Inlägg från: Dalhia |Visa alla inlägg
  • Dalhia

Första barnet september 2015

Har nu berättat för blivande farmor och farfar. Farfar blev glad och gav mig världens kram, farmor log inte ens och sa att man inte ska ta ut något i förskott. Hon sa inte ens grattis. Var lite orolig för deras reaktion men blev faktiskt ledsen när man inte ens fick ett grattis. Hon meddelande en annan i släkten och när den frågade hur det känns för dom svarade hon "det känns helt ok". Helt ok?!?! Vad är det för svar??

Gällande flygbolag kräver de läkarintyg om man ska flyga senare än deras senaste vecka. Jag kommer resa hit och dit så länge jag kan.

Går in i v. 17 imorn och vill att det ska bli v.20 snart så man får se om det är en människa, kanelbulle eller vad det nu är därinne. Och att illamåendet ska gå över, det där med v12 var bull på mig. 
  • Dalhia

Då har man gått in i v. 20... Tyvärr fick vi inte RUL förrän om en vecka. Vill bara komma dit och se så det faktiskt finns någon därinne. Har inte känt någonting än men magen växer så hoppas bara allt nu är som det ska när vi kommer iväg på måndag. Svärmors ord "man ska inte ta ut något i förskott" maler fortfarande i bakhuvudet men tänker inte låta det ta över utan vill fokusera på att tänka positivt. Man grubblar ändå. 

Ser att en del skrivit om gravidkläder. Om man bor i södra Sverige eller mellansverige och ibland brukar åka till den enorma butiken i småland kan jag varmt rekommendera att göra det. Var på Ullared för drygt 2 veckor sedan, de hade leggings för 50 kr, strumpbyxor och bra toppar och linnen. Har bott i dessa kläder sen dess. Det blev en hel del andra inköp också. ;) 
    Nappar och nappflaskor är tex 50% mot var det kostar på babyproffsen tex. De har även börjat med exempelvis kids concept och var bra mkt billigare än i inredningsbutikerna. Det var en hel del kvinnor med magar som gick runt och fyllde sina vagnar. Så har ni möjlighet åk dit. Babykläder är det också bra pris på och det är ju inte superkul att köpa kläder för en massa pengar som sedan används enbart ett par månader innan det är dags för ny storlek. 

Har börjat ge oss in i vagndjungeln... Har blivit varnade för de "nyare" modellerna då liggdelen är mindre och smalare och att de då kanske inte får plats med det som behövs inför vintern. Hur tänker ni?? 

• Dalhia

Skönt att höra att andra går i samma tankar. Fick höra att jag inte behöver tänka på spökveckor då jag fortfarande mår illa. Men den trösten hjälper inte riktigt... Magen växer och ibland får jag ont långt ner på sidorna vilket jag gissar är växtvärk eller så. Har också väldigt ont i svanskotan, vet inte om det har med graviditeten att göra eller inte. Men har fortfarande inte känt något fladder eller rörelse på något sätt vilket man tydligen "borde" göra i v. 20... Så börjar bli ganska orolig inför vårt RUL på måndag. Sambon är iväg och jobbar så man går och grubblar i sin ensamhet. 

• Dalhia

Vi (jag och sambon) pratade inte massor om graviditeten de första veckorna. Det har kommit de senaste två veckorna från honom. Ville låta honom smälta och ta upp det mer än att jag är på hela tiden. Så han har börjat leta barnvagn och igår sa han "man kan väl inte kalla barnet "den" hur länge som helst? det låter ju inte så trevligt", så vi började började skoja om smeknamn som kan gå som arbetsnamn till den kommit. VI ska ta reda på vad det blir nästa vecka och våra familjer vill inte veta så det gäller att inte försäga sig nu. 

Tack för alla era ord om svanskotan. Det är värst när jag sätter mig eller ställer mig upp eller när jag suttit på en hård stol, kan inte sitta rakt utan måste sitta på sida. 

Hur mår alla ni andra? Nån som skaffat mammakudde än?

• Dalhia

Grattis till att era RUL gått bra!! Kul att er väntan blev kortare. =)
     Vi går in i v 20 på söndag o har RUL på måndag, håller verkligen tummen för att de ska kunna datera fast det är i senaste laget. 

