänkte köpa på blocket men geo finns inte där än så det fick bli en ny.
Svar på tråden Första barnet september 2015