Inlägg från: Dalhia |Visa alla inlägg
  • Dalhia

Första barnet september 2015

Chester skrev 2015-04-24 21:59:30 följande:
    blomblad skrev 2015-04-24 12:08:07 följande:
    Usch vad tråkigt! :/ man hör ju tyvärr såna här historier fast det inte får gå till så här! Jag är inte den som hojtar för facket i första taget men skulle vända mig dit direkt om jag var du, om du är med där?

Visst blir man helt ställd när man hör sånt här?! Jag är med i facket men vi har inget kollektivavtal på jobbet så vet inte riktigt vad för regler som gäller men man får ju inte säga upp någon oavsett pga graviditet.. 

Han är så himla svår och jag har verkligen bävat inför att berätta och så får jag detta som svar liksom. Men vet ni vad som är lite kul? Jag visste att den känslokalla roboten jag har till chef skulle säga något dumt så jag har faktiskt hela vårt "möte" inspelat på mobilen och man hör han klart och tydligen sitta ena stunden och säga att jag är han och hans fru storfavorit på jobbet och han gillar verkligen hur jag jobbar och ser gärna att jag stannar (det är många som sagt upp sig det sista..) och sen sitter han och pratar illa om nuvarande anställda och dom som sagt upp sig och då säger jag att det var väldigt kul att höra att han är nöjd med hur jag jobbar och berättar att jag i september kommer bli mammaledig. Och säger även att jag hoppas att detta inte ändrar hans uppfattning om mig. Och så säger han typ "okej...vad trevligt! (är tyst några sekunder) nämen det är ju jättekul att du ska bli mamma! Nu får vi se bara hur det blir framöver, måste kolla hur detta påverkar mig och vad det kommer kosta så får vi se. Jag ger besked på måndag, men fram tills dess kan du vara lugn!"

FRAM TILLS DESS KAN DU VARA LUGN?! Sån idiot. Och så byter han ämne och pratar i tio minuter om vad hans planer är med butiken. Hade det inte varit för att jag så gärna vill hålla detta konto anonymt, så hade ni fått namnet på honom, så hade ni sett vilken skurk han är. Han är nämligen rätt känd i media och det är inga roliga grejer som kommer fram när man googlar honom..

Förlåt för ett långt inlägg, kan ju inte ringa facket föränns på måndag ;) vart mer kan man vända sig?

Även om ni inte har kollektivavtal gissar jag att du har någon typ av kontrakt. Så är du inte extrapersonal så har han ingenting att komma med. Man får inte avskeda någon pga av att den ska få barn. Skulle han få för sig något är det bara att anmäla honom, du har ju ljuduppspelningen så det är bara att gå vidare. 
  • Dalhia
    emolau skrev 2015-05-06 22:18:38 följande:

Lite kvällspyssel till lillen :)

Vad fin!! Jag har skaffat tyg och det, behöver bara bandet och snöret så ska jag sätta igång med ett jag med. =) För tillfället blir det mormorsrutor till en filt, ska också virka några algrens bilar. =)
  • Dalhia
    Lantmamma skrev 2015-05-07 18:09:34 följande:
    Vad hade du för stoppning i den? Har länge tänkt köpa all material till att göra just det där babynestet, men inte fått tummen ur röven än ^^ Aldrig heller kommit iväg till ikea för att köpa kuddar som jag kan ta stoppningen ur sen :) Men så fort jag slutar va så lat så ska jag köpa all material o köpa nån fin tyg som passar för både pojke och flicka :)
    Köp annars vanlig stoppning på tygaffären, det är ju rakt så det inte blir knöligt och håller sig enklare på plats. Det kostar ca 35 kr meter och är ca 180 cm brett (om jag minns rätt).
  • Dalhia
    VBG84 skrev 2015-05-08 07:43:39 följande:

Var på informationsträff om amning på sjukhuset igår. Rätt informativt, men extremt tydlig vinkel i att man ska amma. Inte ett ord om hur man gör om man inte får det att funka eller vilka alternativ som finns. Budskapet var typ: amma annars är du en värdelös mamma. Trodde att de skulle ge en lite mer nyanserad bild. Någon av er som varit på något liknande.

