• VBG84

Första barnet september 2015

Knäck - det har kommit varje dag de senaste två veckorna. Men ganska olika illa, ibland lite svidande brännande känsla, andra gånger ligger jag och vrider mig i smärtor. Ser igen logik i när det kommer. Det går över efter ca en timme, har hållit på lika länge när jag vilat som när jag försökt fortsätta röra mig som vanligt.

Fick åter tag på barnmorska idag som sa att det kanske var en nerv som kommit i kläm. Men att jag åter skulle ta kontakt med sjukgymnast. Deras tillgänglighet är något av ett skämt, 45 min telefontid in gång i veckan. Får prova igen på onsdag. :(

Lyckades googla mig till en diagnos som jag kände igen mig i. Stämmer detta på dig med?

www.1177.se/Stockholm/Stall-en-anonym-fraga/Fragor/Vad-innebar-meralgia-paresthetica/

• VBG84

Var på informationsträff om amning på sjukhuset igår. Rätt informativt, men extremt tydlig vinkel i att man ska amma. Inte ett ord om hur man gör om man inte får det att funka eller vilka alternativ som finns. Budskapet var typ: amma annars är du en värdelös mamma. Trodde att de skulle ge en lite mer nyanserad bild. Någon av er som varit på något liknande.

• VBG84
    Dalhia skrev 2015-05-11 12:01:00 följande:
    Blir så arg på det där! Jag kommer inte amma och är rädd att man kommer bli mött av såna barnmorskor på BB. Men har förklarat för min att det inte är aktuellt så hon har skrivit in det i mina papper. För något år sedan blev det olagligt att göra reklam för ersättning. Det är ju helt absurt. Det är helt ok att göra reklam för cigaretter, godis, alkohol och andra saker som inte direkt är bra för hälsan. Men ersättning är förbjudet för att det skulle få kvinnor att välja bort amning? Det finns många som av olika anledningar inte kan amma eller inte får igång den. Ska vi skämmas då och känna oss dåliga? Fy vilken dålig inställning från sjukhuset. Vilket sjukhus var det?
    Ja, jag blev väldigt förvånad. Jag har flera kompisar som av olika anledningar har kört med ersättning och trodde att vi hade kommit lite längre 2015.

Jag tänker ge amningen en chans, det är väl smidigt om det funkar. Men var inställd på information även om alternativen.

Det var Varbergs sjukhus. Överväger att nämna detta för min barnmorska, de hade ingen utvärdering efteråt.
  • VBG84

Alltså, mammakläder... Hur kan utbudet vara så sjukt begränsat? Kvinnor med alla typer av stilar blir ju gravida, hur kan det komma sig att typ bara 2-3 av de stora kedjorna har två ställningar med grejer? Känns som jag har provat varenda klänning i hela staden. Både de som är gravidanpassade och de vanliga. Webbshopparnas utbud är lite bättre men väldigt enformigt och basic. Blä! Tips någon?

• VBG84

Jag lackade precis ur på en äldre kvinnlig kollega som frågade hur det var med "den lilla tjockisen". Jag sa lite argt att jag inte tycker att man säger så, och att hon inte vet hur jag upplever min graviditet. Att jag kanske tycker att det är jättejobbigt att gå up i vikt.

Hon var helt oförstående och sa att det hade hon aldrig stött på förut.

Jag blev lite överrumplad av min egen ilska. Dessutom inför 8-10 andra kollegor. Det är inte första gången jag blivit kallad tjock sen jag blev gravid, det kändes lite skönt att säga ifrån, men det blev också lite dålig stämning runt fikabordet.

Var bara tvungen att dela detta med er. :P

• VBG84

Hade också första träffen med föräldrautbildningen idag. Vi ska ses 3 gr + ett besök på förlossningen. Tyckte det var riktigt bra info, lagom nivå och barnmorskan var jättebra på att föreläsa. Verkar vara en bra grupp också. Även om vi bara träffas ett fåtal gånger blev vi uppmanade att byta kontaktuppgifter och lära känna varann utanför vårdcentralen.

• VBG84

Längesen jag skrev något nu.

Var på rutinkontroll hos bm i torsdags, hon hade svårt att få in hjärtljuden för bebis rörde sig så mycket. Hon sa också att det lät som navelsträngen låg i vägen. Flyttade över mig till en ctg- apparat, bebis fortsatte härja så hon inte fick till någon hel kurva. Tillslut sa hon att hon var nöjd och att allt såg bra ut.