• Dalhia
    mliinn skrev 2015-04-16 08:25:33 följande:

Är det någon här inne som har varit och handlat till bebis på Gekås i Ullared? Tips på vad man ska köpa och inte köpa där mottages gärna:)

var där för två veckor sen. Nappflaskor och nappar från MAM ligger på 50% från proffsen. Mammakudde för ca 200 kr var ett väldigt lyckat köp för mig iaf. Babykläder ligger på ca 39 kr, fanns ett litet paket med tre bodies för 89 kr, strumpor, pjasmasar i bra priser. Tyvärr har de gjort om så babykläder för flickor är bland flickkläder och för pojkar bland pojkkläder. De borde ha alla babykläder påe tt ställe i mitt tycke. Babbeddebboo eller vad märket nu heter låg också på ca 50% mot inredningsbutiker, samma med Kids koncept. Sedan hade de där Wheely bugs som tydligen var mkt billigare än i butik. Hoppade över att köpa vissa saker som skyddet till skötbordet, potta och likn så kollade inte priserna så noga på dessa. Tror de hade amningskudde för ca 100 kr också. Kan rekommendera att köpa lite bodies och pjasmas och sånt, de växer så fort så varför lägga onödigt mkt på sånt. Skedar var också bra pris på för 10-pack. Kan bara säga att det är helt klart värt ett besök. Spana runt lite i vanliga butiker innan du åker så du har en prisbild och sen är det bara att jämföra och shoppa loss. ;)
  • Dalhia

Vi var iväg igår för vårt RUL. Det var så skönt att äntligen få se den lilla därinne samt att allt såg bra ut. Vi blev flyttade från 5:e till 7:e och från alla vinklar som hon kunde se såg det ut att vara en liten tjej som kommer att göra oss sällskap i framtiden. =D

• Dalhia
    BF-lista 

25/8 VBG84, 30 år, Halland 

30/8 Liafiaa, 25 år, Hälsingland 

31/8 blomblad, 24 år, Närke 

31/8 Oktoberbarn, 25 år, Sundsvall 

3/9 SmalltownGirl, 21 år, Skåne 

4/9 Knäck, 24 år, Värmland  

6/9 Hilja14, 22år, skåne

7/9 
    Dahlia, 32 år, Skåne, flicka 

7/9 Lindaa88, 27 år, Västmanland 

8/9 emolau, 24 år, Värmland, pojke 

8/9 nadiana 

9/9 rocagihl, snart 25 år, Halland 

9/9 Lynnig 

9/9 Boonyi, 30 år, Uppland 

11/9 Misscaswell, 30 år, Stockholm, pojke

12/9 EijaIsland, 29, från Skåne, bor på Island 

13/9 89an, 25 år, Skåne , pojke

14/9 Chester, 24 år, Uddevalla 

14/9 Wooden, 26 år, Södermanland 

17/9 Namaste, 22 år, Skåne 

17/9 Beetroots, 24 år, Halland 

18/9 Mliinn, 26 år, Blekinge 

19/9 IMHO, 36 år, Linköping 

19/9 Marian03, 28 år, Blekinge 

20/9 Sjwst, 25 år, Västernorrland 

22/9 Noomi75, 40 år, Dalarna 

25/9 Mijjan, 28 år, Hälsingland 

28/9 Thelma88, Skåne

1/10 korvstroganoff, 27 år, Stockholm 

? Mammasep2015, 22 år, Umeå

• Dalhia

ligger i sängen och äter frukost/ser på nyhetsmorgon. Katten hoppade precis upp, spinner högt och trampar på magen. Han vill kanske umgås med lillasyster lite och ge henne lite massage. 

• Dalhia

Även om man är gravid så är inte ens mage allmän egendom. Om man frågar om det är ok och om den får känna på magen kan jag säga ja, eller om jag själv bjuder in. Men börjar folk ta på min mage utan att råga kommer jag börja smeka deras. Förhoppningsvis fattar de vinken. "Men klappar ju på barnet" NEJ, man klappar på min mage. Och klappar du på min klappar jag på din. Så det så.

Svar på tråden Första barnet september 2015