Blir så arg på det där! Jag kommer inte amma och är rädd att man kommer bli mött av såna barnmorskor på BB. Men har förklarat för min att det inte är aktuellt så hon har skrivit in det i mina papper. För något år sedan blev det olagligt att göra reklam för ersättning. Det är ju helt absurt. Det är helt ok att göra reklam för cigaretter, godis, alkohol och andra saker som inte direkt är bra för hälsan. Men ersättning är förbjudet för att det skulle få kvinnor att välja bort amning? Det finns många som av olika anledningar inte kan amma eller inte får igång den. Ska vi skämmas då och känna oss dåliga? Fy vilken dålig inställning från sjukhuset. Vilket sjukhus var det?
  • Dalhia
    26number1 skrev 2015-05-11 18:58:13 följande:

Av ren nyfikenhet, får jag fråga varför du redan nu bestämt dig för att inte amma? Jag är lite nervös inför hela den grejen och ser inte direkt fram emot det, mina bröst har alltid varit en stor sexuell del av mig så det känns lite olustigt.. Jag har iaf sagt att jag ska ge det ett försök men att jag inte tänker pina mig själv, hur tänker du?

Jag opererade mina bröst när jag var yngre då de var stora att jag fick problem med ryggen. Det blev olika komplikationer så mina chanser är relativt små och blivit rekommenderad att inte göra det. Detta sa de redan vid operationen och kom till freds med det redan då och har bestämt att inte försöka. Då chansen är väldigt liten vill jag inte lägga den stressen och pressen på mig själv om det inte funkar. 
  • Dalhia
    Neiti75 skrev 2015-05-12 08:37:28 följande:

Jag måste ju fråga om det är någon som har fått en hormonrand??

Även om det bara är spekulationer så tycker jag det är så roligt att klura på vad det är som kan tänkas bo där inne..

Själv har jag ingen, och hittills har alla mina vänner som fått en rand fått ett och samma kön. Slumpen? Säkert - men ändå spännande!

jag har en under naveln sedan några veckor tillbaka. =) 
  • Dalhia
    26number1 skrev 2015-05-12 00:11:21 följande:

Tack för svar, då förstår jag definitivt och tycker det är så otroligt dumt att man inte pratar mer öppet om alternativen till amning och vad man ska tänka på vid val av ersättning osv. Hoppas du får bra stöd och råd av din BM!

Tack! Hon är toppen, har förklarat situationen och att jag inte vill ha några diskussioner på BB. Hon har skrivit in det i mina papper och berättat lite om hur jag måste göra de första dagarna. =)
    VBG84 skrev 2015-05-12 08:46:01 följande:
    Ja, jag blev väldigt förvånad. Jag har flera kompisar som av olika anledningar har kört med ersättning och trodde att vi hade kommit lite längre 2015.

Jag tänker ge amningen en chans, det är väl smidigt om det funkar. Men var inställd på information även om alternativen.

Det var Varbergs sjukhus. Överväger att nämna detta för min barnmorska, de hade ingen utvärdering efteråt.
    Tycker verkligen att du ska påpeka det för din bm, tycker det är väldigt dåligt.
  • Dalhia
    Neiti75 skrev 2015-05-12 10:03:23 följande:
    Jag har inte en tillstymmelse till någon rand.

Vet du vad det blir?
    Av vad hon kunde se är det en liten tjej. =)
  • Dalhia
    nadiana skrev 2015-05-12 20:50:34 följande:

Hur gör ni med mvc-besöken, går ni som har en partner båda två?

Jag har gått själv. Han jobbade när det var inskrivning så han har enbart varit med på RUL. Sedan kommer han garanterat med på föräldraträffarna men sen vet jag inte om han kommer komma med på mvc. Kanske nån gång men långt från varje gång. 
  • Dalhia

Äntligen är vagnen bestämd men har ej hunnit beställa den än. Vi bor i stan och behöver bl a att det är en bra korg under så vi föll för Joolz geo.

Har inte  ställt mig på vågen en gång, eller ju en gång i v 11 och då hade jag gått upp 3 kg. Hade mått väldigt illa så kunde inte röra på mig. Hos bm står jag med ryggen mot. Vill inte haka upp mig på hur mkt jag ökar, enda gången i livet jag struntar i det. Men hoppas att man inte går upp några 30 kg. När jag började kunna röra mig igen har jag försökt gå så mkt som möjligt så hoppas det gjorde att det planade ut lite. Nu är jag sjukskriven pga foglossning fram till bf. Idag är en sån dag som jag har så ont att jag knappt kan ta mig ur sängen, kan vare sig sitta, gå eller ligga på vissa sätt. De dagarna jag har mindre ont jagar jag stegräknaren. ;) Alltid nåt tänker jag. =)

Jag gick ut på fb för två veckor sen, var i v 23 då. Ville vänta ännu längre eg men typ alla visste så... La först upp en bild på magen och katten men folk trodde att jag bara var tjock så dagen efter åkte ultraljudet upp för att förtydliga att det faktiskt är nån som lever därinne. Och lever gör hon, det kan jag säga. Nu kan man se på magen när det kommer en spark ibland. 

Svar på tråden Första barnet september 2015