15 min efter jag lämnat kontrollen ringer hon och säger att hon skickat ctg- kurvan till förlossningsläkare för säkerhets skull. Hon sa att hen tyckte att det såg bra ur, men att det vore bra om jag gjorde en uppföljande ctg i nästa vecka. För säkerhets skull. Har tid i morgon. Nervös trots alla dessa "för säkerhets skull". :S

Någon mer vars bröst har börjat läcka? Eller nån slags vätska kom igår iallafall.

• VBG84

Någon mer som måste ordna med faderskapserkännande pga ej gifta? Vi har bokat tid i nästa vecka för att intyga att min partner är far till barnet. Känns lite fånigt, men så klart superviktigt rent juridiskt. Skönt att fixa det innan bebis kommer. :)

• VBG84
    26number1 skrev 2015-07-09 18:16:27 följande:

Ja vi måste göra det men jag har verkligen inte orkat ta tag i det ännu :/ Hur gick ni tillväga för att boka tid?

Man får ringa kommunen och boka en tid. Fanns tydlig info med kontaktuppgifter på min kommuns webbplats. Tror att det oftast är socialförvaltningen eller motsvarande som ansvarar för processen. Det hela skulle gå på 10 minuter sa hon jag pratade med.

Fattar ni om man behöver göra något mer för att partnern ska kunna söka föräldrapenning? Han ska ju ta ut de där tio dagarna man får efter förlossningen.

Har ni sökt föräldrapenning för er själva förresten?
  • VBG84
    Lynnig skrev 2015-07-09 21:29:49 följande:

1. Du kan göra din ansökan när du vill. Jag rekommenderar att du gör den så snart som möjligt, eftersom vi har en handläggningstid på upp till 30 dagar. De flesta fortsättningsansökningar handläggs mycket fortare än så, men just när det gäller första ansökan för ett nytt barn så är det närmare 30 dagars handläggningstid. Enklaste och snabbaste sättet att ansöka är genom att du loggar in på Mina sidor och gör ansökan där. Det är då viktigt att du markerar att du vill ansöka för barn med personnummer 20150909-0000. Om du istället markerar "barn som ännu ej är fött" kan du bara planera, inte ansöka.

Jag rekommenderar också att du ansöker för en längre period redan på en gång. Då kommer dina utbetalningar att rulla på under hela ansökningstiden, utan att du behöver tänka på att göra en ny ansökan. Om du vill ändra en ansökan som du har gjort så kan du alltid göra det så länge som de dagar du vill ändra inte har betalats ut. Fram till den 15:e i varje månad gör du ändringarna själv på Mina sidor; om du vill göra din ändring senare än den 15:e behöver du ringa till oss för att vara säker på att ändringen hinner göras.

2. Ett par veckor innan beräknad födelse kan din man göra en anmälan om de 10 dagarna. Då måste han göra på följande sätt:

Gå till vår webbplats, www.forsakringskassan.se.

Klicka på "Förälder"

Klicka vidare till "Anmäl 10 dagar vid barns födelse UTAN e-legitimation. Det är viktigt att din man INTE är inloggad. Orsaken är att det än så länge inte finns någon koppling mellan honom och barnet.

Skriva in barnets beräknade födelsedatum, 20150909.

Skriva in sitt eget personnummer.

Klicka på "Anmäl".

Då har han startat ärendet. Om barnet hinner födas innan din man har gjort en anmälan så går det också bra, det blir bara ett moment extra när han sedan ska ansöka.

När barnet väl är fött, loggar din man in på Mina sidor och ansöker om ersättning för de 10 dagarna. Tänk på att det är 10 arbetsdagar han kan få ersättning för, inte lediga dagar. I sista steget av ansökan fyller din man i uppgifter om sin anställning och inkomst. När vi sedan har fått in hans ansökan så kommer vi troligen att komplettera uppgifterna med hans arbetsgivare.

Tack Lynnig! Supertydliga instruktioner. Jag har redan sökt för det första halvåret för egen del, men kopierar och sparar ner punkt 2 till det är dags att ansöka om min partners 10 dagar. Skönt med någon som har råkoll. :)
Svar på tråden Första barnet september 2015