Inlägg från: Knäck |Visa alla inlägg
  • Knäck

Första barnet september 2015

PaLo skrev 2015-02-05 00:00:53 följande:
    Jag lämnar tråden inom kort. I torsdags konstaterades MA (andra i rad nu) och i fredags började jag blöda. Har nytt VUL inbokat om en vecka och hoppas att kroppen då gjort sitt jobb, vilket den inte klarade att göra förra gången. Känns dock inte som om kroppen gjort det den ska än iaf. Det har kommit lite blod, slem och småklumpar samt en större klump. Men jag har ej haft direkt ont och jag har ej fyllt normalbindor på 6 timmar någon gång. Hade antagligen klarat mig med trosskydd om jag bytt var 3-4 timme.

Cytotec funkar ej på mig så enda alternativet är väl skrapning om det visar sig att kroppen inte gjort vad den ska.

Lycka till ni andra!

Vad tråkigt, beklagar :'(
  • Knäck

Ny patientlag trädde i kraft 1 januari som innebär att man kan söka öppenvård i alla landsting på mottagarlandstingets villkor. Du kan åka till valfritt landsting som erbjuder kub gratis till sina invånare (resa och boende får du dock betala själv) och då är kub gratis där för dig också (de skickar räkningen till ditt hemlandsting). Du står i samma kö som mottagarlandstingets medborgare, vården ges efter behov.

Så ta reda på pris och åldersgränser i närmaste landsting och ring dit och säg att du åberopar den nya patientlagen så får du göra kub gratis. Värmland och Örebro har t.ex ingen åldergräns (men Värmland skickar alla under 35 till Örebro).

• Knäck
    Dalhia skrev 2015-02-06 12:46:04 följande:

Nu har jag läst allt sedan jag var här sist. Har mått pyton och inte orkat vara social direkt.  Skulle kunna citera så många av era inlägg. Är nu i v. 10 (9+5). Har mått så otroligt illa men aldrig spytt, måste äta jätteofta vilket är lite segt när jag tidigare ätit 2 ggr per dag... Sen igår mår jag inte lika illa under dagen utan det kommer på kvällen. Tröttheten är extrem, får knappt nånting vettigt gjort känns det som. Magen sväller så kan inte ha vanliga kläder längre... 

Är det nån mer här som har IBS eller endometrios? Hur mår ni? 

Får så himla ont i övre delen av magen när jag ätit och framförallt senare på dagen. Pratade med bm och hon sa att det är tarmarna som redan börjar röra på sig och iom IBS:en så kan man tydligen reagera så. Har varit superdålig i magen, som att maten rinner rakt igenom. Och ligger och har typ magknip eller kramper på e.m. och kväll. Trodde jag skulle tycka om att vara gravid men not so far om man säger så. =( 

Har inskrivning nästa vecka.. Har börjar grubbla på om man ska be om ett KUB eller inte. Risken för mf finns ju iom det men det kan ju vara skönt att veta. Hur går era tankar?

Känner verkligen igen mig. Idag gråter jag för allt, har huvudvärk, mår illa och orkar ingenting vilket är så himla svårt att acceptera. Jag lär mig liksom inte att jag ska ligga still. Finns ju så mycket som måste göras! Hittills är graviditeten bara som en lång influensa. Inte mysigt nånstans.

Har IBS, hela mag-tarmkanalen. Har märkt en förbättring konstigt nog vad gäller magsyran, borde ju vara tvärtom? Tar mindre nexium nu i alla fall. Annars oförändrat, lika dålig i magen som vanligt och lika smärtsamma toabesök.

Jag har drygt 2 veckor kvar till KUB. Är jättenervös. Om vi får dåliga siffror gör vi fostervattenprov.
  • Knäck
    26number1 skrev 2015-02-10 05:50:13 följande:

Min app talade om för mig idag att jag har 225 dagar kvar, hur sjukt långt är inte det?? :D

Håller med, känns som man kommer vara gravid i flera år..

Jag har lagt två nedräkningswidgetar på mobilen. En visar 14 dagar till första ultraljudet, känns som flera år, och den andra är på 51 dagar som är kvar till rul. Kul att se dagarna minska

Idag måste jag berätta för min nya chef. Jag kan inte lova att jobba i sommar eftersom jag inte har nån aning om hur jag kommer må och det är lika bra att vara ärlig från början.
  • Knäck
    skepparbarn skrev 2015-02-11 17:46:54 följande:

Jag förstår att det måste känts konstigt för dig att berätta. Jag och sambon var i samma sits som din svägerska och bror. Vi var inne på 13e försöket när hans syster gick ut med att hon var i vecka 14. Hon hade just fått reda på det och det var helt oplanerat. Jag antar att det gjorde reaktionen lite värre. hade svårt att hålla tårarna när vi satt med svärfamiljen och åt middag. Sambon var överlycklig, första barnet i familjen. Var så otroligt ledsen så jag gick hem och låste in mig på badrummet u 6 timmar.

Antar att du vet eftersom ni försökt också. Det är konstigt hur man reagerar. Man är så otroligt maktlös. Jag bestämde mig för att ge upp och en månad efter fick jag plus.

Skulle inte alls skriva så här långt men antar att jag behövde ventilera det haha.

Jag blev likadan. Undvek gravida och vänner med barn. Blev mer arg än glad när nån annonserade ut sin glada nyhet. Tyckte tillslut det var oförskämt att skryta så mycket på Facebook som folk gör (fast jag fattar såklart att de bara är stolta och glada).
  • Knäck

11+6 och nu börjar det bli allvar. Vi har bokat resa till länet där vi ska göra kub och jag har berättat för min chef på mitt nya jobb att jag inte vet hur mycket jag kan jobba i sommar eftersom jag är gravid. Hon tog det jättebra och det var en stor lättnad!

Jag tror att jag har lite färre blodtrycksfall och migränen som jag hade varje dag under några veckor har försvunnit. Så det kanske finns hopp om bättre tider!

Dock har jag fortfarande problem med att äta. Har en äcklig smak i munnen och den mesta maten äcklar mig vilket gör att jag inte äter som jag borde. Känns väldigt tråkigt nu när moderkakan tar över. Tycker ni att ni äter bra, ni som inte spyr?

• Knäck
    26number1 skrev 2015-02-11 22:07:22 följande:

Hur tänker ni med gravidförsäkring? Har tecknat Länsförsäkringar gravidförsäkring bas, är det värt att betsla 1200kr för Plus?

Vi har tecknat en gratisförsäkring. Villkoren är ganska dåliga även för den man betalar för tycker jag. Hemförsäkringen räcker långt och man kan ju teckna livförsäkring med bättre villkor.

Det blir lite absurt liksom, om barnet eller sambon dör får jag 10,000 kr. Jag får ut mer på min hund om han dör ...
  • Knäck

Idag den 12:e går jag in i vecka 12 och det är 12 dagar kvar till KUB :-P

Känns som att man snart kan börja tro på det..

• Knäck

Vi kommer nog "nödgifta" oss väldigt enkelt innan barnet kommer. Det ger bäst juridisk trygghet. Om en förälder dör kan sambolagen skapa knepiga situationer.

Men det är min sambo som pluggat familjerätt och tycker det här är viktigt så han får ordna bröllopet själv :-P

Svar på tråden Första barnet september 2015